משפחות שכולות: עסקת "חילופי אסירים" עם חמאס? על גופתנו

הפרסום על גישושים ראשוניים לעסקת חילופי שבויים עם חמאס, עורר את זעמם של בני משפחות שאיבדו את יקיריהם בפיגועים שביצעו מחבלים הכלואים בישראל וממתינים לעסקת שחרור (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אלמנתו של ברוך מזרחי הי"ד וילדיהם (צילום: עידו ארז, ynet)

זעם בקרב בני משפחות שכולות בעקבות הידיעות ההולכות וגוברות על מגעים חשאיים בין ישראל לחמאס לעסקת שבויים. כמה מבני המשפחות טוענים כי יש להעדיף פגיעה באסירי חמאס כאמצעי לחץ - על פני שחרור מחבלים.

כזכור, אתמול פורסם ב"ידיעות אחרונות", כי מתחת לראדר מנסה ישראל דרך כמה מתווכים להגיע להבנות עם חמאס שיאפשרו להתחיל משא ומתן עמו. גורם בכיר בישראל אישר, כי "חמאס רוצה עסקת שליט 2 עם שחרור של מאות אסירים" ודורש גם 'דמי כניסה', כדי לשבת ולדבר: שחרור 50 אסירים ביטחוניים שנעצרו לאחר חטיפת שלושת הנערים במבצע "שובו אחים" לפני שנתיים. כידוע, במסגרת עסקת שליט ב-2011 שוחררו ליהודה ושומרון 58 אסירים, וביוני 2014 במבצע "שובו אחים" הם נעצרו שוב, באשמה שהפרו את תנאי השחרור שלהם על ידי ביצוע עבירות. מאז, שמונה מתוכם שוחררו ו-50 עדיין כלואים, מרוכזים באגפים מיוחדים.

הדס מזרחי, שאיבדה את בעלה השוטר ברוך מזרחי שנרצח בפיגוע בליל הסדר ב-2014, שביצע משוחרר עסקת שליט, אומרת נחרצות: "זה פשוט אוזלת יד שהממשלה משחררת מחבלים. אני מצפה שזה לא יחזור בשום פנים ואופן". לדבריה, "הרבה פעמים עולה הסיפור הזה של שחרור מחבלים, ועוד לפני עסקת שליט בתקופת ג'יבריל וטננבאום תמיד קיווינו שזה לא יקרה, כי אנחנו יודעים מה התוצאה. זה נורא כואב. גם כל ההקלות לאסירים שחיים בכלא ומשפטים שנערכים במשך שנים ומוציאים למשפחות השכולות את המיץ".

"אתה רואה את המחבלים מול העיניים צוחקים לך ואומרים 'אנחנו נשתחרר'", כועסת הדס. "עוד כשהם נעצרים הם אומרים שהם לא מפחדים, 'עוד כמה שנים אנחנו בחוץ'. הם מקבלים המון כסף כל חודש. מחבל יודע שאין בעיה, חמאס מאחוריו, הם תמיד ידאגו לו ולמשפחה שלו. המחבל אצלנו רצח ארבעה אנשים ופצע קצין בכיר - ושוחרר בעסקת שליט. הוא למד תואר ראשון ושני על חשבון מדינת ישראל, אמרו 'נשקם אותו ויהיה בסדר', אבל אנחנו יודעים שזה לא עזר. הוא קם ואמר בעצמו שכשהוא ישתחרר הוא ימשיך לרצוח".

עיקר כאבה של הדס הוא: "אני והילדים שלי גם נפגעי טרור וזה גורם לנו להיות במתח כל פעם שזה עולה וכשיש פרסומים כאלה. הכאב צף מחדש וזה נורא. אני כל הזמן אומרת ששילמנו בדם שלנו ושל בעלי על העסקה, וזה פשוט אוזלת יד שהממשלה משחררת מחבלים. אני מצפה שזה לא יחזור בשום פנים ואופן, ואם תתקבל החלטה על עסקה אני אעמוד ולא אתן שזה יקרה. אנחנו נעצור את זה בגופנו. אנחנו מכירים את הדלת המסתובבת, המחבלים כבר למדו את הטריק, הם כל פעם רוצחים ומחזיקים אצלם חיילים וגופות והכול תמורת שחרור מחבלים. אני חוזרת ומזכירה לממשלת ישראל שלא יחשבו על זה בכלל. אסור שנשב איתם ונדון בשחרור מחבלים, כי זה פשוט לא ייגמר. זאת דלת מסתובבת".

יוסי צור, שבנו אסף נרצח בפיגוע בקו 37 לפני כ-13 שנה אב שכול והיה ממובילי המחאה בתקופת העסקה לשחרור גלעד שליט, אומר, כי "את שחרור הגופות יש להשיג בשינוי המשוואה, הקשחת תנאי האסירים במקום הקלות. אנו קוראים לראש הממשלה לנהל כל משא ומתן על בסיס מסקנות ועדת שמגר בלבד".

יוסי מוסיף ומתנה את כאבו הזהה לזה של הדס מזרחי: "בני המשפחות השכולות והפצועים נמצאים במתח בכל פרסום כזה, כל רמז לעסקה מחזיר אותנו לכאב של איבוד הבנים והכאב משחרור רוצחיהם. אנו מזכירים לממשלה, כי ישראל שילמה בדמם של אזרחים עבור האיוולת של הממשלה בשחרור המחבלים בעסקת שליט, ואנו ומצפים ממנה לא לחזור על הטעות. את שחרור הגופות יש להשיג בשינוי המשוואה, הקשחת תנאי האסירים וביטול ביקורי משפחותיהם, במקום להקל את תנאיהם. אנו קוראים לראש הממשלה להודיע מיד על יישום מסקנות ועדת שמגר וניהול כל משא ומתן על בסיסן בלבד".

"האינדיקציה הטובה ביותר לכך שמשא ומתן אכן מתנהל", אומר יוסי, "היא ההכחשה של חמאס בדבר המגעים. ועדת שמגר קבעה כי יש לעגן בחוק את ניהול המשא ומתן ולקבוע כללים של גופות תמורת גופות וחי תמורת חי. אחד לאחד. אבל ברור שנתניהו לא מעוניין בחוק שיכבול את ידיו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר