הפלס: 'חכמי לב' תוצאה של ה'אביב הליטאי'

בעיתון "הפלס" מאשימים את התנהלות הממסד הליטאי וקובעים כי התנהגות העסקנים בארבע השנים האחרונות "היתה הקרקע הפוריה שעליה צמחו גידולי הפרא בסגנון 'חכמי לב'" (חדשות, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
עיתון "הפלס" (צילום ארכיון: דובי קורן, כיכר השבת)

בעיתון "הפלס" מאשימים הבוקר (שני) את התנהלות הממסד הליטאי וקובעים כי בשל התנהגותם של העסקנים וקובעי המדיניות בארבע השנים האחרונות חלה "זחילה" של עקרונות החרדיות החדשה אל לב המינסטרים החרדי.

לטענת בטאון הפלג הירושלמי "מתקיים מסע קירוב שיטתי בן ארבע שנים ואימוץ מפיצי רוח ההשכלה החדשים, תוך הכרזת מלחמה נגד מייצגי הקו הישן, וזו הייתה הקרקע הפוריה ממנה צמחו גידולי הפרא בסגנון חכמי לב".

"מעניין שהנימוקים שנשמעו אז כדי להצדיק את הצעד שמקעקע את חומות עולם התורה, נשמעים דומים להפליא לקמפיין שמתנהל כיום ע"י מייסד 'חכמי לב' וכל מיני "חרדים חדשים" למיניהם", נטען ב"הפלס".

העיתון מצטט את הנכתב בספר 'אהלי שם', "שבו נפרשו עיקרי משנתו הרעיונית של מייסד ישיבת הכלאיים בלידא", שם נכתב שהחליט לצאת ביוזמתו לאחר "שבא לכלל הכרה, כי רק יחידי סגולה בישראל יש להם את הכוח והעוז לעצור בעד בניהם, שיקדישו את כל ימיהם רק לתורה וליראה בלבד".

"בשל כך", נכתב בהפלס, "ביקש להקים את המוסד החדשני תוך שהוא מצהיר שהמטרה היא 'כי חניכי הישיבה הזאת, בלמדם את לימודי החול על טהרת הקודש, יישארו בנים נאמנים לד' ולתורתו, אף אם ירכשו להם גם מידת ההשכלה הדרושה לצורכי החיים בזמן הזה'".

לטענת בטאון הפלס הירושלמי: "מייסד 'חכמי לב' חזר על הפזמונים הללו בראיון תקשורתי בשבוע שעבר באומרו, כי המניע להקמת המוסד שבראשותו היה 'בעקבות ההכרה בצורך בהצבת אפשרויות אחרות לילדים המסיימים תלמוד תורה, כי הניסיון הוכיח שלא לכולם מתאים ללמוד תורה וגמרא בלבד מהבוקר עד הערב'".

"נמצא אפוא", קובע העיתון, "כי הניסיון לעטות על יוזמות מעין אלו מעטה חרדי וכוונות "לשם שמים", מהווה הפרת זכויות יוצרים, השמורות במקרה זה למייסדי המזרחי, שכידוע, באותם ימים - לפני כמאה ועשר שנים, בעת הקמת מוסד הכלאיים בלידא - עדיין לא חבשו כיפות סרוגות".

העיתון מוסיף וכותב כי "מרנן הגר"ח מבריסק והחזון איש קבעו כי לא זו בלבד שזו אינה דרך ראויה לגדל תלמידי חכמים וגדולי תורה, אלא גם בעלי בתים תורניים יראים ושלמים לא ייצאו מדרך זו, ויש לראות בה איום קיומי לכל בית חרדי באשר הוא.

"לדברים הללו ישנה משמעות ייחודית בתקופה זו, לנוכח מסע הקירוב השיטתי המתבצע כלפי "חרדים חדשים" למיניהם, מסע המתנהל בארבע השנים האחרונות ע"י גורמים במימסדיות החרדית שהחליטו לאמץ בחום את מפיצי רוח ההשכלה ברחוב החרדי, עד אשר החלו לפתע לקבל ייצוג וביטוי במפלגות ובעתונים שונים, ומצאו לעצמם פינה של כבוד במערכת הפוליטית והתקשורתית.

"מגמה מתמשכת זו, שנעשתה תוך כדי הכרזת מלחמה נגד מייצגי "הקו הישן" והשמעת קריאה לפילוג פנימי שיביא ל"אביב ליטאי" על מנת לשים קץ לגישה "הקיצונית" - היתה הקרקע הפוריה שעליה צמחו גידולי הפרא בסגנון 'חכמי לב' שחשו כי חלק ניכר מהביקורת נגדם ונגד תופעות לימודי ההשכלה והאקדמיה, מושמעת אך ורק מן השפה ולחוץ, וכי בס"ה הם תורמים את חלקם למימוש הרפורמה הכוללת ועושים צעד אחד נוסף למען מיצוב 'האליטות החדשות של הציבור החרדי'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר