ההצעה המפתה

כך המחלקה היהודית בשב"כ מנסה לגייס בחורי ישיבות חרדים

הזמנות מוזרות לתחנת המשטרה, פיתוי כספי, ו"הצגת תדמית חביבה". כך מנסה המחלקה היהודית בשב"כ לשתול בחורי ישיבות חרדים במאחזים ביו"ש לאחר ביקורים שלהם באזור בשבתות (חרדים)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוער הגבעות יכולים למלא ספרים שלמים בסיפורים על ניסיונות הגיוס של המחלקה היהודית של השב"כ, אך הפעם מדובר בשדה גיוס חדש לחלוטין. מתברר כי לחשיפת "כיכר השבת" על שבתות של בחורי ישיבה חרדים בהתנחלויות יש משמעויות נוספות ומפתיעות במיוחד שיכולות להצדיק את חששם של המחנכים מפני השבתות בגבעות.

ביום רביעי האחרון, קיבל יוסי לוי (שם בדוי) בחור ישיבה חרדי הלומד בישיבה מכובדת בירושלים, מספר שיחות טלפון ממספרים חסויים או לא מוכרים. כאשר ענה לאחת השיחות, התבקש על ידי אדם שהציג את עצמו בשם "יורם" להגיע למחרת למשטרת מרחב דוד לצורך "בירור".

יוסי בחור תמים וישר דרך, אשר מעולם לא נעצר או נפתח נגדו תיק פלילי, התפלא מדוע הוזמן לתחנת המשטרה. לאחר התייעצות עם חבריו הוא פנה לארגון חוננו המתמחה בהגנה משפטית וקיבל ייעוץ משפטי והכנה לקראת הלא נודע. למחרת הוא התייצב בתחנת המשטרה, שם גילה להפתעתו כי מי שהחל להתעניין בו אלו אנשי המחלקה היהודית בשב"כ.

"בתחנת המשטרה עשו עלי בדיקה עם מגנומטר וחיפוש יסודי ולקחו לי את מכשיר הפלאפון", הוא מתאר ל"כיכר השבת", "אחר כך הכניסו אותי לחדר בו ישב אותו אדם שקרא לעצמו יורם, והוא התחיל לשאול אותי שאלות אישיות עלי ועל עמדותיי הפוליטיות".

עד מהרה הציג את עצמו יורם כנציג שירות הביטחון הכללי. הוא החל להתעניין בדעותיו של יוסי, ובפרט בקשר שלו למאחזים וגבעות ביהודה ושומרון, וזאת משום שלאחרונה הגיע יוסי לכמה מאחזים לשבתות.

"יורם" הסביר לו כי הוא מעוניין שיוסי ישתף עם אנשי השב"כ פעולה. הוא מיהר להרגיע אותו כי אינו רוצה שיפליל כעת את חבריו בגבעות, אך החל לשאול אותו אודות מעשיהם ובעיקר על הקשר של בחורי ישיבה חרדים עם אנשי הגבעות והמאחזים ביהודה ושומרון קשר עליו סופר בהרחבה ב"כיכר השבת".

"הוא אמר לי שבטח שמעתי דברים לא טובים על המחלקה היהודית בשב"כ, אבל טען שזה לא נכון והם חושבים שנוער הגבעות הם אנשים מאוד טובים חוץ מכמה גבעות שבהן יש "תאי טרור" שהם צריכים לסכל כדי למנוע מלחמת אחים... אני רק הסברתי שאני בחור ישיבה שלומד ולא מעוניין לשתף איתם פעולה", מספר יוסי.

כאשר סירב יוסי לשתף פעולה עם איש השב"כ מתוך אידיאולוגיה, הוא החל לעבור למישור נוסף, הפעם פיתויים של טובות הנאה.

"הוא שאל אותי מאיפה יש לי כסף, האם אני עובד והאם ההורים שלי עוזרים לי בתשלום לישיבה וקניות וכד', והתחיל לרמוז שהוא יכול לעזור לי בכסף אם ארצה לשתף אתו פעולה", מספר יוסי. "אמרתי לו שאני לא צריך עזרה כלכלית ב"ה כיון שההורים שלי דואגים לי, ושאני לא רוצה שום קשר אתו".

בסופו של דבר, כאשר הבין שלא יזכה לשיתוף פעולה, שחרר איש השב"כ את יוסי לדרכו והוא מיהר לדווח על השיחה לארגון חוננו.

בארגון חוננו מדווחים ל"כיכר השבת" כי סיפורו של יוסי אינו המקרה היחיד. בחודשים האחרונים הגיעו לידי הארגון דיווחים ופניות מכמה צעירים חרדים, בנוסף לניסיונות גיוס שונים בקרב הציבור הדתי לאומי, שהאחרון שבהם התרחש בשבוע שעבר כאשר אנשי שב"כ נפגשו עם איש צוות מישיבה מוכרת וניסו לשכנע אותו לשתף איתם פעולה כנגד תלמידיו שקשורים למאחזים ביו"ש.

צעיר חרדי נוסף הוזמן לאחרונה לתחנת משטרת מוריה בתלפיות, שם ניסו שני אנשי שב"כ ללחוץ אותו לשתף עמם פעולה מאחר והוא מגיע לעתים למאחז עוז ציון באזור בנימין. הם הציעו לו סכומי כסף תמורת שיתוף הפעולה, אך הוא סירב.

צעיר חרדי אחר מאזור השפלה דיווח כי בעת שהגיע לבקר קרוב משפחה בגבעה בשומרון לפני כחודשיים ניגש אליו רכז שב"כ שסייר במקום הציע לו לעבור לגור בשומרון ולדווח לו על פעילות התושבים תמורת טובות הנאה שונות. כאשר תושבים הבחינו בשניים משוחחים, מיהר איש השב"כ לעזוב את המקום.

בארגון חוננו מזהירים מפני מגמה זו ומציינים כי בעבר סחטו אנשי השב"כ כמה אנשים ששיתפו עמם פעולה. "אנשי המחלקה היהודית מנסים לגייס צעירים חרדים, לעתים תוך ניצול מצוקה אישית או פיתויים כאלו ואחרים", אומרים בחוננו. "ראינו כיצד בחורי ישיבה ואברכים הוכנסו בידי מפעילי הסוכנים ל"סרט" תוך הפללת חברים ובני משפחה, ואף הפללת עצמם, דברים שגרמו למקרים קשים של גירושין, סחיטות ועוד תופעות לא חוקיות, כאשר אותו "שתול" הינו הסובל המרכזי משום שלאחר שמשתמשים בו אנשי השב"כ הוא 'נזרק לכלבים' ", אומרים בחוננו וקוראים למי שנתקל בתופעה דומה לפנות לקבלת סיוע משפטי בידי הארגון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר