עושה שלום

לאחר ישראל: הטורקים מיישרים את ההדורים גם עם רוסיה

שעות ספורות בלבד לאחר ההודעה על ההסכם עם ישראל הודיעו הטורקים והרוסים כי ארדואן התנצל בפני רוסיה על הפלת מטוס הקרב שלה לפני כמה חודשים ואמר כי ברצונו לשפר את היחסים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

הטורקים מסדרים את ההדורים עם כל המדינות השכנות: הטורקים פעלו בעבר תחת הסיסמא "אפס בעיות" אך בשנים האחרונות הצליחו להסתכסך כמעט עם כל המדינות ששכנות להם מתברר שבאנקרה התעייפו מהלוחמנות החליטו לחזור לשיטה הדיפלומטית הישנה. שעות אחדות אחרי שטורקיה וישראל הכריזו רשמית על נורמליזציה ביחסים ביניהן וסיום הסכסוך סביב משט המרמרה לעזה, הודיע אחר הצהריים (ב') דוברו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עשה צעד משמעותי גם לסיום המשבר בין ארצו לבין מוסקבה, שהחל בשנה שעברה אחרי שצבא טורקיה הפיל מטוס קרב רוסי שחדר לדבריו מסוריה לשטח טורקיה, והטייס הרוסי שהיה בו נהרג.

דוברו של פוטין אמר כי ארדואן שלח לנשיא רוסיה מכתב שבו התנצל על הפלת המטוס הרוסי. הדובר הדגיש כי ארדואן כתב: "אני מצטער" דבר אותו דרשו הרוסים מלכתחילה. לפי דובר הקרמלין ארדואן כתב לפוטין כי יעשה כל מה שאפשר כדי להחזיר את היחסים בין רוסיה לטורקיה לקדמותם, וכי טורקיה מוכנה לפעול יחד עם רוסיה מול המשבר באזור ולהילחם בטרור.

אם נעשה השוואה להתנצלות הישראלית, לא ברור אם הטורקים ישלמו לרוסים על הנזק הכספי שנגרם להם. עלות מטוס קרב מתקדם דוגמת ה-סחווי 24 שהופל על ידי הטורקים באזור ה-40 מיליון דולר מלבד עלות הפיצוי על מותו של הטייס.

לפי הרוסים, ארדואן כתב במכתבו שלטורקיה לא היה שום רצון ולא הייתה שום כוונה להפיל את המטוס טורקי, וכי הוא מבקש להביע צער עמוק בפני משפחת החייל הרוסי שנהרג בתקרית. הוא אמר גם שנפתחה חקירה נגד אזרח טורקי המואשם בהרג החייל הרוסי. זמן קצר לאחר מכן גם אישרה טורקיה כי ארדואן שלח מכתב לפוטין שבו הביע "צער עמוק" על הפלת המטוס, אמר כי הוא מקווה לחדש את היחסים עם רוסיה שבה רואה טורקיה ידידה, והדגיש כי הוא מקווה שמשפחת החייל הרוסי שנהרג בתקרית "תסלח לנו".

הפלת המטוס הרוסי בשנה שעברה פגעה קשות ביחסים בין טורקיה לרוסיה, ומוסקבה אף קראה לאזרחיה להימנע מנסיעות לא הכרחיות לטורקיה – עובדה שיכלה לפגוע משמעותית בכלכלה הטורקית, מיליוני תיירים רוסים מגיעים מדי שנה לנפוש בטורקיה והכרזה כזו יכלה לפגוע קשות בתיירות המקומית. בעקבות התקרית הטילה רוסיה הגבלות על הסחר עם טורקיה, ופוטין הבטיח כי הן לא יוסרו עד שארדואן יתנצל.

כזכור, ישראל התנצלה על אירועי המרמרה שאירעו ב-2010 בהם נהרגו 9 אזרחים טורקים והודיעה כי תפצה את משפחותיהם ב-21 מיליון דולר שיועברו להם מקרן מיוחדת. בתמורה הטורקים הודיעו כי יסירו את כל התביעות האישיות כלפי חיילי צה"ל שהיו שותפים לפשיטה על הספינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר