יוקם גוף משפטי חרדי

עו"ד יצחק מירון: "מוקדי הכוח החשובים - התקשורת והמשפט"

במסגרת ועידת שלומי אמונים נשא עו"ד יצחק מירון הרצאה שעסקה בנושא הרגיש של התמודדות המגזר החרדי מול מערכת המשפט והתקשורת, בסיומה הוכרז על הקמת גוף משפטי חרדי (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
עו"ד יצחק מירון (באדיבות המצלם)

במסגרת ועידת שלומי אמונים באוקראינה, נשא עו"ד יצחק מירון הרצאה מיוחדת שעסקה בנושא הרגיש של התמודדות המגזר החרדי מול מערכת המשפט והתקשורת.

מירון העלה טענות נוקבות על חוסר התמודדות יעילה, ובסיום הדיון הוחלט להקים גוף בראשותו שיעסוק בנושאים הללו, במימונה ובסיועה של תנועת 'שלומי אמונים'.

"אני רוצה להסביר לכם למה למרות שבעצם אני לא שייך לגוף פוליטי, עשיתי את כל הדרך מארץ ישראל עד לכאן כדי לדבר בפניכם", אמר עו"ד מירון. "אני חושב שזו אחת הפעמים הראשונות שאני מכיר שהציבור החרדי מצא לנכון לנסות להתמודד עם בעיה שהיא קשה מאוד, אבל חייבים לנסות להתמודד אתה".

עו"ד מירון המשיך ואמר כי "אני רוצה להתחיל בסוג של מה שנראה לי אמת, שרבים מבינים אותה אבל לא מודעים לה. במדינה המודרנית לא הצבא הוא הכוח לא המשטרה, וגם בהרבה מקרים לא הפרלמנט, מוקד הכוח עבר למקומות אחרים, ושני מוקדי הכוח החשובים ביותר זה התקשורת והמשפט. לכן יכול להיות שהרוב יחליט דבר אחד ומה שיקרה בפועל זה דבר אחר, ומי שלא מתמודד עם האתגרים של התקופה סופו שעלול למצוא את עצמו מפסיד. לכן גם העובדה שמהפלגות הדתיות הגדילו את כוחן ומספר חברי הכנסת הדתיים גדל, ולמרות שהן היו בקואליציות בתחומים שעניינו אותן הן הפסידו פעמים רבות כי בשני המישורים הם הפסידו לפני שהקרב התחיל - הם פשוט לא התחילו להתמודד בקרבות האלו.

"אני רוצה להציג נקודה חשובה נוספת: מדינת ישראל קמה כמדינה יהודית, לכאורה זה צריך להיות המאפיין החשוב ביותר שלה, למרות הכל בשנים האחרונות אנחנו מדברים על מדינה יהודית ודמוקרטית, לכאורה נתנו את אותו משקל. בפועל כשהדברים באים לידי ביטוי מעשי הדמוקרטיה מהווה שיקול חשוב יותר במערכות המשפט והתקשורת. יש נושא שלישי שמכריע את שתיהן, נושא זכויות האזרח. זה לא שאני אומר שזכויות אזרח חשובות יותר מדמוקרטיה ולא שדמוקרטיה חשובה יותר מיהדות. אלא שהשיח הציבורי התקשורת והמשפט נותנים משקל לאמירות שמייחסות חשיבות רבה מאוד לזכויות אזרח או מה שנראה כזכויות אזרח. השיח הזה של זכויות אזרח הוא שיח שהיהדות הדתית כמעט כולה, היהדות החרדית כולה לא משתמשת בו, וגם מהסיבה הזו אנחנו נכנסים והרבה פעמים יוצאים ממאבקים שונים כשידינו על התחתונה.

"אני רוצה שתבינו שמהצד השני של התמונה, ישנו כוחות גדולים מאוד. בשנים האחרונות נעשתה עבודה כדי לבדוק את אופן הפעולה של הקרן החדשה לישראל - גוף עתיר ממון שהקים במשך השנים, או תמך בעשרות עמותות, פעמים רבות עמותות משוכפלות, דומות זו לזו עם מטרות דומות, כאשר כמעט כולן משתמשות בשני כלים - המשפט והתקשורת, חלק גדול מהמטרות שלהן, לפעמים במוצהר, הן לפגוע בערכים שקדושים לנו כמדינה יהודית.

"ומה עושה הציבור הדתי בעניין הזה בשנים האחרונות? פחות מכלום. יש סיבות רבות, חלק בגלל חוסר אימון במערכות האלו, מה יש לנו לעשות ממילא המערכות האלו נגדנו. חלק בגלל השוני בערכים, הערכים האלו שאנחנו רואים שהם היום הולכים בציבור כמו התקשורת מנוגדים לעקרונות היהדות. הערכים המשפטיים שמנחים את חלק מבתי המשפט, שונים מערכי היהדות, מה לנו ולהם? ממילא הקב"ה איתנו יעשה מה שרוצה יגידו מה שיגידו, ואנחנו נעשה מה שאנחנו רוצים - זה לא הולך ככה.

"אני לא רוצה שהציבור החרדי ייכנס לפעולה בכל דבר ודבר, יראה שינוי תוך יום. זה לא יבוא ביום אחד, זה יהיה הדרגתי, זה יביא לכך שהקול החרדי ישמע, היום במקומות רבים הוא לא נשמע. מי שקורא את העיתונות החרדית רואה את הדברים מופיעים, אבל אתם יודעים היטב שחוץ מהציבור החרדי כמעט לא קורא את העיתונות החרדית, בית המשפט העליון קורא הארץ, אם אנחנו רוצים שהדברים ישמעו הם צריכים להיות לא רק בתקשורת החרדית, הם צריכים לצאת החוצה, לא רק בישיבות של אנ"ש צריכים להתמודד עם הכלים האחרים, המשפטיים. שמעתי הערב את המילה מקצוענות, גם בתחומים האלו צריכים להיות מקצוענים".

עו"ד מירון המשיך ואמר כי "הציבור החרדי נדון לעתים קרובות בבתי המשפט, בחלק גדול מהמקרים עמדתו של הציבור החרדי לא נשמעת בכלל, מי שמשמיע את דעתו זה פעמים רבות המדינה כי זאת עתירה נגד המדינה, והנציגים שכביכול מגנים על הציבור החריד אלו אנשי הפרקליטות אבל פעמים רבות גם הם קוראים הארץ... הציבור החרדי צריך להבין שהוא צריך שיהיו לו נציגים ושהוא יסביר את עמדתו גם בתקשורת וגם במשפט, בשנתיים האחרונות סדרת טלוויזיה עשתה לציבור החרדי שירות הרבה יותר חשוב ממה שהציבור החרדי עשה לעצמו במשך הרבה זמן. אגב, זה גם מהלך שקורה בין התקשורת ובתי המשפט שמפרכסים זה את זה, ואלו שני הגופים שהם בעלי הכוח הרב ביותר ומי שלא מבין את זה שוגה.

"אבל אני רוצה לתת דוגמה בנושא אחד שעסקתם בו כדי שתבינו, ישבתי פה ושמעתי את מה שדיברנו הדוברים השונים, אם יש מצב שבו הקריטריונים של הציבור החרדי שונים מאשר הקריטריונים של ציבור אחר, אין שום סיבה שלא לתקוף בבתי המשפט, פעם פעמיים, בפעם החמישית זה ילך. אם יש מצב שהמערכת לא ערוכה לתת פתרונות בשטח לתלמידים שצריכים, אפשר ללכת לבית המשפט, לא תמיד הוא ייתן פתרון, אבל עצם העובדה שמערכת צריכה להתנצל ולהסביר גורמת לזה שהיא זזה... לא באים בהתנצלות אלא בהתקפה, יש זכות אז מגיע לנו לעמוד עליה. זו לא טובה שעושים כי נמצאים בקואליציה, הזכויות מגיעות".

"הביקורת היא לא רק כלפי הציבור החרדי. גם הציבור הלא חרדי פעמים רבות לא מטפל בנושא כמו שצריך. רוב השיקולים שאמרתי קודם לציבור החרדי לא לטפל הם שיקולים שמאפיינים גם הציבור הדתי והימני. אבל זאת שגיאה, צריך לעשות תיאום ציפיות, זה לא שאחרי שנלך נזכה בכל, אבל אם לא נלך לא יהיה לנו להלין אלא על עצמנו. הנזק הכספי שנגרם פעמים רבות מעתירה אחת, ובוודאי מעתירות רבות, הוא ענק לעומת העלות הכספית של טיפול מקצועי. כשחושבים איפה להשקיע את הכסף תזכרו את הדבר הזה. נכון לא תמיד אפשר להקים בניין שמנציח מישהו, אבל התוצאה היא שמעט הכסף יחסית שדרוש לזה עוזר לחסוך ופעמים רבות להרוויח הרבה כסף".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר