גניבת רכבים

עליה משמעותית במספר הרכבים החדשים שנגנבו מתחילת השנה

דוחות של המשטרה והחברות השונות מציג תמונת מצב עגומה בכל הקשור לגניבת רכבים. איזה רכב נגנב הכי הרבה, היכן הכי מסוכן לרכב שלכם ומה דרך הפעולה השכיחה ביותר של הגנבים? (רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

חברות הרכב יוצאות במבצעים בהם מסבירים ללקוחות כי רכב חדש הוא גם בשורה האחרונה זול יותר בשל החיסכון בדלק ובתיקונים, אך מתברר שלמטבע כרגיל יש שני צדדים.

הנתונים הרשמיים של המשטרה טוענים לירידה בגניבות הרכב בישראל השנה, בשיעור של 19%, אך בעוד שמתחילת השנה אכן נרשמה ירידה של עשרות אחוזים בגניבת מכוניות משומשות ותיקות, בנות 4 ומעלה, הרי שמכוניות חדשות ויקרות יותר נגנבות הרבה יותר כך עולה בבדיקת "ידיעות אחרונות".

לפי דוח הגניבות האחרון שפרסמה היחידה המשטרתית למלחמה בגניבות, אתגר, נרשמו ב־5 החודשים הראשונים של השנה הנוכחית 881 מקרי גניבה של מכוניות מדגמי 2014, 2015 ו־2016. מדובר בעלייה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר בכבישי ישראל נעים כ־650 אלף כלי רכב מאותן שנים.

אתגר מפרסמת נתונים חלקיים של הגניבות, ולפי חברת איתור והשבת הרכב איתוראן, המבטחת בעיקר מכוניות משנות המודל האחרונות, התמונה אפילו חמורה יותר. באיתוראן נרשמה עלייה של 38% בגניבות, וזאת על סמך צי של 400 אלף מכוניות שעליהן מגנה החברה. כך לפי נתונים שכוללים כבר את חודש יוני.

עיקר הגידול לפי איתוראן הוא באזור ירושלים, שם נרשמה עלייה של 65% במקרי הגניבה. אזור השרון מדורג שני עם עלייה של 50% ובמקום השלישי גוש דן עם עלייה של 48% במקרי הגניבות.

בשנה שעברה נרשמה עלייה כללית בשיעור הגניבות, מגמה שהשתנתה רק בספטמבר, עם תחילת גל הטרור והגברת הכוננות הביטחונית. על פי ההערכות במשטרה, גנבי הרכב חששו לפעול בשל הסיכוי המוגבר להיתקל בדרכם בכוחות צבא ומשטרה. אלא שבחודשים האחרונים גברה הדרישה לחלפי רכב, לאחר שמחסני משחטות הרכב בשטחים התרוקנו. הדרישה הגוברת שלחה את הגנבים להסתכן שוב, וכדי למזער את הסיכון הם פועלים בעיקר באזור ירושלים. זאת בשל המרחקים הקצרים בין שכונות העיר לשטחים וקלות המעבר לבעלי תעודות זהות כחולות בכניסה לישראל, והיעדר בדיקה בעת החזרה לשטחים עם הרכב הגנוב.

לטענת גורמי הביטחון רוב הגניבות הן לרמאללה, שכם, חברון וטול כרם. מחנות הפליטים הפלסטיניים ברמאללה וטול כרם מהווים ערי מקלט בעבור גנבי הרכב בשל העובדה שכוחות הביטחון נמנעים בדרך כלל מלפעול בתחומם.

העלייה המשמעותית ביותר בגניבות הייתה בקרב הג'יפונים הקטנים. כמות ניסיונות הגניבה של כלי רכב כאלה זינקה בכמעט פי 5 לעומת החציון המקביל אשתקד ובכמעט פי 4 לעומת החציון הקודם. לפי נתוני אתגר, בחודש מאי הרכב הנגנב ביותר היה קיה ספורטאז', עם 28 מכוניות שנגנבו לשטחים, לפני טויוטה קורולה (18) ויונדאי ix35, ג'יפון נוסף, עם 12 גניבות.

על פי הנתונים מהחברות, 81% מכלל ניסיונות גניבות הרכב היו בשיטת הפריצה האלימה לרכב וניסיון הנעה באמצעות מחשבי רכב פרוצים. 16% באמצעות גניבת מפתחות הרכב מבית הלקוח, 2% מהאירועים התרחשו לאחר השארת המפתחות ברכב ו־1% מהאירועים התבצעו על ידי שוד אלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר