טרור של ילדים

"ידענו שהזקנות יהודיות והחלטנו לתקוף אותן"

מה עובר בראש של מחבלים ילדים? נחשפו התמלולים המצמררים של המחבלים מהטיילת של ארמון הנציב בירושלים מהם מתברר כי הריסת בתים ושלילת ת.ז מאיימת מאד על המחבלים (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

נחשפו תמלילי החקירות של המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה בטיילת ארמון הנציב בתחילת חודש מאי. התמלילים מלמדים על הסיבות והנסיבות שהובילו שני נערים פלסטינים בני 17 לבצע את הפיגוע, שבו נפצעו שתי קשישות באורח בינוני וחושפים את מערכת השיקולים המעוותת של הנוער הפלסטיני.

"ידענו שהזקנות יהודיות מהמראה והלבוש שלהן והחלטנו לתקוף אותן, להרוג אותן ולגנוב אותן", סיפר בחקירתו ע', תושב ג'בל מוכבר בן 17, שעבד בניקיון בקניון רמות. לדבריו, "ה' תקף את הזקנה שהלכה מאחור ואני תקפתי אחריו את אותה זקנה, והכיתי אותה בגרזן בידיים וברגליים שלה. הוא המשיך לזקנה נוספת, דחף אותה והיכה אותה. לאחר שהכיתי את הזקנה שלי שהייתה מאחורה. היא נפלה ואמרה לי 'מצטערת, מצטערת' בעברית. ניסיתי לגנוב ממנה משהו אבל לא הצלחתי. פחדנו וברחנו משם לג'בל מוכבר", אמר ע'.

למרות התיאור המפורט שמסר, ע' סירב בתחילה להודות באחריותו לביצוע המעשה. בחקירתו הראשונה אמר בקול רועד ובדמעות כי הוא כלל לא היה מעורב. רק לאחר שהחוקרים עימתו אותו עם החומר המודיעיני שברשותם, הוא הודה במעשים המיוחסים לו, אך טען כי ה', שותפו לדקירה, הוא זה שיזם את הפיגוע, כך על פי דיווח התימלולים ב"וואלה".

"ה' ביקש ממני ארבע פעמים לעשות את זה. באתי אתו כדי לתצפת וכדי לפנות לו ציר", טען. בחקירה נוספת הוא אמר כי הם תכננו "לגנוב ולרצוח יהודים", כשהוא מכנה את שכונת ארמון הנציב, הסמוכה לבית מגוריו, "התנחלות". ע' סיפר כי הסכים לבצע את הפיגוע לאחר שה' ביקש ממנו לסייע לו לנקום על מעצרה של אמו, שניסתה לבצע פיגוע דקירה בהר הזיתים. "אמא של ה' נעצרה במשטרה ואני נכנסתי אתו בפיגוע הזה, כדי לעזור לו לרצוח ישראלים וכדי לגנוב", אמר. "ה' רצה להיות שהיד בפיגוע כנקמה על אימא שלו, שנעצרה בהר הזיתים כי ניסתה לבצע פיגוע דקירה".

באופן לא מפתיע, בחקירתו הראשונה של ה', גם הוא ניסה להפיל את האחריות על שותפו, ע', וטען כי למרות שאחז בסכין, הוא התחרט על ביצוע המעשים וכלל לא דקר את אחת הקשישות. "התכתבתי עם ע' בפייסבוק", אמר בחקירתו. "הוא שאל מה דעתי שנלך ונהיה שהידים ונרצח יהודי. בהתחלה סירבתי, אבל הוא המשיך ללחוץ עליי, ובסוף הסכמתי כי הייתי מיואש מהחיים, כי יש לי בעיות משפחתיות ובגלל בעיות הערבים בירושלים עם היהודים והמשטרה".

רק לאחר מכן הודה כי הוא היה זה שיזם את הפיגוע, ואמר כי עשה זאת משום שאביו היכה אותו וכי מאס בחייו. "בתקופה הזו הייתי לחוץ ורבתי עם אבא שלי, ולכן החלטתי להיות שהיד ולדקור יהודי", הבהיר. ע' אף טען כי ה' הוא חבר בארגון חמאס. "המשפחה שלו והאזור שבו הוא גר ידועים כתומכי חמאס", טען בחקירתו.

משפחתו של ה' מהווה חלק חשוב בחקירת הפיגוע. הוריו גרושים ואביו עובד כנהג בחברת אגד. אמו נעצרה כמה ימים לפני הפיגוע שביצע, בחשד לביצוע פיגוע דקירה. סבתו נטלה ממנו גרזן שהיה אמור לשמש אותו לצורך הפיגוע לאחר ששמעה על כוונתו, וזמן קצר לאחר מכן היא לקתה בליבה.

ה' יצר קשר עם מ', קטין נוסף שאותו הכיר וגייס כדי שישתתף בתכנית. השלושה נפגשו בבוקר הפיגוע בחנות ממתקים, אולם מ' חזר בו מכוונתו, והבטיח לבצע פיגוע נוסף לאחר שהשניים ימותו כשהידים. "מ' אמר שהוא רוצה לבצע פיגוע דקירה באוטובוס ושהוא יחכה לנו ליד חנות הממתקים של אבו כיף", סיפר ה'.

מ', אמר כי הוא תכנן לבצע פיגוע באוטובוס אגד לאחר ששני חבריו ימותו כשהידים. "חשבתי לדקור מתנחל באוטובוס של אגד ולהיות שהיד", שחזר. "תכננתי לדקור אחד, כי לא חשבתי שאצליח מעבר לכך. אני נמוך וצעיר. לא חשבתי שאני יכול על שניים". הוא סיפר כי תכנן לדקור רק יהודים בגילאי 19-23, ואמר כי אדם מבוגר "לא יכול להגן על עצמו".

"חשבתי על עצמי וחשבתי על ההורים שלי, שיהרסו להם את הבית וייקחו להם את תעודת הזהות כמו שעשו לבהאא עליאן (המחבל מהפיגוע באוטובוס בארמון הנציב) לא רציתי להיכנס לכלא", סיפר מ' בחקירתו, על השיקולים שהביאו אותו לוותר על כוונתו. באחת משיחותיו עם ה', הציע האחרון לבצע פיגוע ברחוב מלכי ישראל בירושלים, לציון זכרו של עלא אבו ג'מל, טכנאי בזק ותושב ג'בל מוכבר שביצע שם פיגוע דריסה באותו היום שבו בוצע הפיגוע באוטובוס בארמון הנציב. "אמרתי לו שאני לא רוצה לצאת לשם כי זה רחוק", אמר מ'.

כמה ימים לפני הפיגוע, פרסם ה' בדף הפייסבוק שלו תמונה של ע', של מ' ושלו, לצד הכיתוב: "סלחו לי אחיי, אני רוצה לצאת ולעשות את שעליי לעשות וכל השאר על אללה". מהעדויות וממסמכי החקירה עולה כי מ', תלמיד שעבד עם אמו בניקיון בתי ספר, חש אשמה לאחר הפיגוע משום שלא הצטרף לחבריו.

בהתכתבות עם ע' ועם ה' כמה ימים לאחר הפיגוע הוא שלח לחבריו צוואה שכתב, וביקש מהם להפיצה לאחר מותו כשהיד. זאת, ככל הנראה על מנת להפגין את רצינות כוונותיו בנוגע לביצוע פיגוע. "אמי היקרה, אל תבכי עליי ותקראי קריאות חתונה עליי מאחר שבנך שהיד", כתב מ' בצוואתו. "אחים יקרים שלי, עזרו לאימא שלכם ותהיו סבלניים. תהיו חזקים ותעזרו אחד לשני, ותסלחו לי אם פגעתי בכם. תאחזו בדת הקל. שתדעו לכם ששליח הקל אמר שהשהיד מציל 70 מבני משפחתו. אלוקים ייתן לכם את המתנות. תסלחו לי".

פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד שירה קני-טל, הגישה לבית המשפט המחוזי לנוער בעיר כתב אישום חמור נגד השלושה. ה' ו-ע' הואשמו בעבירות של סיוע לאויב בזמן מלחמה, ניסיון רצח, נשיאת סכין, שיבוש מהלכי משפט ועבירות נוספות. בדיון בבקשת המעצר עד תום ההליכים, התייחס השופט עודד שחם לעובדה כי הראיות נגד מ', שלא השתתף בפועל בפיגוע, חלשות יותר, והבהיר כי בשלב זה הן מספיקות להוכחת עבירה של קשירת קשר לביצוע פשע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר