אאא

חברת הרכב פולקסווגן תשלם 14.7 מיליארד דולר במסגרת חבילת פיצויים ללקוחות שנפגעו מתרמית זיהום האוויר במנועי הדיזל. זהו אחד הסכומים הגבוהים ביותר שגובש תחת תביעה ייצוגית באמריקה, שאמור להגיע לידיהם של כ-475 אלף נהגים.

במסגרת הפיצויים, פולקסווגן תבצע שני מהלכים במקביל: קניה בחזרה של הרכב הפגום, או העברת סכום שנאמד בסביבות 5,000 דולרים ועד 10,000 דולרים, בהתאם לשוויו של הרכב. על אף ההסכם המוצע, שעדיין דורש חתימה של שופט פדרלי, מדובר בשיעור זניח מתוך 11 מיליון כלי רכב שהושפעו מפרשת "דיזלגייט" שנחשפה בחודש ספטמבר 2015 והכתה גלים בכל תעשיית הרכב.

"זה הסכם יוצא מהכלל ללקוחות של פולקסווגן שהרגישו מרומים בעקבות הפרשה הזו" אומר ל'ניו-יורק טיימס' דיוויד אולמן, מרצה בכיר למשפטים באוניברסיטת מישיגן, ומי שבעבר כיהן כאחד מהאנשים הבכירים במחלקה המשפטית של הממשל.
נהגים יופנו גם לאפשרות לתיקון רכבם ויישור קו עם תקני זיהום האוויר, אולם לדברי אולמן זו ברירה שמעטים יבחרו בה. "קשה להאמין שאנשים יבזבזו זמן בתיקון ולא יבקשו רכישה חוזרת של הרכב לידי החברה. בשביל פולקסווגן בכל אופן זהו מהלך יקר מאוד, הרבה יותר מכפי שחזו כל האנליסטים".

כאמור, סכום הפיצויים הוא הגבוה ביותר ששולם מצד יצרן רכב לכיסם של לקוחות פרטיים. טויוטה למשל שילמה רק 1.4 מיליארד דולר בעקבות פרשת ההאצות הבלתי רצוניות במכוניותיה ו-1.2 מיליון דולר בגין עבירות פליליות, וג'נרל מוטורס פיצתה לקוחות ב-2 מיליארד דולר עקב תקלות במתג ההנעה, לא כולל 900 מיליון דולר בתביעות פליליות. בשלב זה, לא ידוע עדיין אם יש להסכם השלכות לשוק הישראלי בו מדובר באחוז מזערי שמעורב בפרשה.