חוסר כבוד

ביזיון: בית התפוצות צפוי להיפתח שוב בשבת

בית התפוצות בתל אביב מתעתד לפתוח השבת את שעריו תוך חילול שבת ופגיעה בכבודן של הקהילות היהודיות שמונצחות בו שברובן היו שומרות שבת ומצוות. ח"כ מיקי זוהר פנה בשאילתא בנושא למשרד הכלכלה לאחר תלונות העובדים במקום (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בית התפוצות (צחי אבנור, ויקיפדיה)

מוזיאון בית התפוצות בתל אביב שאמור להיות זיכרון לקהילות היהודיות בתפוצות, קהילות שהיו ברובן הגדול שומרות שבת ומצוות, ייפתח השבת לראשונה. חבר הכנסת מיקי זוהר פנה היום (ב') בשאילתה דחופה למשרד הכלכלה בנושא.

הדבר נודע לח"כ זוהר בעקבות פניה שקיבל מעובדים במוזיאון ובה נכתב "דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל, התנגד בתוקף לעבודה בשבת, והחיל את חוקי שעות עבודה ומנוחה במדינת ישראל, לפיהם אסור לעסקים לפעול בישראל בשבת, כמו גם אסור להעסיק עובדים בשבת... גם במוזיאון שלנו יש מוצג, שממחיש איך סירבו יהודים לעבוד בספינה מחללת שבת. הם הבינו שחור קטן לבסוף יטביע את כולנו".

עוד כתבו העובדים לח"כ זוהר "במידה וייפתח המתחם - משמרות שבת יתבקשו מן העובדים המעוניינים בכך. ייתכן אף שתינתן עדיפות לעובדים שמוכנים לתת משמרת גם בשבת. המוזיאון יעסיק באופן אינטנסיבי את עובדי הניקיון, התחזוקה, המאבטחים ביום השבת, והעבודה שיאלצו לבצע תהיה כפולה ומכופלת. מהלך כזה עלול לפגוע בהנהלה ובעובדים, כמו גם באופיו הייחודי של מוזיאון העם היהודי. במקום קדושה ושקט – תהיה כאן המולת חולין וברגע שחוקי השוק החופשי יגברו על ערכי השבת – כולנו נעבוד כפל כפליים 24/7".

"אנו מאמינים שמהלך דרמטי ואבסורדי שכזה, עבודה בשבת בלב מוזיאון היהודי, הנוגע לתנאי ההעסקה בבית התפוצות ובישראל בכלל, חייב להתרחש בהסכמת העובדים. כשם שאיש לא חולם לפתוח את המוזיאון ביום קדוש כמו יום הזיכרון לחללי צה"ל או ערב יום השואה וכד', אנו מבקשים לרתום את ההנהלה לברית נאמנות ליום השבת כערך כלל ישראלי, באהבה וברצון", חתמו העובדים.

ח"כ זוהר תקף את המהלך ואמר "כיצד ייתכן שמוזיאון המתקרא 'מוזיאון העם היהודי' ירמוס ברגל גסה את הערך המקודש של יום השבת?".

לדבריו, "הצעת החוק הגשתי בנושא ביחד עם ח"כ עליזה לביא, אמורה לשים סוף להתנהלות כגון זו המאלצת את העובדים לעבוד בשבת למרות רצונם. על פי ההצעה שהגשתי - כל עובד יוכל לסרב לעבוד בשבת גם מבלי להצהיר שהוא שומר מצוות".

יצוין, כי בראשות בית התפוצות עומדת אשתו החדשה של יו"ר הכנסת חובש הכיפה, יולי אדלשטיין, אירנה נבזלין ומעניין יהיה לדעת מה דעתו של אדלשטיין על פתיחת מקום העבודה של אשתו תוך חילול שבת ופגיעה בכבודן של הקהילות היהודיות שנכחדו.

מבית התפוצות נמסר בתגובה ל"כיכר השבת": "בית התפוצות השיק לאחרונה את אגף א׳ של מוזיאון העם היהודי החדש והרחיב משמעותית את פעילותו. מרבית המוזיאונים בארץ פתוחים בשבת, ומבדיקות שערכנו עולה כי כ- 30% - 40% מהישראלים מעדיפים לבקר במוזיאונים בשבת, כאשר המשפחה מתכנסת ובוחרת את הבילוי המועדף עליה., ובתקופות מסוימות גם בית התפוצות פעל בשבת, ולכן אין בכך כל תקדים.

לפיכך, בית התפוצות כגוף ציבורי, מתאים את עצמו לרצונות ולהעדפות של הקהל ומאפשר גם למשפחות וגם ליחידים – לבקר במוזיאון בסוף השבוע.

דירקטוריון בית התפוצות, הכולל גם את נציגי מדינת ישראל, התווה את מדיניות פתיחת המוזיאון בשבת. הפתיחה בשבת תתבצע על פי חוקי התעסוקה וגם בהתאמה לכללים שהוגדרו מראש : לא תהיה מכירת כרטיסים במקום, אלא רק בהזמנה מראש באתר בית התפוצות, המסעדה והחנות יהיו סגורים וכוח האדם המועסק יהיה מינימלי.

המהלך כולו בוצע בתיאום עם נציגות העובדים ובהסכמתם, ובניגוד לפרסומים לא תהיה כל פגיעה, ישירה או עקיפה, בעובדים, ועובד שלא ירצה לעבוד בשבת כמובן לא יחויב לעשות כן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר