כל מה שכדאי לדעת

הרפורמה ברפואה הפרטית נכנסת לתוקף

מחרתיים, ב-1 ליולי, השינויים הגדולים בשוק הניתוחים הפרטיים יוצאים לדרך. למי הם נוגעים; כמה זה ייטיב עם הפציינטים שמעדיפים רופא פרטי ומצבם של מי יורע בנוהל החדש • כל הפרטים (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
שינויים משמעותיים מאוד בשוק הניתוחים הפרטיים יכנסו לתוקף כבר מחרתיים, ביום שישי. "כיכר השבת" מנסה לעשות עבורכם סדר בנושא החשוב, בפרט לציבור החרדי שמורגל לא לקחת כל סיכון בריאותי - ולו הקלוש ביותר - ולהשתמש רבות בשירותים שמציעה הרפואה הפרטית.
הרפורמה היא מהלך שמקדמים משרדי האוצר והבריאות והיא חלק מרפורמה כוללת שמטרתה להוריד את היקף ההוצאה הפרטית לבריאות ולחזק את הרפואה הציבורית. בקרוב צפויה הכנסת לאשר שלב נוסף ברפורמה, שלפיו רופאים לא יוכלו להפנות מטופלים שאותם ראו במערכת הציבורית לניתוח שהם עצמם יבצעו במערכת הפרטית למשך כחצי שנה.
הנהלים החדשים הבולטים הם: הביטוח המשלים או חברת הביטוח ישלמו את שכר המנתח לבית החולים הפרטי שבו יבוצע הניתוח, ועל הרופא ייאסר לגבות תשלום נוסף בעבור הניתוח מהמבוטח. זאת, בעקבות כניסתה לתוקף של הרפורמה הראשונה במסגרת חוק ההסדרים האחרון. מטרת המהלך כפולה: קודם כל, הפחתת המחירים שגובים הרופאים עבור ניתוחים. וכן, להפחית את הביורוקרטיה ולהגביר את השקיפות בתחום מחירי הניתוחים. בנוסף, לא יהיה אפשר לקבל החזר כספי על ניתוח שנעשה באמצעות הביטוח המשלים של קופות החולים.
במקום זה, מבוטחים יוכלו לבחור מנתח רק מתוך רשימה סגורה של מנתחים שמצויים בהסדר עם קופת החולים, ולשלם השתתפות עצמית קבועה מראש בעבור הניתוח.
כמו כן, המבוטח ישלם פעם אחת בלבד את מלוא סכום ההשתתפות העצמית, למוסד הרפואי הפרטי או לבית החולים שבו מתבצע הניתוח. בית החולים הפרטי, ולא המבוטח, ישלם למנתח את שכרו. גם מחירי שתלים ואביזרים, שבעבר נרכשו ותומחרו בנפרד, ייכללו במחיר הניתוח. כך, המבוטח יוכל לדעת מראש בדיוק כמה יידרש לשלם עבור הניתוח, וכן יידרש לעמוד מול גורם אחד בלבד.
זאת ועוד, הביטוחים המשלימים והמסחריים החדשים לא יוכלו להציע כיסוי המציע החזר הוצאות רפואיות בתחומי התייעצות עם רופא מומחה לפני ניתוח. גם במקרה זה המבוטחים ישלמו השתתפות עצמית בלבד בעבור ההתייעצות לפני הניתוח. הקופות יחויבו לפרסם באתרי האינטרנט שלהן את שמות הרופאים שבהסדר ואת ההשתתפות העצמית, וחלקן כבר עשו זאת.
בחודשים האחרונים קופות החולים והרופאים כבר נערכו לשינוי, שעבור חלקם יהיה ניכר מאוד, מאחר ורופאים רבים עומדים לספוג פגיעה בשכר המנתחים שלהם עקב השינוי, ובחודשים האחרונים אף נעשו כמה ניסיונות להתנגד לשינוי, בין היתר באמצעות ניסיון לקבל החלטה קבוצתית לא להצטרף להסדרים של קופות החולים, כלומר מעין מרד רופאים. ואולם, בסופו של דבר ניסיונות אלה לא צלחו ומאות רופאים כבר הצטרפו להסדרים.
גם בתי החולים הפרטיים נערכים לשינוי, שבמסגרתו הם ייהפכו לגוף שגובה את התשלום ומשלם לרופאים. סמנכ"ל השיווק של רשת אסותא אומר לעיתון דה-מרקר בנושא זה, כי המערכת עדיין אינה ערוכה בצורה מספקת לשינוי: "אנחנו מגיעים ל–1 ביולי בכאוס לגבי עלויות הניתוחים, אילו רופאים בהסדר ואילו לא, כשגיוס הרופאים נמשך כל הזמן. יש למשל מאות חולים שאמורים לעבור ניתוח בימים שישי עד שני, שלא יודעים עדיין כמה הולך לעלות להם הניתוח. אם הרופא גבה את הכסף ביוני, אבל הניתוח ביולי — האם ההוראות חלות על הניתוח הזה? יש הרבה סימני שאלה ומעט תשובות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר