אחרי סערת המיילים, אובמה בא לעזרה: "הילרי! הילרי!"

הנשיא המכהן החל את הקמפיין המשותף עם קלינטון, שעות לאחר שראש ה-FBI הודיע כי לא ימליץ להעמידה לדין בפרשת המיילים. "היא חכמה, מנוסה, אני מאמין בה", אמר אובמה. הבעיה של קלינטון: המילים "רשלנות קיצונית" ימשיכו לרחף מעליה (בעולם)

אורלי אזולאי, ynet | כיכר השבת |
הילרי קלינטון (צילום: שאטרסטוק)

שעות ספורות לאחר שהודיע ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, שלא הייתה כל כוונה פלילית במעשיה של מזכירת המדינה לשעבר, והמועמדת הדמוקרטית הנוכחית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, במסגרת פרשת המיילים המביכה, עלתה הערב (ג') לבמה קלינטון יחד עם הנשיא ברק אובמה - למפגן כוח פוליטי. לאחר שהציגה אותו בקצרה, עלה לדוכן הנאומים אובמה ושאג, "הילרי! הילרי!", לקולות תשואות מהקהל. ynet העביר את העצרת בשידור חי.

"אני מאמין בהילרי קלינטון", הכריז נשיא ארה"ב אובמה בעצרת הבחירות בצפון קרוליינה. הוא הוסיף כי מעולם לא היה גבר או אישה שהיו כל כך מתאימים לתפקיד נשיא ארה"ב, כמו קלינטון.

אף מילה לא אמרו אובמה וקלינטון על ההחלטה של ראש ה-FBI בעניין המיילים. שעות אחדות לאחר שאבן נגולה מעל לבה כשנודע לה שלא יוגש נגדה אישום, זכתה המתמודדת הדמוקרטית לתמיכה פומבית נדיבה, מפרגנת וחכמה מהנשיא אובמה שנאם לצדה לראשונה באסיפת בחירות שלה. למרות שלא הזכיר את פרשת המיילים הייתה משמעות מיוחדת למילים שיצאו מפיו כאשר קרא להמונים לתמוך בה. "יש לה שיקול דעת", אמר פעמיים והמשיך, "היא חכמה, מנוסה, יודעת להילחם למען הצד, אני מאמין בהילרי"

אובמה גם לא החמיץ הזדמנות ללגלג על טראמפ מבלי להזכיר את שמו ואמר: "בן אדם מזייף שעושה רוח לא הופך את אמריקה לבטוחה יותר. גם לא אדם שהתוכנית היחידה שיש לו זה לבנות חומה".

על הבמה בשרלוט צפון קרוליינה, כשהפשיל שרוולים ופצח בקיראות עם הקהל "הילרי הילרי, " וחזר על סיסמת הבחירות שלה "אני איתה אני איתה" הוא הביא לקמפיין שלה מה שהיה חסר בו עד כה: התלהבות והתרגשות. אובמה הדליק עבורה את השטח והזכיר לבאי האירוע את ימיו הטובים כאשר ניהל את קמפיין הבחירות שלו ב-2008 ועשה היסטוריה כאשר הפך לנשיא השחור הראשון. עכשיו הוא מסייע לה במהפכה שלה לרשום פרק חדש בהיסטוריה בו אשה מכהנת כנשיאה.

וזו רק ההתחלה. בחודשים הבאים הוא יהיה הכוכב הראשי ועמוד התווך של הקמפיין שלה. הוא הכריז כי הוא מגויס וזו המשימה שלו: "הילרי צריכה להיות הנשיאה".

ניצחון משפטי, הפסד ציבורי. המכה של קלינטון

קומי, הגדיר במילים קשות את האופן שבו טיפלה הילרי קלינטון באימיילים של משרדה בעת שכיהנה כמזכירת המדינה בקדנציה הראשונה של הנשיא ברק אובמה. "מדובר ברשלנות קיצונית" הצהיר קומי. נזיפה זו, בנקודה הלוהטת ביותר במערכת הבחירות לנשיאות, מכתימה את קלינטון ומעמידה בספק את כושר השיפוט שלה, אפילו שככל הנראה יצאה נקייה, מבחינה פלילית, בפרשת שמרחפת מעליה כבר שנה וחצי.

הנזיפה של קומי מתווספת לתחושת האי-נוחות של הציבור האמריקני, שרובו, כך על פי הסקרים, חושב שהיא לא אמינה ולא הוגנת. אלא שמה שקובע זו השורה התחתונה, וראש ה-FBI לא רק אמר שלאור החקירה הוא לא מצא כוונה פלילית מצדה, הוא אף המליץ לא להעמידה לדין וטען שרק תובע בלתי אחראי היה עושה זאת.

ה-FBI: "לא הייתה לקלינטון כוונה פלילית"

בהופעה דרמטית ובלתי מתוכננת במשרדי ה-FBI בוושינגטון, סגר למעשה קומי את התיק נגד קלינטון בפרשת המיילים, תיק שהעיב על המרוץ שלה מתחילתו. צהלות השמחה שבקעו ממטה הבחירות של קלינטון שטפו את המסדרונות הפוליטיים. אחרי חודשים ארוכים חזר לעוזריה הצבע ללחיים.

הענן השחור עדיין לא התפוגג: "רשלנות קיצונית"

קומי מחק את תסריט האימה שממנו חששו יותר מכל הקלינטונים ויועציהם: אם זה היה נגמר בכתב אישום זה היה מסתיים בבכי, שכן היא לא הייתה יכולה להמשיך במרוץ. זאת גם הסיבה שברני סנדרס, למרות שהפסיד בפריימריז, לא פרש מהמרוץ – הוא המתין בוורמונט למוצא פי החוקרים. אם היא הייתה נאלצת לעזוב, הוא היה יכול לקפץ באופן מיידי על העגלה.

הילרי קלינטון כבר לא צפויה לעמוד למשפט, אבל העננה השחורה שמרחפת מעל הקמפיין שלה עדיין לא התפוגגה. קומי הצביע על כל המחדלים שנעשו באופן שבו טיפלה קלינטון באימיילים שלה. "היו כמה שרתים פרטיים שבהם השתמשה. היא ויועציה פעלו בפזיזות וברשלנות קיצונית באימיילים. היא השתמשה גם בשרתים פרטיים כשהייתה מחוץ למדינה וייתכן כי תכנים של המיילים עברו לגורמים עוינים".

ארבעה חודשים לפני הבחירות, ראש ה-FBI הודיע כי הילרי קלינטון "התרשלה" בטיפול במיילים שבהם הועבר גם חומר סודי ביותר - אבל המליץ לא להעמיד אותה לדין. הקמפיין של קלינטון: "מרוצים מההחלטה, היא הודתה בטעות שלה". טראמפ: "קלינטון מושחתת - והמערכת מושחתת"

ראש ה-FBI: "קלינטון שלחה חומר סודי ביותר - אך אין מקום לאישום"

בהמשך אף ציין ראש ה-FBI כי כמה מהמיילים הכילו חומר סודי ביותר בזמנו, וכי קלינטון אמנם העבירה לחוקרים 30 אלף מיילים שלה לבדיקה, אבל רבים נמחקו, כנראה על ידי עורכי הדין שלה. המסקנה הייתה כי גם המחיקה לא התבצעה מתוך כוונה פלילית. "אלו היו שיטות העבודה, אחת לכמה זמן היו מרוקנים את השרתים מהמיילים", אמר קומי.

נוסף לצמד המילים "רשלנות קיצונית" אמר ראש ה-FBI דבר חמור לא פחות: "שבעה מיילים של קלינטון הכילו חומר סודי ביותר. אדם אחראי בתפקיד מזכירת המדינה או אלו שהתכתבה איתם היו צריכים לדעת שמערכת לא מאובטחת אינה מקום לשיחות כאלו. התנהגות כזו עונה על הדרישות שמי שעושה זאת מסתכן בעבירה של עוון".

בסופו של דבר, על פי קומי, אין עילה להאשים את מזכירת המדינה לשעבר בפלילים, גם לא בטיוח או בניסיון טיוח, שזו עבירה חמורה לכשעצמה. היא לא השמידה ראיות, לא ניסתה להשפיע על יועצים, אבל כן קיבלה ציון עגום – "רשלנית קיצונית" – דבר שאיננו נכס עבור פוליטיקאי המתמודד על המשרה הרמה ביותר בארה"ב, והציבור רואה בכושר שיפוט את אחד מכלי העבודה הנחוצים ביותר עבור נשיא, שהוא גם המפקד העליון של הצבא.

השופטים האמיתיים: העצמאיים, המתלבטים והמתנדנדים

מי שיכריע בבחירות הללו הם העצמאיים, המתלבטים והמתנדנדים. כשהם יגבשו את דעתם, סמוך למועד הבחירות, הם יזכרו מן הסתם שבנוסף לאמינותה הנמוכה, היא גם לא בדיוק מנהלת באופן הנאות את סודות המדינה.

קומי סיפר על הדרך הארוכה שעשו החוקרים כדי לשחזר את המיילים שנמחקו, על הדרך שבה השיגו מיילים מאנשים שאליהם שלחה קלינטון בשרתים הפרטיים, וגם הבהיר כי בשלב הזה סיים ארגונו את החקירה והחומר יעבור להחלטה במשרד המשפטים. אלא מזכירת המשפטים, לורטה לינץ', כבר הודיעה לפני כן שתקבל את המלצת ה-FBI, וכשקומי אמר שאין כוונה פילילית ואין כוונה להעמיד לדין, מדובר בתיק סגור משפטית, אם כי פוליטית הסיפור עדיין לא נגמר: הילרי קלינטון תצטרך להתאמץ יותר כדי להוכיח לציבור כי היא ראויה.

בכל ההסטוריה של המרוצים לנשיאות לא היה מועמד שזכה לשטיפה כזאת מפי הסוכן מספר אחת של ה-FBI. עבור קלינטון זו לא מכה קלה בכנף, זה יכול להרעיד את המרוץ שלה מול דונלד טראמפ שכבר מיהר לצייץ: "אין אישום. מאוד מאוד לא הוגן. שיפוט לקוי". לא יהיה זה מרחיק לכת לשער כי בבתי הדפוס שעובדים עבור טראמפ כבר מדפיסים את הכרזות החדשות נגד הילרי ועליהן שתי המילים שנכנסו אתמול ללקסיקון המרוץ לנשיאות – "רשלנית קיצונית".

כאשר נשא קומי את דבריו, קלינטון כבר הייתה בעיצומן של ההכנות לקראת הצטרפותה למטוס ה"אייר פורס 1". הנשיא אובמה הזמין אותה לסיפון כדי לטוס יחד איתה, ולראשונה לנהל קמפיין עבורה. היעד: שרלוט צפון קרוליינה.

בתחילת המרוץ שלה ניסתה קלינטון להרחיק עצמה עד כמה שאפשר מאובמה כדי שלא תצטייר כממשיכת דרכו. באחרונה היא עשתה פניית פרסה והחליטה להשתמש באבק הכוכבים שהוא יכול להעניק לקמפיין שלה, בהיותו הפוליטיקאי הפופולרי ביותר בקרב הדמוקרטים. כעת היא זקוקה לו יותר מכול: אמנם המחסום המשפטי בדרכה לבית הלבן הוסר, אולם לגלי ההדף של הפרשה עדיין יכול להיות אפקט פוליטי, לרעתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר