צפו בשיעור

חבר המועצת הגאון רבי דוד יוסף מסביר: כך תתמודדו עם ילד נושר

חבר מועצת חכמי התורה וראש מוסדות 'יחווה דעת' הגאון רבי דוד יוסף הקדיש דקות ארוכות משיעורו השבועי להעביר הדרכה להורים על חינוך ילדים וכיצד להתמודד עם ילד נושר בבית • צפו (משפחה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: בן ציון שריף. תמונה: שלומי כהן)

מיוחד ב"כיכר השבת": חבר מועצת חכמי התורה וראש מוסדות 'יחווה דעת' הגאון רבי דוד יוסף הקדיש השבוע דקות ארוכות בשיעורו השבועי המועבר מידי שבוע כאן ב"כיכר השבת", כדי להדריך את ההורים על חינוך ילדים וכיצד לחנך את הנערים שהחלו לנשור מדרך ישראל סבא.

הרב פתח את דבריו: "לצערנו הרב יש בתים שהילדים נמשכים לדברים האלה, או דרך חברים רעים, או שנחשפו פעם אחת. כמה אנחנו צריכים לשמור על הילדים שלנו.

"אם חס וחלילה קורה דבר כזה לאדם בבית שלו, שהילדים שלו התחילו להידרדר, מאוד חשוב - כל אחד ואחד שיש לו דבר כזה, שיחשוב טוב טוב מה הוא עושה. לא לפעול סתם ולתת עונש ולצעוק, לא. צריך לחשוב טוב טוב על כל צעד שאדם עושה, יש ב"ה הרב אנשי חינוך, ללכת להתייעץ אתם ולראות מה עושים".

חבר מועצת חכמי התורה סיפר כיצד הדריך אברך משכונת הר נוף שהגיע למצב הזה: "היה פה בשכונה יהודי שהבן שלו התחיל לרדת, היה לומד בישיבה וכנראה חברים רעים, התחיל להידרדר ממש. יום אחד הוא אמר לאבא שלו שהוא לא רוצה ללכת לישיבה. אבא שלו בא אליי בבהלה, מה עושים?".

"אמרתי לו" סיפר הגר"ד יוסף: "קודם כל צריך המון סבלנות, לאט לאט. אם תצעק ותיתן לו עונש לא תרוויח כלום, בסוף הוא גם יעזוב לך את הבית. אם תגרש אותו מהבי? אוי ואבוי לך, איזה עונש תקבל מהקב"ה על דבר כזה. אמרתי לו שיתייעץ עם אנשי מקצוע.

"הכרתי את הילד, אמרתי לו שיביא לי אותו אליי. ישבתי עם הילד והוא הסביר לי למה הוא לא צריך ללמוד. דבר אחד ראיתי אצל הילד, שהוא מאוד אהבה את האבא והאמא שלו. זה דבר טוב.

"אסור לדחות את הילד. לחבק אותם, לאהוב אותם"

"ילד כזה, אם חלילה האבא שלו יעניש אותו ובסוף הוא יעזוב את הבית, אז האהבה הזו תיצור אצלו מרירות גדולה, ויהיה בדיוק להפך ויהיה קשה להחזיר אותו.

"קראתי לאבא, אמרתי לו שאני אתן עצה, ושילך לאנשי מקצוע, אבל אתן לו תרופה מידית. תשמע, כל דבר שאתה רואה אותו עושה, אל תעז להגיד לו מילה, שום דבר. רק תשב על ידו ותראה לו שזה כואב לך. שאלתי את האבא אם הוא מסוגל לבכות, אמר לי שכן. אמרתי לו: תשב על יד הילד ותבכה, תגיד גם לאשתך.

"הוא לא קם בתפילה, הוא לא קם לתפילה, אתה בא יושב על ידו, הוא פותח את העיניים ורואה אותך, רואה שלאבא יש דמעות, אבא בוכה ולא אומר כלום, אתה ואשתך, תראו לו כאב, תפגינו שזה אכפת לכם, תחבקו ותנשקו אותו, ואל תגידי לו מילה.

"בגיל הטיפש עשרה הראש לפעמים.. היגיון? אין היגיון. צריך לעורר אצלו את הרגש".

חבר מועצת החכמים מספר: "אחרי כמה ימים האבא בא אליי, הוא אומר לי שהלא הלך לאנשי מקצוע, הילד בא אליו והצטער ולמענו הוא חזור לישיבה. אמרתי: יופי, תהיה חבר שלו, זה העיקר".

לדברי הגר"ד יוסף: "היום אנחנו צריכים להבין, כדי להשפיע על הילדים שלנו: אם ילד מתקלקל לא לדחות אותו. רק במקרים קיצוניים. בדרך כלל אסור לדחות את הילד, כל אחד מאתנו ישים לב, לא לדחות, אתה דוחה? אוי ואבוי לאן הוא יגיע".

ראש מוסדות 'יחווה דעת' חזר והדגיש להורים: "כמה צריך להיזהר, לחשוב עשר פעמים. ללא לפעול ספונטנית. לחשוב. הרבה אהבה. אין כמו זה. לחבק אותם, לאהוב אותם, המאור פנים הזה יכול להחזיר אותם בחזרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר