מפקד החטיבה העיד: הירי של אלאור עזריה לא היה מוצדק

זהו הקצין הבכיר ביותר שמעיד במשפט שמסעיר את המדינה - משפטו של החייל אלאור עזריה. אל"מ בן עזרא, שפיקד עד אתמול על החטיבה החולשת על אזור חברון, היה נחוש נגד אלאור (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
המח"ט לשעבר והחייל היורה בביהמ"ש, הבוקר (צילום: מוטי קמחי, ynet)

בבית הדין הצבאי ביפו נמשך הבוקר (רביעי) משפטו של החייל היורה מחברון אלאור אזריה, הנאשם בהריגת מחבל, והפעם במרכז הדיון עמדה עדותו של מפקד חטיבת יהודה לשעבר אלוף-משנה יריב בן עזרא, שאמר נחרצות: "אני לא רואה הצדקה מבצעית לירי של החייל. הירי לא היה מוצדק כי הוא מתקיים במצב שבו אין סכנת חיים, וככל שצפיתי בסרט הבנתי זאת בצורה טובה יותר אל מול התנהגות האנשים בזירה, אל מול השיח, אל מול תחקירים שעשינו".

בן עזרא פתח את דבריו ואמר: "מחבלת בשם הדיל השלמון שהגיעה לעשות פיגוע דקירה בחסם שוטר בחברון הפכה למיתוס, וראינו שמשך הזמן שגופתה נותרה על הרצפה וסוקרה במצלמות יצר גל שלם של פיגועים בהמשך, מתוך רצון של נקמה והזדהות עם המעשה שלה, לא רק בחברון אלא בכלל באיו"ש. מאירוע לאירוע הבנו בצורה טובה יותר לאור לקחים ותחקירים שברגע שאנו מבינים שמדובר באירוע דקירה בשטח בנוי וצפוף ומרובה מצלמות משני הצדדים - עלינו לפנות את הזירה כמה שיותר מהר על מנת שנגדע את האירועים הבאים לאחר מכן, ולכן כך תרגלנו את הכוחות".

"בכל השלב הראשוני לא הגיעה אליי טענה לחשש ממטען", החל המח"ט לרדת בעדותו לפרטי המקרה ותיאור העניינים הכרונולוגי לפי ראות עיניו. "רק בצהריים שמעתי על כך דרך התקשורת". במענה לדבריו של סנגורו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק, כי יש נוכחים באירוע שמעידים כי הם חשו סכנת חיים, אמר בן עזרא: "אני יותר ממשוכנע שאם אנשים בזירה היו חשים בסכנת חיים זה היה נראה אחרת. בשעתיים הראשונות אחרי האירוע להבנתי המקצועית לא הייתה בו סכנת חיים". הוא אמר שהוא מעולם לא דיבר עם אזריה, אך "לחלוטין יש ביסוס לדבריי כי עשינו תחקיר צבאי בזירה עם האנשים שהיו במקום".

ההתפרצות של צ'ארלי, אביו של אלאור, אתמול (צילום: מוטי קמחי - ynet)

אך הסנגור לא הניח למח"ט, והטיח בו: "רוח המפקד זה להרשיע את החייל? זו שערורייה שאתה המח"ט לא מכיר בכלל את חומר הראיות". על כך השיב בן עזרא: "אין לי מושג על רשימת החיילים שמעידים פה. לא תדרכתי אף אחד מהעדים. כשגדוד חדש מגיע לגזרה מפקדיו עוברים תדריכים ותחקירים כדי להכין אותם למשימה. התדרוכים היו לגדודים ולמילואים שנכנסו לגזרתי. לא אשים זאת בהמתנה עד לסוף ההליך המשפטי. זה המקצוע. לסיבת הירי לא התייחסתי בשום שיחה או תדריך".

נראה היה שמפקד החטיבה הגיע מוכן לעדותו היום: כשהסנגור בסרגליק ציטט מעדותו של קב"ט חברון אליהו ליבמן במצ"ח, לפיה כן הייתה סכנת חיים ולא היה במקום וידוא שאין מטענים על המחבלים, ענה לו המח"ט: "אז תשאל אותו למה הוא לא עשה דבר בנדון בזירה. אני 23 שנים בצבא ונלחם באיו"ש מהיום הראשון שבו התגייסתי כלוחם בדובדבן. יש לי פרספקטיבה לגבי איך נראית זירה עם סכנת חיים אחרי אינספור היתקלויות. אני לא מדבר 'בכאילו' אלא על בסיס הבנתי והתחקירים שעשינו".

כמו כן, הדגיש בן עזרא כי "בשום שלב לא עלה בפניי חשש ממטען בציר הפיקודי. אף אחד לא פנה אליי בזירה לגבי חשש ממטען. הגעתי לזירה, ניגש אליי יוני בלייכר, הרבש"צ של היישוב היהודי, ואומר לי שהיה ירי חריג באירוע שעליי לבדוק אותו. הוא מתאר לי שאחרי שהסתיים האירוע היה ירי שלא ברור למה בוצע. אני קורא למג"ד שמשון, סא"ל דוד שפירא, ואומר לו שיבדוק את מה שיוני אמר לי. אחרי דקה וחצי המג"ד חוזר אליי ואומר לי שמדובר באירוע חמור מאוד. המג"ד והמ"פ מתארים לי את הירי שהיה בזירה".

בן עזרא טען בעדותו שעדכן את מח"ט כפיר אל"מ גיא חזות שכבר עודכן על-ידי המג"ד: "אנו מסכמים שאתחקר באירוע גם מבחינה משמעתית. כעבור כמה דקות של שיח עם מפקדת האוגדה הוא מעדכן אותי שאני לא יכול לבצע את התחקיר ושזה עובר לבדיקת מצ"ח".

מח"ט יהודה, יריב בן עזרא, הבוקר (צילום: מוטי קמחי - ynet)

"ביום האירוע", המשיך להרצות המח"ט את עדותו, "עשינו בבוקר הערכת מצב ואז הייתה הכרזה על אירוע 'פטיש חם' = פיגוע. הדיווח שאני מקבל הוא שיש אירוע דקירה בעמדת חסם ז'ילבר. אני מקפיץ את החפ"ק שלי ומדבר עם המג"ד שבדרכו לאירוע. עולה לג'יפ ונוסע לכיוון החסם. הדיווח הראשוני היה שמחבלת ניסתה לדקור אך כעבור דקה או שתיים הדיווח הוא ששני מחבלים ניסו לדקור, שניהם מנוטרלים ויש לנו פצוע קל. אני נותן פקודה לטפל בפצוע ולפנות את הגופות כמה שיותר מהר".

בן עזרא ציטט את הפקודה שהוא העביר בקשר: "לטפל כמה שיותר מהר ב'גפרור' = חייל, להעיף כמה שיותר מהר את הגופה, כמה שיותר זריז לפנות את הגופות, עבור".

סא"ל נדב וייסמן, התובע במשפט, העדיף לצטט מהנחיות צה"ל: "מפקד האוגדה רואה הפשטת מחבלים והשארתם בשטח תקלה חמורה שלא עולה לפי הנחיות המפקד". המח"ט ענה לו: "אלה לא תובנות אישיות שלי אלא של כל המח"טים: תמונות קשות שיוצאות מזירת פיגוע מייצרות לנו פיגועים קשים ואווירת נקמה ברחוב הפלסטיני. לאור האירועים הבנו שביישוב היהודי אנו מדלגים את הגופה למדרון אחורי, לרוב במוצב חרסינה בקריית ארבע, ושם אנו מסיימים את תהליך הטיפול, הזיהוי והזיכוי של המחבל. תהליך זה כולל שב"כ, מז"פ וחבלנים".

אלאור אזריה מגיע לבית הדין (צילום: מטי קמחי - ynet)

יצויין, כי רק אתמול סיים העד, אלוף משנה יריב בן עזרא, את תפקידו כמפקד חטיבת יהודה, שבגזרתה גם העיר חברון וסביבותיה. החליף אותו אל"מ איציק כהן שבהתנחלויות באזור יהודה מקווים כי יגלה יחס הוגן יותר אליהם, מה שלא קיבלו מבן עזרא - לטענתם. אל"מ יריב ביקש במכוון להעיד לאחר כהונתו. בן עזרא הוא הקצין הבכיר ביותר עד כה שמעיד במשפט הדרמטי. אחריו יעידו שני לוחמים שהיו נוכחים באירוע. בצהריים ימסור התובע סגן אלוף נדב וייסמן הצהרה לתקשורת.

אתמול, כזכור, התפרץ בבכי אביו של אזריה, צ'ארלי, לעבר התובע, וקרא לעברו: "הקצינים האלה יודעים מה זה חברון? הם היו אי פעם בחברון? הם קיבלו הוראה מגבוה. תופרים לו תיק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר