רשויות הרווחה לא הצליחו להוציא את הילדים מהבית האלים

הסכסוכים האלימים של ההורים השפיעו לרעה על התנהגות ילדיהם, ורשויות הרווחה מיהרו לבקש להעביר את הקטינים למרכז חירום. בית המשפט דחה את הבקשה, והורה לרשויות למצוא לקטינים מסגרת טיפול שלא כרוכה בהוצאתם מביתם (משפט)

עו"ד רם יוגב | כיכר השבת |
הסכסוך השפיע על הילדים שהוצאו מביתם. אילוסטרציה (צילום: unsplash)

פרשה עגומה זו החלה לפני מספר שנים, כאשר שורה של סכסוכים אלימים בין בני זוג, הורים לשלושה ילדים קטינים, הביאה לכך שהחליטו להתגרש. למרות הגירושים הם המשיכו להתגורר יחד, תחילה במרכז הארץ, ומאוחר יותר בדרום.

נקלעתם להליכי גירושים?

פנו ל-עורך דין דיני משפחה

בשנת 2015 התקבל במשטרה דיווח על כך שהאם נהגה באלימות כלפי אחד הילדים והמשטרה הרחיקה אותה מהבית.

בסיוע גורמי הרווחה, עברה האם לדירה שכורה והגיעה להסדר עם האב לגבי הסדרי הראייה שלה עם הילדים.

בינתיים, המשפחה השתלבה בטיפול במרכז חירום של הרווחה. במקביל, הגיעו לרווחה דיווחים ממסגרות החינוך לפיהם הקטינים סובלים מקשיים בלימודים ומבעיות התנהגות קשות, שהתבטאו בהתפרצויות כעס ואלימות. מאוחר יותר גם דווח שוב על אלימות של ההורים כלפי הקטינים.

חוות דעת שהוגשה לבית המשפט על ידי צוות מרכז החירום תיארה שהאב משקיע מאמצים רבים בהשחרת דמותה של האם בעיני הסובבים, ועושה שימוש בילדים כדי להשיג את מטרותיו במלחמה שהוא מנהל נגדה.

בעקבות זאת, בית המשפט נענה לבקשת הרווחה והצהיר על הילדים כקטינים "נזקקים", והם הועברו לשהות באופן זמני בדירת האם, עד לקבלת חוות דעת בדבר יכולות התפקוד שלה.

בשנת 2016 ובעקבות מצבם ההולך ומידרדר של הילדים, העובדת הסוציאלית מטעם המחלקה לשירותים חברתיים ביקשה מבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע להוציא שניים משלושת הקטינים ממשמורת אמם. היא ביקשה להעבירם למרכז חירום, שם יוכלו לקיים עם הוריהם מפגשים תחת השגחה. בקשה זו הוגשה אף שעדיין לא התקבלה חוות דעת בנוגע למסוגלות ההורית של האם.

המבקשת הסבירה כי הוצאת הקטינים מביתם תאפשר להם לקבל טיפול אינטנסיבי, במקום טיפול בעצימות נמוכה שהם מקבלים עכשיו. המבקשת סיפרה שהקטינים מצויים במצוקה רגשית קשה, אינם פנויים ללמידה, מדברים על הסכסוך של הוריהם ומפגינים אלימות גם אחד כלפי השני.

האם התנגדה לבקשה, אם כי ביחס לקטין אחד בלבד. מנגד, האב דרש לקבל את המשמורת על שלושת ילדיו.

לא חייבים לעזוב

סגן הנשיאה השופט אלון גביזון עיין בתסקירים הרבים שהוגשו לו, נפגש עם הקטינים בעצמו, והתרשם כי הם מודעים לחלק מהקשיים שלהם ומרגישים כי העברתם למרכז החירום היא עונש.

השופט הסביר כי אין לו כל טענה כלפי העובדת הסוציאלית, הפועלת מתוך שליחות, רגישות ודאגה לקטינים, אך תהה מדוע לא הוצעה אפשרות פחות פוגעת ומטלטלת, כמו לשלב את הקטינים במסגרת אקסטרנית יום-יומית מבלי להוציאם לחלוטין ממשמורת האם. בתוך כך השופט מתח ביקורת על התנהלותם הכללית של שירותי הרווחה, הממהרים להוציא ילדים מהבית.

"היעלה על הדעת כי קטין נזקק יזכה לטיפול אינטנסיבי יום יומי לו הוא ראוי רק במחיר של הוצאתו ממשמורת הוריו ???", תמה השופט, וציין כי ניתוק ילדים מהוריהם צריך להיות צעד קיצוני המופעל רק בלית ברירה.

לפני סיום השופט הביע תקווה שההורים, שנמצאים כיום בהליך טיפולי, ישתקמו ויבינו את הנזק שהם גורמים לקטינים.

לפיכך, השופט החליט שהקטינים ימשיכו לשהות בבית אמם עד לקבלת חוות הדעת בדבר מסוגלותה ההורית, והורה לעובדת הסוציאלית לשלב את הקטינים בתכנית טיפוליות אינטנסיבית במסגרת מתאימה.

  • ב"כ המחלקה לשירותים חברתיים: לא צוין
  • ב"כ המשיבים: עו"ד ירדנה בן שלום, עו"ד אבי עייש, עו"ד לימור ליבדרו, עו"ד הדס זינו-יפרח

עורכי דין דיני אפוטרופסות • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין רם יוגב עוסק בדיני משפחה ומייצג בתיקי אפוטרופסות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר