בהשראת דאעש

המחבלים משרונה תכננו פיגוע המוני ברכבת

כתב אישום הוגש נגד המחבלים מהפיגוע במתחם שרונה בתל אביב וסייעניהם שנתפסו בידי כוחות הביטחון. בחקירתם, טענו המחבלים כי המניע לפיגוע - רצח בני משפחת דוואבשה שהוצתו בביתם (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
המחבלים בפיגוע ובבית המשפט (צילום: מצלמות אבטחה, פלאש 90)

בשעות הצהריים (שני) הגישה פרקליטות מחוז ת"א כתב אישום לביהמ"ש המחוזי בעיר, נגד חאלד מחאמרה (20), מחמד מחאמרה (21) ויונס זין (21) מכפר יאטא שביהודה ושומרון בגין קשירת קשר לביצוע פשע, רצח עידו בן ארי, אילנה נבעה, מילה מישייב ומיכאל פייגה זכרם לברכה, וניסיון רצח (41 עבירות), בעקבות הפיגוע שביצעו במתחם שרונה מרקט בתל אביב.

על פי כתב האישום, חאלד ומחמד הינם בני דודים, תושבי כפר יאטא. יונס הינו שכנם וחברם. במהלך יולי 2015, לאחר שריפת ביתם של משפחת דוואבשה, גמלה בליבו של חאלד ההחלטה לבצע פיגוע רצח המוני של אזרחים ישראלים והוא שוחח על כך עם מחמד, שהסכים לתכנן ולבצע עם חאלד פעולת נקם בישראל בשם המדינה האסלאמית בתקופת חודש צום הרמדאן.

לאחר מכן, פנו חאלד ומחמד אל יונס והציעו לו לבצע יחד עימם את הפיגוע והוא הסכים. בהמשך קשרו הנאשמים קשר לגרום בכוונה תחילה למותם של ישראלים, בתקווה שיומתו ויזכו למעמד של "שהיד". במסגרת הקשר, תכננו הנאשמים לבצע את הפיגוע ברכבת ישראל על ידי ביצוע ירי בנוסעי הרכבת שילכדו בקרונות ולא יוכלו לברוח, ובכך תושג מטרתם לרצוח כמה שיותר ישראלים.

המחבלים בבית המשפט (צילום: פלאש 90)

לצורך כך, בתקופה שקדמה לביצוע הפיגוע, אסף חאלד מידע בנוגע ללוחות הזמנים של הרכבת, תמונות של הרכבת עצמה, מסלולי הרכבות, מיקומם של הדוכנים למכירת כרטיסים, שערי הכניסה לתחנות הרכבת, הכניסות והיציאות של תחנות הרכבת, וכן כמות הנוסעים ברכבות השונות. לאחר גיבוש המידע, גמלה בליבם של הנאשמים ההחלטה כי יבצעו את פיגוע הירי בקו הרכבת מת"א לחיפה. לצורך מימוש תכנית הקשר, החליטו הנאשמים להצטייד ברובים ותחמושת.

בפברואר 2016, החליטו הנאשמים כי יונס יספק להם את כלי הנשק. בעודם ממתינים להגעת כלי הנשק מיונס, ביצעו חאלד ומחמד את הפעולות הבאות: על מנת להתחזות לאנשי עסקים ישראלים, רכשו חליפות רשמיות, שעונים, תיקי עור, נעליים, משקפיים ושעונים בעלות כוללת של כ- 2,600 ש"ח; קנו שני סכינים באורך 30 ס"מ, מתוך מטרה שאם כלי הנשק יתקלקלו או יתקעו במהלך הירי או שתגמר התחמושת, יבצעו השניים פיגוע דקירה; קנו רעל עכברים כדי שיוכלו לעשות שימוש בסכינים הטבולות ברעל ולדקור באמצעותן אזרחים ישראלים נוספים ובכך להעצים את הנזק ההמוני המתוכנן.

תיעוד: הפיגוע במתחם שרונה

זמן מה לפני הפיגוע, השיג יונס 3 כלי נשק ואת התחמושת לשם ביצוע הפיגוע. לאחר מכן, ערכו שלושת הנאשמים, במספר הזדמנויות שונות, אימוני ירי שנועדו לבדוק את תקינות כלי הנשק. במהלך תקופה זו, החביאו הנאשמים בביתו של יונס את הנשקים, התחמושת, הסכינים, הרעל והציוד.

זמן קצר לפני הפיגוע, החליטו חאלד ומחמד למנוע מיונס לצאת לפיגוע, הואיל ויש לו חובות כספיים ולכן לא יוכל להיות "שהיד" על פי האמונה המוסלמית, וזאת חרף העובדה שיונס התכונן לביצוע הפיגוע והיה שותף מלא לתכנון ולכל המעשים שנועדו לקדם את מטרת הקשר.

ב- 7.6.16 או בסמוך לכך, שוחחו הנאשמים עם איסמאעיל אדעיס כדי שיסיע אותם ליישוב שגב שלום שבישראל. באותו מועד, הצטלמו כל הנאשמים בביתו של יונס על רקע דגל דאעש ועליו רשום: "אין אלוהים מלבדו ומוחמד שליח אלוהים", מתוך מטרה שתמונות אלה תפורסמנה בתקשורת, לרבות בפייסבוק, לאחר ביצוע הפיגוע.

תיעוד: השוטר מבין שהמחבל בביתו, ורץ לשם (באדיבות ערוץ 10)

ב- 8.6.16, בשעות הבוקר המוקדמות, הסתפרו חאלד ומחמד כדי לחזק את מצג השווא שהתכוונו ליצור - להתחזות לאנשי עסקים. לאחר מכן הלכו ליונס ולקחו ממנו את הנשקים, התחמושת, הסכינים, הרעל והציוד. בשעה 12:30 בערך הגיע נהג שנשלח על ידי איסמאעיל וחאלד ומחמד הוסעו על ידו לשגב שלום. בצהריים הגיעו לשגב שלום ובשעה 17:00 בערך הלכו לדירה שבה התגורר מכר שלהם כדי לסיים את הכנותיהם לפיגוע.

חאלד ומחמד לבשו את החליפות והכניסו לתיקים את כלי הנשק, התחמושת והסכינים. לאחר מכן עלו על אוטובוס 53 משגב שלום לבאר שבע וירדו בכניסה לתחנה המרכזית באר שבע. בעת שהגיעו השניים לתחנת הרכבת בבאר שבע, גילו כי בפתח התחנה קיימים אמצעי ביטחון קפדניים, לרבות גלאי מתכות, ולאור זאת החליטו לשנות את תכניתם המקורית.

סמוך ל- 20:00 החליטו לקחת מונית לתל אביב. בשעה 21:00 בערך הגיעו לתל אביב וירדו מהמונית ליד תחנת רכבת "השלום", הסמוכה למרכז עזריאלי. בהגיעם לתל אביב, חיפשו חאלד ומחמד מקום הומה אדם על מנת לבצע בו את הפיגוע. לצורך כך, שאלו עוברים ושבים היכן ישנן מסעדות או בתי קפה, ולאור המידע שקיבלו, החלו לצעוד למתחם "שרונה".

בשעה 21:30 בערך נכנסו השניים לבית הקפה "מקס ברנר" והתיישבו ליד אחד השולחנות. לאחר כמה דקות, כשהבחינו שהמקום הומה אדם, החליטו כי זה העיתוי לבצע את הפיגוע. חאלד ומחמד קמו ממקומם, שלפו את כלי הנשק וירו לכל עבר בכוונה לגרום למותם של ישראלים רבים ככל האפשר. במהלך הירי, לאחר שפגעו במספר אזרחים, התקלקלו כלי הנשק וחדלו לירות.

הילדים זחלו בין השולחנות בהימלטות מהמחבלים • צפו בווידאו

בשלב זה, השליך מחמד את נשקו על אחד מהאזרחים שנפגעו כתוצאה מהירי, ויחד עם חאלד, החל לברוח מהמקום מכיוון מזרח למערב. בעת המילוט, דלקו אחריהם מאבטחים שהיו במקום ואף ניסו לירות לעברם, אך לא פגעו בהם. לאחר מכן, התפצלו השניים, כשכל אחד מהם פונה לנתיב בריחה אחר- חאלד נורה סמוך לאחר מכן על ידי מאבטח, נוטרל ונעצר על ידי כוחות הביטחון.

מחמד נמלט ובנתיב המנוסה חבר לעוברים ושבים שנמלטו מאימת הפיגוע. מחמד הגיע לבניין מגורים הנמצא ברחוב שפרינצק בתל אביב, שם עלה במדרגות יחד עם בני משפחה שמתגוררים בבניין, נכנס עימם לדירת המגורים שלהם במטרה להסתתר במסווה של אזרח הנמלט ממקום הפיגוע, וזאת עד שנעצר בתוך דירתם ידי כוחות הביטחון.

כתוצאה מהפיגוע נרצחו עידו בן ארי, אילנה נבעה, מילה מישייב ומיכאל פייגה זכרם לברכה. בנוסף נפצעו 41 אזרחים, כשלארבעה נגרמו חבלות חמורות. מיד לאחר הפיגוע, לקח יונס את הנשק שאיתו התכונן לבצע את הפיגוע והחביא אותו בביתו של חברו כדי שבמידה וייעצר לא ייתפס הנשק ברשותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר