אאא

שיא במכירות רכב חדש: במחצית הראשונה של 2016 עלו לכבישי ישראל 167 אלף מכוניות פרטיות ומוניות, עלייה של כ־16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מדובר בששת החודשים שבהם נמכרו הכי הרבה מכוניות אי־פעם בישראל -יותר מאלף מכוניות חדשות עלו לכבישים בכל יום עבודה. אז איך זה שכולם מתלוננים על המצב הכלכלי אך עדיין רוכשים מכוניות חדשות? לפי הדיווח ב"ידיעות אחרונות" לגידול במכירות אחראיים הלוואות נדיבות, לעתים ללא ריבית או הצמדה למדד, שמעניקים יבואני הרכב לרוכשים, המשך התחזקות מכירות הרכב החדש המוזלות בידי חברות הליסינג ("0 ק"מ") וגם הדרישה הגוברת לג'יפונים, שעקפו לראשונה את המכוניות המשפחתיות ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר בשוק.

האם יהיה שינוי במדיניות ההלוואות לרכב? נראה שבבנק ישראל נערכים לזה. בנק ישראל פרסם לאחרונה דרישה מהבנקים להתחיל לדווח לו על אשראי שהם מעניקים לרכישת רכב, כשם שנעשה באשראי לנדל"ן, צעד שעוד לא ברור מה תהיה השפעתו על השוק בחודשים הבאים.

ההערכות הן שחצי השנה הקרובה תהיה בכל מקרה חלשה יותר באופן מסורתי וההערכות הן שהשוק יגיע במהלך השנה כולה לרף ה־300 אלף. לשם ההשוואה בשנה שעברה נמסרו 256 אלף מכוניות חדשות, במה שהיה אז שיא של כל הזמנים וההערכות שהשיא הולך להישבר באחוזים גבוהים.

על פי הנתונים שמתפרסמים ב"ידיעות אחרונות" הדגמים שנמסרו הכי הרבה מתחילת השנה הם דגמי קיה, פיקנטו וספורטאז', מהם נמסרו 8,000 ו-7,700 רכבים בהתאנמ, כשהמתחרה הבא בתור הוא יונדאי טוסון, שמסר עד כה 7,400 כלי רכב ב־2016. למרות שהם יקרים בכ־10,000 שקל מהמכוניות המשפחתיות הפופולריות, הם עקפו את סקודה אוקטביה (5,700) ואת טויוטה קורולה (5,650), שסבלה בחודש האחרון ממצוקת מלאי, לקראת הגעת הדגם המחודש שצפויה החודש.

גם מכוניות המיני הזולות, שמחירן מתחיל בכ־50 אלף שקל, ממשיכות למצוא יותר לקוחות מאי־פעם, וגם השנה המכונית הכי נמכרת בארץ מגיעה מקבוצת השוק הזו – קיה פיקנטו מסרה כמעט 8,000 מכוניות בששת החודשים הראשונים של השנה, לאחר שכבר הייתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל ב־2015 וב־2013.

אבל בקרב היצרנים שומרת יונדאי על הבכורה המחודשת, לאחר שבשנה שעברה היא איבדה את הובלת השוק המקומי לחברה האחות קיה, לאחר חמש שנות הובלה. את 2016 פתחה יונדאי חזק יותר ובמחצית הראשונה של השנה היא מסרה 23,650 מכוניות חדשות, וקיה מסרה כ־2,000 פחות. כך או כך, מדובר בתחרות עצמית קונצרן יונדאי קיה מסר מתחילת השנה יותר מ־45 אלף מכוניות חדשות בארץ ומחזיק בנתח שוק של 27% חסר תקדים כמעט לשוק שלנו, שרק סובארו בשנות ה־80 עקפה אותו.

גם שברולט, שרוב דגמיה מיוצרים בקוריאה, רשמה גידול ל־5,100 מסירות, ובראשון הספארק החדשה, עם 2,500 לקוחות. סיאט מסרה 5,000 מכוניות, והאיביזה שלה היא מכונית הסופר מיני הנמכרת ביותר, עם 3,500 מכוניות. סובארו מסרה 4,500 מכוניות ונהנתה מהביקוש הגובר לרכבי פנאי, עם 2,500 מסירות ל־XV. פולקסווגן מסרה 4,200 מכוניות, ופיג'ו־סיטרואן יותר מ־6,000. אופל מסרה 3,300 מכוניות, פיאט 1,900 ואילו דאצ'יה הרומנית, המותג הזול של קבוצת רנו־ניסאן, מסרה כ־1,800 מכוניות, לאחר שהשיקה לראשונה דגם אוטומטי.

בשוק היוקרה שומרת אאודי על ההובלה, עם כ־2,800 מסירות, ומקדימה את מרצדס עם 2,400 ואת ב־מ־וו עם 2,270. לקסוס מסרה 875, וולוו 800, אלפא רומיאו 305, קאדילק 191, פורשה 44, פרארי 7 ואסטון מרטין עם מספר זהה. בולט עוד יותר הזינוק במכירות צמד מותגי היוקרה הבריטים של קונצרן טאטא ההודי: לנדרובר מסרה 216 מכוניות מתחילת השנה ויגואר 83. האחרונה עוד צפויה לזינוק נוסף עם ההשקה הקרובה של רכב הכביש־שטח הראשון שלה.