לאחר חמש שנים

החללית ג'ונו הגיעה לאחר מסע ארוך לכוכב הלכת צדק

מסע ארוך של חמש שנים הסתיים הבוקר כאשר החללית ג'ונו נכנסה למסלול סביב כוכב הלכת המרוחק צדק שם, במשך 20 חודשים היא תספק לחוקרים תמונות נדירות מקרוב של ענק הגז (דיגיטל)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(נאס"א)

אחרי כמעט חמש שנים של מסע בחלל, הגיעה הבוקר (שלישי) החללית ג'ונו לכוכב הלכת צדק ונכנסה למסלול כבידתו. לקראת ההגעה לענק הגז, כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש, האיטה החללית את מהירותה. ג'ונו אמורה להקיף את צדק 37 פעמים במשך כ-20 חודשים.

לקראת ההגעה, בשעה 6:18 (שעון ישראל) הופעל אחד המנועים במשך כ-35 דקות כדי להאט את מהירותה העצומה של החללית ולאפשר לה להיכנס למסלול מסביב לצדק. בנאס"א שם חגגו הבוקר את ההגעה המוצלחת אמרו כי הם מקווים לאסוף מידע באמצעות החללית על כמות המים בצדק ומחקרים נוספים הקשורים לכוכב הלכת הגדול. החללית תקיף כאמור, את כוכב הלכת 37 פעמים, כאשר היא תתקרב אליו למרחק של כמה אלפי קילומטרים ואז תתרחק למשך 14 יום כדי לשדר מידע ולבדוק את תקינות המערכות.

ההקפות של ג'ונו סביב כוכב הלכת יהיו הקפות פולאריות (מסלול מעל הקטבים), כאשר בנקודה הקרובה ביותר ג'ונו תגיע למרחק של 4,300 ק"מ בלבד מהקוטב של צדק, מרחק המאפשר לראות ולבחון את האטמוספרה של כוכב הלכת ביעילות גבוהה ביותר, כפי שטרם נעשה עד כה. נציג מטעם נאס"א אמר הבוקר כי גולשים יוכלו להשפיע לאן יכוונו המצלמות שעל החללית.

המסלולים של ג'ונו מוארכים מאוד, באופן שהנקודה הרחוקה ביותר תגיע אל מעבר למסלולו של הירח של צדק - קאליסטו, המרוחק מבין ארבעת ירחיו הגדולים. בכך, מצטרף צדק אל משפחה נכבדה של גופים במערכת השמש שיש סביבם לווינים מעשי ידי אדם - הירח, מאדים, שבתאי וכמובן כדור הארץ.

בנאס"א התמודדו עם בעיות רבות במסע, אחת הבעיות המרכזיות בהקפות סביב צדק הוא השדה המגנטי העצום שלו, המסוגל להשבית ציוד אלקטרוני. לכן, המסלול תוכנן בקפידה, לפי הנתונים הידועים ממשימת גלילאו, באופן שהמגע עם חגורות הקרינה העיקריות של צדק יהיה מינימלי. השדה המגנטי העצום של צדק מהווה את אחת המטרות העיקריות במשימת המחקר של ג'ונו.

צדק הוא כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש והראשון בסדרת כוכבי הלכת הגזיים. קוטרו 142,990 ק"מ, פי 11.21 מקוטרו של כדור הארץ ובנאסא מקווים שהחללית ג'ונו תספק להם מידע עשיר על הכוכב המרוחק.

בסרטון של נאס"א אפשר לראות בצילום חשיפה ארוכה שבוצע מהחללית ג'ונו במשך 17 יום את הירחים של כוכב צדק מקיפים אותו. הצילום שהחל במרחק של יותר מ-16 מיליון ק"מ מכוכב הלכת נותן צילומים ראשונים ונדירים של הכוכב המרוחק וירחיו שהיו אלו שסיפקו למדען האיטלקי הנודע, גלליאו גלילי את ההוכחה שכדור הארץ אינו נמצא במרכזו של היקום כפי שסברו קודם לו.

פרצי אנרגיה על צדק שצולמו מטלסקופ החלל האבל
השמחה הבוקר בנאס"א
ג'ונו וצדק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר