מחסור בעופות

בשל סיום חודש הרמדאן מחסור חמור בעופות טריים

ברבות מרשתות המזון ישנו מחסור בעופות טריים בשל סיום חודש הרמדאן, ימים בהם לא עובדים הפועלים הערבים. לכך מצטרפת גם מחאת הווטרינרים שפוסלים עופות תקינים כדי למחות על הרפורמה שנועדה להקל על כיסם של הצרכנים (צרכנות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטסרסטוק)

מחסור בעופות טריים ברבות מרשתות המזון בישראל בעיקר בשל החג המוסלמי שהיה בשבוע שעבר בו לא עבדו הפועלים הערבים ובעצם השביתו את המשחטות.

השנה המחסור חמור במיוחד מכיוון שסיום הרמדאן נפל על הימים רביעי עד שישי, מה שפגע בשחיטה לקראת ימי המכירה החזקים והכניס את הסופרמרקטים לסוף שבוע ללא עופות. גם בחלק מהירקות והפירות, כמו חסה ערבית, קיים מחסור בשל עצירת קטיף. לדברי בכירים ברשתות השיווק, המחסור צפוי להסתיים רק במהלך יום שני.

מקורות במשרד החקלאות אמרו כי המחסור ניכר רק ברשתות שלא נערכו מראש לכך. "כולם ידעו מראש שלא תהיה שחיטה ביומיים האחרונים של חודש הרמאדן". לדבריהם, למי שנערך נכון והגדיל הזמנות במחצית הראשונה של השבוע - לא היה מחסור. "אחרי הכל, אין כל מחסור בעופות טריים בשוק, אלא להפך - ישנם עודפים", הוסיפו המקורות.

על פי הטענות של חלק מבעלי רשתות המזון, חלק מהמחסור נגרם בשל מאבקים של מגדלי העופות והווטרינרים נגד רפורמת ייבוא המזון המוכרת יותר כ"רפורמת הקורנפלקס" שתפגע גם בהם. לדבריהם, הווטרינרים פוסלים בכוונה משטחי עופות טריים כמחאה.

מענף הפטם נמסר כי מדובר סך הכל ביומיים בהם לא הייתה שחיטה בגלל החג המוסלמי. לפי מקורות בענף הלול, עוף טרי מחזיק חמישה ימים מיום השחיטה, כך שניתן היה כנראה להגביר את קצב השחיטה בימים שקדמו לחג, לו היה תכנון ראוי.

על פי הדיווח בדה מרקר ישנה מתיחות בין מגדלי העופות – ענף הפטם לבין משרד החקלאות בשל רצונם של המגדלים לארגן קרטל חדש וחוקי בין מגדלי הפטם בפיקוח מועצת הלול.

במשרד החקלאות בודקים שתי חלופות - אישור שילוב מועצת הלול בקרטל באמצעות סעיף בחוק המועצה, שעשוי אולי לעקוף משפטית את האיסור בחוק ההגבלים. חלופה אחרת היא השארת כוחות הברירה הטבעית בשוק ללא התערבות ממשלתית, מהלך שבסופו צפוי ענף הפטם להתבסס על כשישה מגדלים גדולים, רובם ככולם בקיבוצים, כשהמגדלים במושבים כנראה ייפלטו מהענף.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה למחסור כי "המשרד בוחן בימים אלה את שלוחת ענף הפטם על היבטיה השונים, במטרה להבטיח את המשך קיומו, תוך שמירה על החקלאים וצער בעלי חיים".

את מחיר הקרטלים גם אלו החוקיים יצטרכו לשאת ככל הנראה ציבור הצרכנים שימשיך לשלם מחירים גבוהים למרות העודף בעופות טריים גם לדברי היצרנים ולנוכח השמדת מזון ועופות טובים לאכילה בשל מטרות כלכליות נפסדות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר