הרמטכ"ל החליט: לא יופעל יותר 'נוהל חניבעל' בחטיפת חייל

כבר שנים רבות שבצה"ל נהוג כי כשחייל נחטף מפעילים 'נוהל חניבעל' שמטרתו להרוג במכוון את החייל החטוף כדי למנוע את החטיפה. כעת מחליט הרמטכ"ל איזנקוט לבטל את הנוהל (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נוהל חניבעל. הפצצת צה"ל ברפיח לאחר חטיפת הדר גולדין הי"ד (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פקודת חניבעל, המתירה לסכן חיי חיילים כדי למנוע את חטיפתם, תבוטל - כך הורה לאחרונה הרמטכ"ל גדי איזנקוט. במקומה, תנוח פקודה מבצעית חדשה הנכתבת בימים אלה, כך מספר גורם בכיר בצה"ל לעיתון הארץ שחשף את השינוי בהוראות.

עוד קודם, דווח כי מבקר המדינה יוסף שפירא, ממליץ לרמטכ"ל איזנקוט, לבטל את פקודת חניבעל המיתולוגית, בשל שיקולים הקשורים לדין הבינלאומי .

כידוע, הפקודה המבצעית לסיכול חטיפות - 'חניבעל' - גובשה כבר לפני כ-30 שנה. במשך שנים רבות פרטי הפקודה היו חסויים, והיא אף עברה עם הזמן כמה שינויים, ועידכונה האחרון היה לאחר חטיפת גלעד שליט לעזה לפני כעשור.

פקודת חניבעל הנוכחית דורשת מהמפקדים ומהחיילים להפעיל כוח כדי לסכל חטיפת חייל, אף כשהדבר כרוך בגרימת סיכון אפשרי לחיי החייל מפגיעה אפשרית בו תוך כדי הניסיון לעצור את החוטפים.

אמנם הפקודה לא מתירה להרוג במכוון את החייל החטוף כדי למנוע את החטיפה, אך כך מפרשים אותה קצינים וחיילים רבים בדרגי השדה. בפורומים צבאיים רבים התבטאו בשנים האחרונות מפקדי חטיבות ומפקדי גדודים כי בעיניהם, מוטב להרוג חייל שלהם שנחטף, כדי לשלול מהאויב את ההישג הכרוך בקיום משא ומתן ארוך וסחטני עם ישראל, שבסופו שחרור המוני של מחבלים, כמו בתום פרשת שליט הזכורה לרע.

המחלוקת על "חניבעל" עלתה באחרונה בהקשר לחטיפת סגן הדר גולדין מסיירת גבעתי, בקרב ברפיח במהלך מבצע 'צוק איתן' לפני כשנתיים, קרב שנודע בכינויו כ"יום שישי השחור". לאחר שגולדין נחטף בידי חוליית חמאס, התנהל מרדף נרחב אחרי החוטפים. לצד גילויי גבורה של חבריו לגדוד הסיור החטיבתי, הופעלה אש ניכרת באזור רפיח, באישור כל דרגי הפיקוד. כתוצאה מההפגזות הארטילריות והירי של חיל האוויר נהרגו עשרות פלסטינים, בהם כנראה אזרחים רבים.

בהמשך התברר כי גולדין נהרג תוך כדי החטיפה. גופתו מוחזקת עד היום בידי חמאס. התקרית עוררה גינויים רבים לישראל בזירה הבינלאומית, בשל הנפגעים הפלסטינים הרבים בסביבה אזרחית צפופה. למרות עיסוק אינטנסיבי בפרקליטות הצבאית ותחקירים מבצעיים נרחבים, עד היום לא הוחלט אם לפתוח בחקירה פלילית בפרשה. לנוכח הזמן שחלף, נראה שגם הפצ"ר הנוכחי, תא"ל שרון אפק, כמו קודמו האלוף דני עפרוני, יימנע מכך.

תגובת דובר צה"ל לידיעה: "טיוטת דו"ח מבקר המדינה התקבלה אמש בצה"ל, ותלמד בימים הקרובים. צה"ל יתייחס לטיוטת המבקר במישרין ולא באמצעות כלי התקשורת". במילים אחרות: צה"ל לא מכחיש את הכותרת בדבר ביטולו של "נוהל חניבעל" האגדי. נותר לחכות לחטיפה הבאה - חלילה - כדי לראות איך יתנהל מולה צה"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר