"הגופה באבו כביר" - לא רק; יוקם עוד מכון לרפואה משפטית

המשפט שמעביר צמרמורת כל פעם - "הגופה הועברה לבדיקה באבו כביר" - יהיה פחות רלוונטי, כשיוקם בצפון עוד מכון שיאפשר מסקנות הפוכות לאלו הבלעדיות כיום למכון המושמץ שביפו (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

וועדה שהוקמה במשרד הבריאות לבחינת מעמדו של המכון לרפואה משפטית באבו כביר, קובעת כי יש להפריט בהקדם האפשרי את המונופול של 'אבו כביר', על ידי הקמתו של מכון נוסף באזור הצפון, בבית החולים רמב"ם בחיפה – כדי שיהיה גורם מקצועי נוסף בישראל בתחום הניתוחים שלאחר המוות, מה שיאפשר הנפקת חוות דעת נגדיות לאלו של אבו כביר.

כידוע, במכון נערכות מדי שנה אלפי בדיקות לגופות של אנשים שמתו באופן בלתי צפוי, לשם בירור סיבת המוות, באמצעות נתיחה שלאחר המוות, כשהסיבה שמתגלית בבדיקה משמשת להוכחת אשמה של גורם כלשהו במוות – או לזיכויו מהאשמה הנוראה.

במשך עשרות שנים רגיל הציבור החרדי למאבקים חוזרים ונשנים בבדיקות פולשניות מידי שמבצעים במכון בגופות נפטרים – דבר האסור על פי ההלכה – ובעבר הרחוק אלו בוצעו אף בניגוד להסכמת בני משפחת הנפטר, וגררו את הציבור החרדי לקרבות קשים נגד המכון ומנהליו, עד שענין הסכמת בני המשפחה הוסדר ונקבע בחוק כחלק מההסכם הקואליציוני עם אגודת ישראל בעת כניסתה לממשלת בגין בשנת תשל"ז.

כעת, דו"ח הוועדה של משרד הבריאות קובע, כי "בשל העובדה כי המכון הינו מונופול בתחום הרפואה המשפטית בישראל, בשילוב עם מחסור ברופאים משפטיים, נוצר מצב שכיום

אין בשוק הפרטי רופאים משפטיים היכולים לתת חוות דעת נגדית לחוות הדעת המוגשות על ידי המכון".

"אין ודאות מוחלטת שחוות הדעת הניתנות על־ידי רופאי המכון הן מקצועיות, אמינות, הוגנות ובלתי מוטות", קבעה כבר השופטת בדימוס הילה גרסטל בטיוטת הדו"ח החמור שכתבה לאחר שמונתה לבדוק את פעילות המכון. בינתיים, גרסטל התפטרה מתפקידה בעקבות עתירה שהוגשה באופן נדיר לבג"צ על ידי קבוצת פרקליטים, שדרשו למנוע את פרסום הדו"ח. העיכוב – שנוצר בשל ההתפטרות - בפרסום הדו"ח הסופי של גרסטל, הביא את שר הבריאות להאיץ את סיום עבודת הוועדה שהקים כבר לפני זמן רב בענין המכון הפתולוגי הבעייתי.

בין שלל המלצות הוועדה, בולטת ההמלצה להשאיר את המכון באחריות משרד הבריאות, ולהקים מועצה לאומית לרפואה משפטית שתורכב מנציגי המשטרה, הפרקליטות, הסניגוריה ונציגי ציבור, אשר תלווה ותפקח על עבודת המכון.

בנוסף הוחלט, כאמור, להקים מכון נוסף לרפואה משפטית בצפון הארץ, בבית החולים רמב"ם בחיפה. המכון החדש יפעל במקביל למכון הקיים בתל אביב. הוועדה כותבת, כי "ככל שמכון אחד הגיש חוות דעת עליה התבססו בהליך משפטי, חוות הדעת הנגדית במקרה זה תוכל להיות מוגשת על ידי המכון האחר".

כזכור, כבר בכהונתו הקודמת של יעקב ליצמן כשר הבריאות, לפני ארבע שנים, הוא החליט להדיח את יהודה היס מתפקידו המיתולוגי כרופא הראשי והמוסמך של 'אבו כביר', בו שימש שנים ארוכות, בשל מסקנות ועדה קודמת שגילתה התנהלות קלוקלת – על גבול הפלילית – של היס והמכון שתחתיו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר