טירוף עולמי

אפליקציית הפוקימון משגעת את העולם • צפו

משחק המציאות הרבודה השתלט כבר על מיליונים בעולם ולמרות שעדיין לא הושק רשמית בישראל ישנם כבר שהצליחו להוריד אותו. בפנים: על הטירוף והסכנות שבמשחק הפופולארי (דיגיטל)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מתוך הסרטון המדמה את האפליקציה (יח"צ)

טירוף אפליקציית ה"פוקימון גו" השתלט על רבים בעולם ביניהם גם ישראלים שהורידו את המשחק למכשירם למרות שהוא עדיין לא הושק רשמית בישראל אלא רק בארה"ב ואוסטרליה. מדובר במשחק מציאות רבודה, כלומר המשחק פועל באמצעות שילוב של ציורים על פני המציאות האמיתית כפי שהיא נראית מעדשת המצלמה של מכשיר הסמרטפון.

פוקימון גו הוא משחק חינמי שבו יש לאסוף דמויות פוקימונים שנמצאות סביבכם. כדי למצוא אותם תצטרכו לצאת מהבית וללכת פיזית למקומות שמופיעים על מפת המשחק. כשפוקימון נמצא קרוב אליכם, הוא יופיע על המפה. כשרואים פוקימון לוחצים עליו, ואז מצלמת הטלפון נדלקת, ודמות הפוקימון תופיע על גבי "המציאות" שמולכם, כלומר נראה כאילו הפוקימון עומד ממש מולכם. זורקים כדור וירטואלי, אוספים את הפוקימון וצוברים נקודות. אפשר לקנות חפצים וירטואליים בחנויות שנקראות "פוקיסטופס" המפוזרות במפה.

המשחק זכה להצלחה אדירה בקרב ילדים וגם מבוגרים וזינק לראש דירוג הורדות האפליקציות, ועקף את "קנדי קראש" ובכך העלה באופן דרסטי את מניית חברת נינטנדו המפתחת של המשחק זאת למרות שהמשחק חינמי.

בחילה עורר המשחק סערה כשהתברר שהמשחק מאפשר גישה למידע פרטי של חשבון הגוגל של המשתמש. חברת "ניאנטיק", מפתחת המשחק, מסרה שמדובר בטעות והוציאה עדכון מתקן לאפליקציה שמונע את פרצת ההאבטחה.

גם בבית הנשיא, רובי ריבלין לא התעלמו משיגעון הפוקימון. נשיא המדינה העלה אתמול פוסט לחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו ובו נראה צילום של פוקימון בתוך טרקלין בית הנשיא, המקום שמארח בדרך כלל אישים רמי דרג ולא דמויות וירטואליות צבעוניות. "שמישהו יקרא לאבטחת אישים", כתב ריבלין בהערה משועשעת למרות שהודה שלא שיחק בו עדיין. יצוין, שמדובר בתמונה ערוכת פוטושופ שכן בבית הנשיא לא ניתן טכנית לשחק במשחק שכן מטעמי אבטחה יש במקום מיסוך אלקטרוני.

המשחק "פוקימון גו" הושק בעולם רק לפני שבוע, אך כבר עורר זעם כאשר הוביל משתמשים ליעדים רגישים. מוזיאון אושוויץ-בירקנאו הודיע אתמול כי לא יאפשר למבקרים לשחק במשחק, בשל חוסר הכבוד לאתר ולהיסטוריה. ההחלטה התקבלה לאחר דיווחים ותמונות שהוכיחו שצעירים שיחקו באפליקציה באיזור. גם מוזיאון השואה בוושינגטון הוציא הצהרה שבה גינה את השימוש במשחק בשטחו. "זה לא ראוי שאנשים ישחקו בתחומי המוזיאון שהוא לזכרם של קורבנות הנאצים", אמרו במוזיאון, שם הם הוסיפו כי הם בוחנים כיצד ניתן למנוע באופן מוחלט את השימוש במשחק בשטחם.

בארה"ב נשמעה ביקורת גם על שימוש באפליקציה בתחומי ה"גראונד-זירו" - האנדרטה לזכר קורבנות פיגועי ה-11 בספטמבר.

החנויות הוירטואליות של המשחק, הנקראות "פוקיסטופס", הפכו לסיבה לדאגה, שכן הן ממוקמות בנקודות אמיתיות במפה, כמו מוזיאונים ואנדרטאות או תחנת משטרה באוסטרליה שהפכה למקום אליו נכנסים מאות סתם כדי "לקחת חפצים". מקרה אחד כזה כבר התגלה בישראל בימים האחרונים, כאשר "פוקיסטופ" מעין זה מוקם על קברו של חייל צה"ל בבית העלמין הצבאי בבת-ים.

זוית בעייתית נוספת של המשחק הממכר היא חוסר הזהירות של משתמשים. משטרת מדינת וושינגטון בארצות הברית גם זיהתה את הסכנות הצפויות, ורשות התחבורה המקומיות הודיעו ברשתות החברתיות ש”אם סוף השבוע שלכם כולל חיפוש של פוקימון אנא עשו זאת בזהירות. בלי חיפוש פוקמונים מאחורי ההגה“. בעוד שזה נשמע מובן מאליו, מסתבר שיש מי שחושב אחרת. בכביש מהיר במדינת מסצו’סטס תאונת שרשרת ענקית נגרמה על ידי שחקן Pokemon Go שעצר באמצע הנסיעה כדי ללכוד דמות במשחק. למאר היקסון בן ה-26 לא הביע חרטה; לדבריו, “…אם אתה רוצה לתפוס את כולם אתה חייב לסכן את הכל אז העברתי את האוטו ל-park והתחלתי לזרוק כדורים“.

מסכי הטעינה של המשחק מעודדים אותנו להיות עירניים, אך זה לא בהכרח עוזר – גולש באתר Reddit הודיע שתוך פחות מחצי שעה מיציאת המשחק הוא מצא את עצמו בתעלה עם כף רגל שבורה, לאחר שהחליק ונפל לתוכה מכיוון שהיה ממוקד במשחק יותר מדי.

היסטריית ה"פוקימון גו" העולמית הגיעה גם למשרד החוץ הישראלי ולשגרירויות ישראל בעולם, אבל שם פחות מתלהבים ממנה וחוששים שהמשחק ינוצל על ידי גורמים עוינים ויוביל לפגיעה בנציגים הישראלים בעולם.

בידיעות אחרונות דווח כי משרד החוץ הורה לכל הדיפלומטים הישראלים בארץ ובעולם שלא להשתמש במשחק והסביר להם כי האופן שבו המשחק עובד עלול להיות פתח לפעילות חבלנית עוינת, הובלה למעשי שוד ואף ריגול.

במשרד החוץ חוששים בין היתר שגורמים עוינים ינצלו את המשחק גם כדי להשיג מידע על הנעשה בתוך השגרירויות ובמשרד החוץ — ולכן החליטו להוציא אותו מחוץ לתחום. בהנחיות שהפיץ ענף אבטחת מידע במשרד החוץ נכתב כי יש להקפיד שלא לשחק ולצלם בתוך משרד החוץ ובמשרדי השגרירויות ולהקפיד שלא לצלם מידע רגיש גם בבית. כמו כן הונחו הדיפלומטים הישראלים ש"לא להיגרר וללכת למקומות לא מוכרים".

מאוחר יותר היום גם בצה"ל הודיעו לחיילים כי השימוש באפליקציה בבסיסי צה"ל אסור לחלוטין בשל אבטחת מידע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר