הכל אפשרי

ארדי בן השנתיים שהתמכר לעישון - הצליח להיגמל

תמונותיו בהן הוא תועד מעשן 40 סיגריות ביום כשהוא רק בן שנתיים, הסעירו את העולם לפני 4 שנים. כעת התברר כי הוא יכל לה, להתמכרות, ובתום מאבק ממושך הוא נגמל סופית מהעישון (מענין)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הפעוט האינדונזי (צילום: מתוך ynet. תמונה ראשית: מתוך דיילי מייל)

כשהיה רק פעוט בן שנתיים, לפני כשש שנים, ארדי ריזאל מאינדונזיה נהג לעשן 40 סיגריות ביום, והיה מכור באופן קשה ומוזר לסיגריות. כיום, כשהוא בן 8, הוא התגבר על ההתמכרות שלו לעישון ומנהל אורח חיים תקני. כשסיפורו החל להתפרסם בתקשורת הבינלאומית, עניינו עורר זעקה ואילץ את הממשלה האינדונזית לנקוט בפעולה.

ארדי עבר תכנית שיקום מיוחדת שתעזור לו להפסיק לעשן ולהתגבר על התמכרותו לניקוטין. התמונות המזעזעות של בן השנתיים מהכפר העני סומטרה שבאינדונזיה שואף עשן סיגריות ונושף טבעות בעת שרכב על תלת אופן, הופיעו לראשונה בתקשורת הבינלאומית בשנת 2010. דיאן ריזאל, אמו של ארדי, סיפרה לתקשורת שבנה מעשן בממוצע כ-40 סיגריות ליום.

אך היות וההתמכרות של ארדי התפתחה בגיל הרך ותהליך השיקום היא משימה ארוכה ומפרכת, הוא פיתח בינתיים תשוקה לאוכל שהחליפה את התמכרותו לסיגריות, ונאלץ לעבור טיפול נפרד שנועד להתגבר על בולמוסי האכילה הרבים שלו. כשארדי סיים עם הניקוטין הוא פיתח תיאבון עצום לג'אנק פוד. הוא הפך לעב כרס וסבל מעודף משקל. הילד נהג לזלול ג'אנק פוד זול ושמן. המטפלים נאלצו לנקוט באמצעים חדשים כדי לסייע לו להתגבר על ההתמכרות החדשה שלו.

"הילד סבל מהתקפי זעם פראיים אם מישהו ניסה למנוע ממנו לזלול מזון", סיפרה אמו, "בדיוק באותו אופן שבו נהג להתנהג כשעישן סיגריות. הוא היה דופק את הראש בקיר אם הוא לא קיבל את מה שהוא רוצה. לכן הייתי נותנת לו סיגריות מראש – שלא יאבד את העשתונות ויבכה", אמרה דיאן."עכשיו אני לא נותן לו סיגריות, אבל הוא אוכל הרבה. כשיש כל כך הרבה אנשים שחיים בבית, זה קשה לעצור אותו מלקבל מזון", אמרה האם.

בסופו של דבר, ארדי בן ה-8 הצליח להתגבר על ההתמכרות שלו למזון אחרי דיאטה המבוססת על פירות טריים, ירקות, והרבה מנות קטנות של החטיפים האהובים עליו. למרבה המזל הוא התאושש לחלוטין: הוא נגמל מניקוטין והתחיל לאכול כמו ילד רגיל. הפסיכיאטר ד"ר קאק סטה לימד את דיאן בת ה-28 כיצד לשמור על בנה ולהעסיק אותו במשחקים שיסיחו את דעתו מן העישון. בגיל 5 הוא למד להתרחק מהסיגריות ונגמל מההתמכרות שלו לניקוטין. "יש הרבה אנשים שעדיין מציעים לארדי סיגריות", סיפרה אמו דיאן, והוסיפה: "אבל, הוא אומר שהוא אוהב את ד"ר קאק סטה ואומר שהוא 'יהיה עצוב אם אשוב לעשן ואהיה חולה'".

מענין לציין, כי אינדונזים הם בין המעשנים הכבדים ביותר בעולם, עם יותר מ-60% של גברים המעשנים באופן קבוע. עישון הילדים נפוץ בצורה מזעזעת ברחבי המדינה. הנתונים הרשמיים מצביעים על כך שיותר מ-30% מהילדים האינדונזיים עישנו סיגריה לפני יום הולדת ה-10 שלהם. כ-3.2% מהילדים האינדונזיים בגילאי 3 עד 15 היו מעשנים פעילים בשנת 2014. כ-2.8% מגילאי 5 עד 9 מעשנים, כך עולים מנתונים שפורסמו בשנת 2004 על ידי הסוכנות המרכזית לסטטיסטיקה של המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר