תמונת מצב

גם השנה: מאות תלמידות חרדיות בלי סמינר. הנתונים המלאים

שנת הלימודים מתקרבת לסיומה, ומאות בנות חרדיות מרחבי הארץ עדיין לא שובצו בסמינר לקראת השנה הבאה. מה הפתרונות שמציע משרד החינוך? "כיכר השבת" עם הנתונים המלאים (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (Kobi Gideon/Flash90)

בלעדי: הרישום לסמינרים לשנת הלימודים תשע"ז הסתיים, אולם גם השנה עשרות בנות ברחבי הארץ 'זכו' לתשובה שלילית מסמינרים שסירבו לקבל אותן. הן ממררות בבכי בביתן ורואות את חברותיהן מתארגנות לשנת הלימודים החדשה בסמינר, כאשר הן לא יודעות מה יהיה גורלן בשנה הבאה. "כיכר השבת" חושף את הנתונים מרחבי הארץ.

בין הבנות שלא התקבלו לסמינרים ניתן לראות רוב של בנות ספרדיות, שחלקן טוענות כי הסיבה שלא התקבלו היא מוצאן המזרחי וכי מדובר באפליה עדתית.

מדובר במבחן ראשון למנהל המחוז החרדי החדש איציק זהבי, שיצטרך להוכיח כי טענותיהם של לא מעט פוליטיקאים מש"ס לפיהן הוא מנסה להחניף למנהלי הסמינרים לא נכונות. במשרד החינוך מדגישים שזאבי מתכוון להיכנס לנושא בכל הכוח ולא יהסס להשתמש בכל הכלים שברשותו.

במשרד החינוך יזמו השנה שלושה מהלכים מרכזיים על מנת למנוע אפליה ופרוטקציות מצד מוסדות החינוך. בין היתר קבע המשרד כי על כל מוסד חינוכי להותיר מקומות ריקים בכל כיתה, זאת על מנת להכניס אליהם את הילדות שסורבו והמשרד יחליט מאוחר יותר שצריך לקבלן.

בנוסף נקבע כי במקרה ובכיתה אחת יהיה ביקוש גדול מהמכסה, בית הספר יערוך הגרלה בין המועמדות על מנת למנוע התערבות חיצונית, העדפות לא ענייניות ושיקולים זרים.

סעיף נוסף שנקבע במשרד החינוך הוא שהסמכות הרוחנית הקובעת היא של בית הספר ולא של בית הילדה. מטרת הסעיף היא למנוע מבתי ספר אי קבלת ילדות ממוצא ספרדי בטענה שהסמכות הרוחנית בבית שלהן היא ספרדית ולא אשכנזית כפי שנהוג בבית הספר.

בנוסף קבע השנה המשרד קריטריונים ברורים לתהליכי רישום וקבלת תלמידות, בהם מחויב המוסד החינוכי לנהל את הנושא בשקיפות ועם זמנים ברורים של מתן תשובות ונימוקים להורי התלמידות.

הנתונים המלאים

מהנתונים שהגיעו לידי "כיכר השבת" עולה כי עשרות בנות מרחבי הארץ לא התקבלו לסמינרים. חלקן פנו לערר במשרד החינוך, חלק אחר סירבו לפנות לערר במשרד החינוך בשל החשש שיתייחסו אליהן ככאלו שפנו ל"ערכאות", ובמקום זאת פנו לוועדות השיבוץ העירוניות.

בירושלים, שמובילה את הטבלה, למעלה ממאה בנות שעדיין לא שובצו בסמינר. מי שאחראי ופועל לשיבוצן הוא מחזיק תיק חינוך חרדי וסגן ראש העיר צביקה כהן שכבר נפגש הערב עם מנהל המחוז החרדי איציק זהבי ודן עמו בנושא.

העיר החסידית בית"ר עילית נמצאת במקום השני עם למעלה משבעים בנות ללא סמינר לשנת הלימודים תשע"ז.

בעיר אלעד, שבשנה שעברה נקרעה במלחמה סביב הרישום לסמינרים שנגררה עד לבית המשפט, הגיעו הגורמים בעיר להבנות, דוגמת שיבוץ אזורי, כך שכל הבנות רשומות לסמינר לשנה הבאה.

באשר לשאר הערים ברחבי הארץ: 58 בנות הגישו ערר למשרד החינוך על ההחלטה להחזיר להן תשובה שלילית לבקשתן להירשם לסמינר.

- 11 בנות ספרדיות הגישו ערר על החלטת סמינרים ספרדיים שלא לקבלן.

- 23 בנות ספרדיות הגישו ערר לאחר שלא התקבלו לסמינרים אשכנזיים.

- 14 בנות ספרדיות הגישו ערר לאחר שלא התקבלו לסמינרים אשכנזיים.

- תלמידה אשכנזית אחת הגישה ערר לאחר שלא התקבלה לסמינר ספרדי.

תשע בנות מתוך המגישות הופנו כבר לוועדת הערר שהתכנסה אתמול לראשונה, אולם ללא תוצאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר