סגן הרמטכ"ל יאיר גולן מכה שוב: "135 איש נהרגו - לא אסון"

אלוף יאיר גולן, הזכור מהשוואת ישראל לגרמניה הנאצית, מספק הבוקר - בתוך שלל הערכות מרתקות על הצפוי במלחמת לבנון 3 - עוד התבטאות מקוממת, בהתייחסותו לחשש מאבדות רבות (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
סגן הרמטכ"ל. התאהב בפוזת המטיף בשער (צילום: מייק מור)

לפני כחודשיים סערה המדינה בעקבות דבריו של אלוף יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל, ש"אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום" - אמירה שאף גרמה בהמשך להתפטרות יעלון מתפקיד שר הביטחון לאחר שנוצרה המתיחות בינו לראש הממשלה כשהאחרון גינה את הדברים ואילו יעלון גיבה אותם.

הבוקר, שב גולן ומתבטא בחוסר רגישות מופגן, כשבהתייחסותו לחשש מהרוגים רבים בעורף הישראלי במלחמת לבנון הבאה, אמר: "יש לזכור שבמהלך מלחמת העצמאות הצבא המצרי הפציץ את תל אביב ומושבים נוספים, אתם יודעים כמה נהרגו? 135 איש. לא קרה אסון, הכל ענין של פרופורציות".

"אני ידוע באמירות לא פופולריות", הוסיף סגן הרמטכ"ל.

גולן פרס עוד את הערכתו לקראת העתיד הצפוי, וניסה להרגיע באמרו כי "אמנם במלחמה הבאה יצליח חיזבאללה לשגר עשרות טילים על המרכז, אולם העורף בישראל יוכל להתמודד עם התרחיש. במלחמת לבנון השנייה התפוצצו על ישראל 70 טון של ראשי נפץ קרביים. במלחמה הבאה נניח שזה יהיה פי ארבע ונעגל למעלה - 300 טון על מדינת ישראל בחודש - זהה למה שעושה חיל האוויר בחמש שעות על אדמת לבנון. אנחנו לא יכולים לעמוד מול זה? אין לנו חוסן לאומי?".

כדאי לדעת, כך גולן, שמכל הרקטות שנורו עד היום, רק ארבעה אחוז פגעו בשטחים בנויים, ורק אחוז פגע פגיעה ישירה במבנים.

לדבריו, "אנחנו האומה הכי מוכנה לתרחישי חירום. אני חושב שיש לנו מענה מצוין. אני מסתכל על גוש דן. כמה טילים יתפוצצו שם בחודש? כמה עשרות. אנחנו יכולים לעמוד מול זה. פיקוד העורף הכין תרחיש לכל רשות בישראל, וצריך לוודא שכל אחד פועל לפיו ומתכונן באופן רציני. למדינת ישראל יש את מערכת ההתרעה הטובה בעולם שאין לה אח ורע. היא אומרת לאזרח מה לעשות".

"יכול להיות שנפנה יישוב צמוד לגבול", גילה האלוף, "וודאי נפנה אוכלוסיות מוחלשות. ככלל, אנחנו צריכים לפעול לפי הכלל 'ביתי הוא מבצרי'. אני מתנגד באופן עקרוני לפינוי אוכלוסייה, למרות שייתכן ונעשה את זה בשוליים".

גולן הוסיף והכריז, כי "צה"ל הוא צבא הגנה לישראל, שיודע שההגנה הטובה ביותר היא התקפה כדי להסיר את האיום, ובמקביל צריך להיות חזקים מאוד בהגנה. צריך להמשיך ולשפר את מוכנות העורף, ולא לשכוח שמלחמות מנצחים בהתקפה. בהיסטוריה שלנו היו תקופות יותר קשות. לא קרה אסון ולא הפסקנו להילחם וצריך קצת פרופורציה. במלחמת לבנון השנייה נהרגו 44 אזרחים ואני לא מקל בזה ראש, ואמרתי שהיה קשה ויהיה עוד יותר קשה, אבל אין ספק שיש לנו יכולת להתמודד עם הקושי הזה".

גולן קינח בעקיצה כלפי הדרג המדיני, ואמר כי "בשעת חירום נחוצה מנהיגות שיודעת לתת השראה ותקווה. כדאי שנלמד מצ'רצ'יל, מ'נאום הדם יזע ודמעות' שלו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר