מחקר חדש: קיצוניות רעיונית מגיעה פעמים רבות משעמום

מחקר שערכו חוקרים בריטיים מראה כי השעמום גורם להקצנת דעות בקרב אנשים וכי אנשים שנוטים להשתעמם מחפשים יותר את הקיצוניות כדי לתת לעצמם ייעוד ומטרה (חינוך ילדים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

רוצים לחנך את ילדיכם בדרך מאוזנת ולמנוע מהם להפוך לקיצוניים? אולי בכלל אתם צריכים לדאוג להם לתחביבים רבים ככל האפשר. מחקר חדש שפורסם בבריטניה קובע כי הנטייה הפוליטית של האנשים מושפעת לעתים קרובות פשוט משעמום.

חוקרים בקינגס קולג' בלונדון ובאוניברסיטת לימריק, גילו בעזרת ניסויים שביצעו עם סטודנטים באירלנד, כי השעמום יכול להוות חלק משמעותי בנטייה הפוליטית. בניסוי הראשון השתתפו 97 סטודנטים, שהתבקשו להצהיר לפני הניסוי אם הם ליברלים (שמאל) או שמרנים (ימין). לאחר מכן חולקו הסטודנטים באופן רנדומלי לביצוע שתי משימות: אחת משעממת מאוד, השנייה משעממת פחות. הסטודנטים בקבוצת השעמום הגבוה נתבקשו לתמלל 10 סעיפים טכניים על מערבלי בטון, בעוד אלו בקבוצת השעמום הנמוך נתבקשו לתמלל רק שני סעיפים מהתוכן המאוד לא מעניין.

לאחר השלמת המשימה, נשאלו הסטודנטים שוב על נטייתם הפוליטית, אולם הפעם נתבקשו לדרג את הנטייה הפוליטית שלהם בשמאל או בימין, בסולם של אחת עד שבע נקודות, כאשר אחת מסמלת שמאל או ימין מתון מאוד ושבע מסמלת שמאל או ימין קיצוני מאוד. החוקרים מצאו כי הליברלים (השמאלנים) שהיו בקבוצת השעמום הנמוך, היו מתונים יותר באוריינטציה הפוליטית שלהם, לעומת ליברלים שהיו בקבוצת השעמום הגבוה, ונטו לענות שהם בשמאל הקיצוני יותר. מגמה דומה נמצאה גם בקרב השמרנים (ימין).

החוקרים לא הסתפקו במבדק האיכותני בתנאי מעבדה ובשלב השני של המחקר ערכו החוקרים סקר בקרב 859 אירים, שנשאלו שאלות שונות לגבי הנטייה שלהם להשתעמם. הסקר גילה כי אלו שענו כי הם נוטים להשתעמם בקלות - נטו לדעות פוליטיות קיצוניות יותר. סקר אחר שנערך בקרב 300 בריטים, מצא כי אנשים שנוטים להשתעמם מחפשים משמעות בחייהם, ובמקרים רבים חיפוש זה מביא אותם לקיצוניות פוליטית שגורמת לאנשים להרגיש שיש להם ייעוד בעולם המשעמם שלהם.

"שעמום יכול לקחת אנשים לקצה", מסביר ד"ר ויג'נד ואן טילבורג, מעורכי המחקר שתורגם ב-NRG. "שעמום יכול לגרום לאנשים לחפש אתגרים מרגשים, ולחפש מטרה לחיים. אידיאולוגיות פוליטיות, יכולות לסייע בחיפוש קיומי זה".

ד"ר אריק לאגו מאוניברסיטת לימריק שהיה בין עורכי המחקר סיכם: "ההשלכות של הממצאים הן ברורות. גורמים פוליטיים קיצוניים, בין אם מדובר ביחידים או בקבוצה, מונעים לפחות במידה מסוימת מהצורך ליצור חוויות שיפיגו את השעמום שבחיי היומיום שלהם".

החוקרים הדגישו כי למרות שממחקרם עולה בבירור כי שעמום הוא חלק מהסיבות לקיצוניות פוליטית, המחקר שלהם לא הצליח להוכיח עדיין אם מדובר בהשפעה מרכזית או שולית יותר במכלול הסיבות להקצנה פוליטית. "בעתיד", מבטיח ד"ר ואן טילבורג, "ננסה לבחון את גודל ההשפעה של מוטיב השעמום - על ידי לימוד התנהגות הבוחרים בבחירות. נכון לעכשיו אין לנו נתונים כאלה אבל זה ללא ספק כיוון עתידי מעניין למחקר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר