הסוף לקיפוח האבות

הצעת חוק: מהיום להיות אבא זה לא רק עונש

הצעת חוק שעברה היום בוועדת השרים לחקיקה מבטלת את חזקת הגיל הרך שהייתה עד היום באופן אוטומטי לאם. כך ילדים מתחת לגיל 6 באופן אוטומטי הושארו בחזקת אימם על כל המשתמע (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (shutterstock)

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של ח"כ יואב קיש (הליכוד) וח"כים נוספים, הקובעת רפורמה במשמורת של ילדים להורים גרושים, ומבטלת למעשה את חזקת הגיל הרך - לפיה ילדים עד גיל שש בתהליך גירושים נשארים אוטומטית במשמורת האם, אלא אם כן בית המשפט מחליט אחרת.

הצעת החוק, מעוררת כמובן התנגדות נחרצת בקרב ארגוני הנשים וח"כיות מהאופוזיציה והקואליציה כאחד שטוענות בדרך כלל על רצונן בשוויון בין גברים לנשים אך בכל הקשור לשוויון בגידול הילדים והנשיאה בעלויות הכרוכות הן סבורות שהאבות אמורים להיות בעמדת נחיתות.

ההצעה צפויה לעלות ביום רביעי הקרוב בקריאה טרומית במליאה. עם זאת, בשל המחלוקות הקשות שהנושא מעורר בתוך הקואליציה ובתוך המפלגות עצמן, שרת המשפטים איילת שקד התנתה את המשך קידום החוק בהקמת ועדה של משרד המשפטים, שתגבש המלצות מקיפות בנושא בין כלל משרדי הממשלה בארבעת החודשים הקרובים. במידה ולא יושגו הסכמות, החוק יחזור לדיון נוסף בוועדת שרים לחקיקה.

כיום, משמורת ילדים להורים גרושים נקבעת על פי חוק הכשרות והאפוטרופסות מ-1962, שבה מושרש עקרון חזקת הגיל הרך, הקובעת כי טובתו של קטין עד גיל שש תהיה ברוב המקרים אצל האם ולכן המשמורת עד גיל זה תהיה אוטומטית בידי האם. לפי הצעת החוק שאושרה היום, הסעיף המכונן את חזקת הגיל הרך יבוטל, ובמקומו ייקבע כי בית המשפט יתחשב בשני שיקולים בקביעת משמורת: טובת הילד, ומימוש מקסימלי של הורות משותפת, ללא העדפה מוקדמת של אחד ההורים.

"בכלל טובת הילד ישקול בית המשפט את גילו, את קשריו עם כל אחד מההורים, את רצונו, את מסוגלותו של כל אחד מההורים ואת נכונותו להשקיע בגידול הילדים ועוד שיקולים רלבנטיים", נכתב בדברי ההסבר להצעה, שאותה כאמור יזם ח"כ קיש בעידודה של השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, ועליה חתומים גם ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), יוליה מלינבוסקי (ישראל ביתנו), יפעת שאשא ביטון וטלי פלוסקוב (כולנו).

"אישור החוק היום הוא בשורה משמחת לעשרות אלפי ילדים להורים גרושים שסבלו במשך שנים בגלל חוק ארכאי ולא צודק", אמרה גמליאל והוסיפה: "ככל שנמהר להעביר את החוק בקריאה שלישית בכנסת כך ייטב לכולם ובעיקר לילדים אלו. כולי תקווה שבקרוב מאוד תיפסק האפליה בקרב הורים גרושים ובזכות ביטולו של החוק תהיה הורות שוויונית מלאה". קיש אמר שמדובר "בבשורה לילדי ישראל. ועדת השרים מבינה יחד עם רוב עם ישראל שלילדים מגיע שני הורים", ואמר כי הוא מצפה מכל סיעות הקואליציה לתמול בהסכם בקריאה הטרומית".

הפולמוס בנושא מתנהל בשנים האחרונות גם בקרב ארגוני אבות ואימהות. ארגוני אבות פועלים במרץ לקידום ביטול חזקת הגיל הרך, בטענה שאבות מקופחים בגללה, הן בנושא גידול הילדים והן בדמי המזונות הגבוהים שמושתים על אבות גרושים מבלי התחשבות במשכורתם ומצבם הכלכלי כאשר ברור באופן מוחלט שעלות גידול ילד נמוכה בהרבה מדמי המזונות שנדרשים פעמים רבות.

טענות האבות מתבססות גם על מסקנות ועדה ממשלתית, שהמליצה ב-2011 לבטל את חזקת הגיל הרך ולהחליפה בנוסחה רכה יותר שתאפשר לשני ההורים לממש את אחריותם ההורית. כאמור, בפני החוק ממתינים עוד מכשולים רבים ויוזמי החוק יאלצו להמשיך במאבק כדי להביא אותו לכלל מציאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר