לראשונה מזה שנים

שר החוץ המצרי יגיע היום לביקור מדיני בישראל

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית, מען, יגיע היום סאמח שוקרי לביקור חשוב בישראל כדי לקדם יוזמת השלום המצרית בין ישראל לפלסטינים אותה חפץ הנשיא סיסי לקדם (מדיני, בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
סאמח שוקרי (צילום מסך: יוטיוב)

ישראל מבודדת? סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה הבוקר (ראשון) מפי גורמים דיפלומטיים במצרים כי שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, צפוי להגיע היום לישראל כדי לקיים פגישה שהוגדרה כ"חשובה" עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אם הדיווח נכון, מדובר בביקור ראשון זה שנים של אישיות מצרית רשמית בישראל. בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ סירבו להתייחס לדיווח בתחילה אך נתניהו אישר מאוחר יותר את הדיווח.

לפי הגורמים, שוכרי יגיע בשליחותו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, כדי לדון עם נתניהו בסוגיה הפלסטינית והתנעת המשא ומתן בין הישראלים והפלסטינים, סוגיה בה ישמחו המצרים להוכיח את יכולתם. הדיפלומטים העריכו כי הביקור מהווה הכנה לביקור היסטורי אפשרי של נתניהו במצרים.

לפי הפרסום, שוכרי צפוי להגיע עם הצעות של הצד המצרי לפתרון הסוגיה הפלסטינית ולהדגיש כי יש להביא להצלחת היוזמה הצרפתית והיוזמה של נשיא מצרים. בנוסף, הצדדים צפויים לדון בתאום בין ישראל למצרים בעניין שברי המטוס המצרי אחרי שחלקיו נמצאו ליד חופי ישראל וגם בסוגיות הביטחוניות המשותפות בנוגע למאבק בארגון המדינה האסלאמית ושלוחותיו בסיני.

לא מדובר בצעד המצרי הראשון בנושא. לפני כשבועיים הגיע שר החוץ המצרי לביקור ברמאללה ונפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. במהלך הביקור הוא העביר לו מסר שהוגדר כ"חשוב" מא-סיסי הקשור לפתרון הסוגיה הפלסטינית.

בחודש מאי האחרון קרא א-סיסי לישראל ולפלסטינים להגיע להסכם שלום שישים קץ לסכסוך ביניהם ולראות כדוגמה את התוצאות החיוביות שהביא עמו הסכם השלום בין ישראל למצרים. נתניהו בתגובה ברך על דבריו ואמר כי ישראל נכונה להשתתף עם מצרים ועם מדינות ערב בקידום התהליך המדיני. עם זאת, אחרי צירופו של אביגדור ליברמן לממשלה כשר ביטחון, הגיבו המצרים בזעם. ליברמן שרצה ככל הנראה להרגיע את המצרים שהפכו בשנתיים האחרונות לפרטנרים יעילים במלחמה בטרור החמאסי, אמר בעת השבעתו כי "הנאום של נשיא מצרים א-סיסי היה חשוב מאוד והוא יצר הזדמנות אמיתית, וחובה עלינו לנסות להרים את הכפפה".

גורם פלסטיני בכיר אמר בעקבות יוזמתו של א-סיסי כי המגעים מתנהלים בתיווך מצרי במטרה לקיים מפגש משולש בתקופה הקרובה. אף שהמאמצים הללו טרם הבשילו להסכמות, לדברי הפלסטינים כל הצדדים הרלוונטיים מעורבים בעניין, ואף אחד לא סגר את הדלת בפני הצעת הפסגה.

להערכת הגורמים הפלסטיניים, עצם העובדה כי הנשיא א-סיסי - שנחשב בעל השפעה רבה על ההנהגה הפלסטינית - הוא שעומד מאחורי היוזמה מגבירה את הסיכוי כי היא תתממש. לאור מערכת היחסים הביטחונית הקרובה בין ירושלים לקהיר תחת א-סיסי, ההערכה היא שגם בישראל יתקשו לסרב ליוזמה המצרית - במיוחד בשל כך שנתניהו עצמו הצהיר לאחרונה שהוא מוכן להיפגש עם אבו מאזן ולנהל עמו מו"מ ישיר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לביקורו של שר החוץ המצרי ואמר "הביקור היום חשוב מהרבה בחינות. הוא מלמד על השינוי שחל ביחסי ישראל ומצרים, לרבות קריאתו החשובה של הנשיא א-סיסי לקדם את תהליך השלום, גם עם הפלסטינים וגם עם מדינות ערב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר