בצי האמריקאי יגדלו בקרוב פירות וירקות בתוך צוללות הקרב

פרויקט חדש של הצי האמריקאי אמור לאפשר גידול של חלק מהפירות והירקות בתוך צוללות הקרב בתנאי מעבדה. המטרה: העשרת התפריט כדי לשמור על המורל הגבוה של החיילים (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

פיתוח חדש של הצי האמריקאי יאפשר לצוללות של הצי האמריקני להאכיל את המלחים בפירות וירקות טריים במקום מזון קפוא או משומר גם במסעות שאורכן יותר מחודש.

צבא ארצות הברית בוחן בימים אלו את הרעיון של גידול צמחים ללא אדמה (הידרופוניקה) במעבדה שנמצאת בתוך מכולה מחוץ לבוסטון. המהנדס דון הולמן, שגדל בחווה במישיגן לפני ששירת 30 שנה בצי, מנהל פרויקט בשווי מאה אלף דולר במרכז מחקר של הצבא האמריקני בעיר נאטיק שבמדינת מסצ'וסטס. לדבריו, החיילים בצוללות מבקשים יותר אוכל טרי.

"כשאתה נותן למישהו את הדבר שהוא רוצה, זה משפר את המורל שלו והוא מספק ביצועים טובים יותר כשהמורל גבוה", אמר הולמן, שבחודש ספטמבר הקרוב יציג בפני הצי דו"ח עם ממצאי מחקרו כדי שהצבא יוכל להחליט אם לנסות להקים גינות במעמקי הים.

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות AP הולמן נמצא בשלב השני של הניסוי שלו. תחילה הוא ניסה לגדל 83 סוגים של פירות וירקות כדי לראות מי מהם יצמח בצורה הטובה ביותר. הוא סיפר שהעלים הירוקים והבצל הירוק פרחו ושירקות השורש גם הצליחו לא רע. לדבריו, תותים וריבס (סוג של צמח בר) צמחו, אבל לא הניבו כמות גדולה מכדי שהגידול שלהם יהיה משתלם.

המלפפונים, לעומת זאת, צמחו בכמויות גדולות. הגפנים טיפסו בכל מקום והעלים הגדולים של הזוקיני חסמו את האורות. העגבניה גדלה במהירות, אבל לא בכמויות גדולות משום שהאור בתוך המעבדה לא היה בהיר מדי והטמפרטורה במקום הייתה נמוכה מדי. הולמן אמר שניתן לשתול את זני הירקות והפירות השונים לפני שהצוללת יוצאת למסע בים כך שניתן יהיה לקטוף אותם במהלך המשימה.

צוללות התקיפה החדשות והמהירות של הצי האמריקאי הן באורך של כ-120 מטרים ונושאות כ-130 אנשי צוות, ואילו הצוללות שנושאות טילים בליסטיים מגיעות כבר לאורך של 170 מטרים ויכולות לשאת 170 אנשי צוות. לצוללת תקיפה יש מספיק אוכל על סיפונה ל-90 ימים לפחות כשהיא יוצאת למשימה מבסיס הצי בגרוטון, קונטיקט, אמר ליוטנט קומנדר כריסטופר שאט, קצין אספקה בצי האמריקני.

אך לאחר כשבוע במעמקי הים, החסה בסלט מתחילה להשחיר והעגבניות, המלפפונים והסלרי הטריים אוזלים. את מקומם בבר הסלטים תופסים הפירות המופשרים, וסלטי הפסטה או השעועית. מדי פעם מופיע בתפריט פודינג כשאוזלים כל הפירות. זה לא תמיד קורה כך, משום שצוללת מקבלת מזון טרי כשהיא מבצעת עצירה בנמל או כשספינה של הצבא מביאה לה אספקה חדשה.

הרעיון לגדל פירות וירקות בתוך צוללת צמח ב"מרכז הלחימה התת-ימית", מעבדת מחקר ופיתוח בניופורט, רוד איילנד ובצי האמריקאי מקווים שהוא יבשיל לכלל מציאות כבר בקרוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר