מחדל חמור: ניסה לחדור לנתב"ג - והצליח. צפו

את מערך האבטחה בנתב"ג אי אפשר לפספס: כל רכב נבדק, כל נוסע מתושאל. אך לאור פיגועי הטרור האחרונים בשדות התעופה בעולם, החליט דוד סולימן לנסות לחדור לנת"בג - והצליח (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
החדירה בתחפושת (באדיבות חדשות 2)

שורה של פיגועים חדרו בשנים האחרונות את מעגלי האבטחה בנמלי תעופה בעולם. נמל התעופה בן גוריון לעומת זאת נחשב לאחד הבטוחים בעולם, כשאחת לתקופה הוא זוכה בפרסים על כך ומשלחות זרות מגיעות לישראל כדי ללמוד מאתנו.

בדיוק בגלל זה - יש מי שהחליט להעמיד את נתב"ג למבחן. דוד סולימן הוא עיתונאי חוקר שמנסה בכל פעם מחדש לאתגר מערכות. בעבר הוא עלה על טיסה כשהתחזה לנכה והטמין פצצת דמה בכיסא הגלגלי.

לפני כחודשיים הוא החל לבדוק את נתב"ג. לאחר שיחת טלפון בלבד הוא הגיע לפגישה במחלקת גיוס כוח האדם של חברת ממ"ן, חברה שמספקת שירותי ניקיון למטוסים בנתב"ג. לפגישה הוא הגיע עם תעודת הזהות של חברו, יניב תמיר. "היא לקחה את תעודת הזהות והסתכלה עליה", תיאר. "היא הייתה אמורה לעלות עליי כי אני לא דומה לו בכלל בתעודת הזהות", הוא מספר לחדשות 2, שם פורסם הסיפור.

סולימן מספר: "אני מציג את תעודת הזהות, היא אומרת שאני בסדר ותוך דקה אני ממלא את הטפסים לביטחון". אף נורה אדומה לא נדלקת לנציגה שראיינה אותו, וכך דוד סולימן מתקבל לעבודה בנמל התעופה בן גוריון תחת הזהות הבדויה יניב תמיר. בחברת ממן שתעסיק אותו מסבירים לו שדרוש אישור ביטחוני לפני שיוכל להתחיל לעבוד. גם האישור הזה מתקבל בלי כל בעיה.

לדוד יש בשלב זה, כעובד ניקיון, גישה בלתי מוגבלת למטוסים בשטח האווירי והוא מתחיל לתעד את עצמו עושה ככל העולה על רוחו במטוסים החונים. "מאותו יום התחלתי להיות חלק מהעובדים שם", הוא מתאר. "קיבלתי מדבקה לבנה של רשות שדות התעופה שמאשרת לי להיכנס לנתב"ג ולהסתובב בשטח הסטרילי ביותר. נכנסתי פנימה וכל צעד שאני עובר אני מופתע מחדש. אתה אומר לעצמך 'וואו, בכזאת קלות אפשר להיכנס?'".

ביום העבודה השני שלו דוד כבר קיבל אישור כניסה רשמי וקבוע לשטח האווירי. אז הוא גם הבחין שבמעבר מעמדת קבלת האישור ועד לשטח האווירי הוא לא עובר כל בידוק ביטחוני - לא במגנומטר ולא באופן ידני. אין כל ביקורת על מה הוא יכניס לאזור המטוסים. בשלב הזה הוא מחליט ללכת צעד אחד קדימה. "תכננתי מראש שאני לוקח איתי פחיות וסיגריות בתור פצצות. הבאתי אותן מהבית קניתי במיוחד מכנסי דגמ"ח כדי שאוכל להכניס הכל לכיסים ולא ירגישו. אין כלום, שום בדיקה ושום כלום".

כעת, דוד כבר הסתובב עם פחיות שלא עברו כל בידוק והטמין אותן במטוסים. "העלו אותי ל-12 מטוסים ביומיים", הוא מוסיף. "הייתה לי גישה לכל המטוסים ויכולתי לעשות מה שאני רוצה". אף איש ביטחון לא סרק את המטוס אחרי דוד. את הפחיות אף אחד לא מצא ואיש לא ידע על קיומן.

על פי הנהלים, רק למטוסים עצמם אמורים עובדי הניקיון לקבל גישה, אבל על דוד אין כל פיקוח והוא החליט לצאת להסתובב בשטח האווירי, במקומות שהוא לא אמור להיות בהם. הוא עבר בין החבילות של מטוסי המטען בלי שום הפרעה ואף הגיע אל מערך הסעת המזוודות, שם התבקש לטפל בשקית עם כלי נשק של נוסעים שהפקידו אותם לפני ההמראה. כמעט יממה שלמה - במשך שתי משמרות - הסתובב דוד סולימאן, בזהות הבדויה של יניב תמיר, בנמל התעופה בן גוריון, בלי כל הפרעה או פיקוח, בלי בידוק ביטחוני.

רק בחלוף הזמן הופסקה עבודתו של סולימן ברשות שדות התעופה, והם אף הגישו נגדו תלונה במשטרה על התחזות והכשלת עובד ציבור - למרות שהוא סייע להפוך את נתב"ג למקום בטוח יותר. בנוגע לנסיבות הפסקת עבודתו ישנה מחלוקת. סולימן טוען כי הרגיש שמיצה את התחקיר ואפילו סיפר לחלק מהעובדים כי הוא עיתונאי ותחקירן וכי לא יגיע יותר לעבוד. גורמים ברשות שדות התעופה טוענים מנגד שהם אלו שהצליחו לזהות אותו על פי דפוסי התנהגות משונים שלו.

מחברת ממ"ן נמסר בתגובה: "מסוף המטענים בחן את דרך ההתנהלות, הפיק לקחים ופועל מול הגורמים הרלוונטיים על מנת למנוע הישנות אירועים כאלה בעתיד".

תגובת רשות שדות התעופה: "מאז חשיפת העובד על ידי חטיבת הביטחון האירוע מתוחקר על מנת למנוע הישנות מקרים דומים ואנו ממתינים לתוצאות חקירת משטרת ישראל לאור התלונה שהוגשה על ידי רשות שדות התעופה. מדובר באירוע שנחשף על ידי חטיבת הביטחון יומיים לאחר קבלת רישיון המעבר. על פי התיעוד המזויף שהיה בידי העובד ואשר נבדק, לא נמצאה סיבה למנוע את עבודתו בשטחים המוגבלים. מאחר ומדובר באירוע פלילי, לכאורה, ולא ביטחוני - תתוגבר האכיפה על קציני הביטחון של החברות הפונות לקבלת אישורים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר