סערת השדרן הגזען • האזינו

גידי אורשר: "מנתח חרדי אמר תהילים בזמן הניתוח שלי"

בתקופה בה אמירות גזעניות מחוללות סערה ציבורית, נאלץ גידי אורשר - הגזען התורן - להתפתל בראיון שהעניק הבוקר, בו ניסה לנמק את דבריו, כולל סיפור על החרדי שהציל אותו. האזינו (ברנז'ה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
גידי אורשר (מתוך ynet)

נמשכת הסערה סביב הדברים הגזעניים שכתב גידי אורשר, מבקר הקולנוע הותיק של גלי צה"ל, בעקבותיהם הוא הושעה מיידית מעבודתו, על ידי מפקד התחנה ירון דקל.

כזכור, פנה אורשר "לכל הזווידות והכחלונים, הש"סניקים, והיללנים המקצועיים מן המזרח" וזלזל באופן בוטה ומחפיר במורשת קברי הצדיקים וברכות הרבנים, כשבין השאר כתב "צאו לגליל להקיף שבע פעמים את קברו של הצדיק הבבא קוסאמה" ועוד משפטים בסגנון נחות זה.

הבוקר (ראשון) בראיון לתכנית "מהדורת הבוקר" ברדיו קול חי, שידר אורשר בדבריו את אותה התנשאות בוטה, בגינה הוא עשוי לסיים את הקריירה המקצועית שלו באקורד לא נעים במיוחד.

"איך אתה עובר את 12 השעות האחרונות?", - פתח המראיין, מרדכי לביא, את השיחה.

אורשר: "עם הרבה תגובות, לכאן ולכאן. אני לא רוצה להרחיב יותר מידי. נקלעתי פה - כמו עוד מקרים בעבר - למגרש כדורגל סוער ואכזרי במיוחד, של פוליטיקאים שמנצלים טקסטים כאלו ואחרים לניגוחים פוליטיים ולקידום האג'נדות שלהם - החל משרת התרבות, דרך שר הפנים, שר החינוך, ויו"ר הקואליציה, עד לראש הממשלה - שטוענים שהטקסט שכתבתי הוא גזעני ומפלג. אותו ראש ממשלה שהפך את הפילוג בעם לאומנות. זה הדברים שיש להתעסק בימים אלה?...

"כמובן שמי שליבה את כל העסק, אלו קבוצות אינטרסנטיות שמעוניינות לשמר את הפילוג ולשמר את קהליהם מאחור ולא לקדם אותם - כחלק מאורח החיים שלהם. החבורה הזאת התחילה לגלגל כדור שלג שאני מקווה שילך ויתכווץ עם החמסין ועם פרשיות חדשות שעולות כל העת. העיקר, שמפמפמים דברים שלא כתבתי ולא התכוונתי אליהם. מה שכן התכוונתי: קודם כל לתת כבוד לאנשים שהקימו את המדינה ואנו חבים להם תודה, אני ציוני שאוהב את מדינתי ואת אזרחיה מכל הסוגים והמגזרים, ואם יש פה גופים שדואגים לזרוע פירוד ושנאה שהולכים וגדלים בימים הללו ומאיימים לכלות אותנו - נגדם יצא הפוסט שכתבתי, ולא נגד אף אחד אחר. לא נגד מזרחיים באשר הם או מזרחיים 'מתאשכנזים' - שכך נקראים על ידי אותם קבוצות כי הם בחרו בקידום והשתלבות... היום אתה לא יכול להבדיל מיהו מזרחי ומיהו אשכנזי, כי המשפחות - ומשפחתי כמשל - כבר מעורבות. אז הפירוש של דברי הוא מאוד לא נכון ביחס למה שהתכוונתי".

האמת, הייתי בטוח שתפתח בהתנצלות, שתאמר "לא התכוונתי, ואם יש מישהו שנפגע אני מתנצל בפניו"

אורשר: "אז בוא נעשה את זה קצר: בסופו של פוסט חדש שכתבתי ואני מפרסם כעת, אני כותב: "לצערי הרב, רבים לא קראו את הטקסט כפי שנכתב, או הבינו אותו באופן שונה לחלוטין מכוונתי, ולא נותר לי אלא להצטער על כך ולהתנצל בפני כל אלה - בלבד - מעומק ליבי. שתיתם את דמי, עכשיו הכל טוב?"

אתה מרגיש ששתו את דמך?

אורשר: "בוודאי. אני מרגיש שאני כלי פוליטי בידי כל האנשים שכעת בישיבת ממשלה, שבמקום לדון במצב הכלכלי והבריאותי שלנו וביחסנו עם שכנינו - דנים בגידי אורשר. זה בזבוז זמן וקשקוש".

"היללנים המקצועיים מן המזרח", זה משפט שכתבת?

אורשר: "כן".

איך ניתן להבין את זה חוץ מאמירה גזענית ומתנשאת?

אורשר: "שאני בז לאותם אנשים ספציפיים, מיעוט בתוך חברה שמנסה ללכת קדימה, מיעוט שמנסה למשוך לאחור את החלק המזרחי בחברה פה".

מי הם "היללנים המזרחיים המקצועיים"?

אורשר: "'הקשת המזרחית' מצד אחד, וש"ס - אתם - מצד שני".

אז אתה עדיין עומד בבוקר הזה ואומר 'אתם הש"סניקים מייללים באופן מקצועי'. איך אתה רוצה שאבין את זה חוץ מגזענות?

אורשר: "סליחה: זה שיש קבוצה של אנשים שעושים דברים שלא ייעשו לדעתי, זה לא הופך אותי לגזען בזה שאני מגדיר אותם. אתה לא תהפוך אותי לגזען. גזען - זה מי שאומר 'כל המזרחיים הם כאלה'. אני אומר, לא. יש קבוצה קטנה בחברה..."

זה לא מה שכתבת בפוסט...

אורשר: "זה כן".

תגיד, סתם כך נתניהו ושאר הבכירים מפרשים את דבריך כגזענות, וכך גם מפקד גלי צה"ל שהשעה אותך? הם פשוט לא מבינים טקסט או צמאי דמו של גידי אורשר?

אורשר: "כנראה, בענין הזה הקונייקטורה הפוליטית גברה עלי. יש לכם כוחות פוליטיים הרבה יותר חזקים מאשר שיש לי הקטן. אתם מפעילים אותם, וככה זה נשמע. אין לי שום דבר אישי נגד אף אחד מהאנשים האלה. הבעיה שלי היא רק עם הפעילות של אותם שתי קבוצות שלדעתי מנצלות את הכאב של חלק מהחברה, מתקיימות עליו ומפמפמות אותו עוד ועוד כדי ליצור את הפילוג הזה בעם. שום ענין של גזענות. לא תגיד עלי שאני גזען או מתנשא. אתה יכול להגיד - אבל שטות בדבריך. אינני גזען ואינני מתנשא".

יש לך ילדים?

אורשר: "יש לי, ברוך השם. עדיין רווקים".

תגיד, איך אתה מסביר את העובדה שמפקד גלי צה"ל החליט להשעות אותך?

אורשר: "אתה שואל אותי? תשאל אותו".

הוא גם פירש לא נכון את הטקסטים שלך וחושב סתם שאתה גזען?

אורשר: "עוד לא דיברתי איתו. במהלך היום נדבר ונראה איך הדברים מתפתחים".

אתה חושב על זה שאתה מאבד קריירה בגלל פוסט - זה נורא, אה?

אורשר: "תשמע, אני איש זקן, כבר יצאתי לפנסיה מגלי צה"ל אחרי עבודה באמונה במשך 40 שנה. מעולם, לא תמצא אפילו גרגר של אמירות בהן אני מואשם היום, בעבודתי המקצועית, גם אם תעבור על כל ביקורות הקולנוע שלי".

יש כאלו שיגידו: הבחור מבוגר, יצא לפנסיה, והוא רוצה להשאיר חותם, לעשות סערה. שידברו עליו.

אורשר: "את החותם שלי - תאמין לי - כבר השארתי, בשובל של מעשים ומפעלים שהקמתי פה בארץ... לקידום הקולנוע הישראלי, יותר מהרבה הרבה אחרים, גם בתפקידי כמבקר קולנוע וגם בתפקידי... כאיש שחשוב לו מאוד הקולנוע הישראלי".

אם מפקד גלי צה"ל שומע אותך עכשיו, מה יש לך להגיד לו?

אורשר: "נתראה ב-14:00, זמן הפגישה שלנו נראה לי. היא אמורה להתקיים היום. אז שתבוא ברכה על עם ישראל..."

רגע, ברכה - זו לא אמירה פרימיטיבית ומיסטית? זה כמו "תרנגול על הראש", לא?... ברכה זה לא ענין מדעי.

אורשר: "לא. ברכה איננה דבר שהוא אההההה... מוקצה. אני "מברך אותך לשלום" וכדומה".

תחשוב רגע על המקור של הברכה.

אורשר: "אתה דוחק אותי לטריטוריה של אבשלום קור (בלשן, חוקר השפה העברית. א.ר.), אני לא רוצה להיכנס לזה".

בפוסט שלך אתה כן נכנס לזה.

אורשר: "טוב, רק כדי שתרגיש יותר טוב אחרי השיחה שלנו, כי אתה הרי מאוד נפגעת ממה שכתבתי, אז אני מציע לך לקרוא את דברי שוב, לאור ההסברים שלי. ועוד מילה אחת, כדאי לך: לפני שבוע בדיוק עברתי ניתוח מאוד מסובך בכף היד על ידי מנתח חרדי שאמר תהלים כל זמן הניתוח שלי, ושמעתי את זה כי ההרדמה שלי היתה חלקית. אני מקווה שהניתוח הצליח - אולי גם בגלל זה".

האזינו לראיון המלא באדיבות רדיו "קול חי"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר