ההפיכה שנכשלה

הפחד הגדול של יהודי טורקיה: "לדבר עם התקשורת בישראל"

לאחר ניסיון הפיכה שנכשל בטורקיה, יהודי המדינה חוששים לדבר עם התקשורת בישראל על מצבם והתחושות. "אנחנו מפחדים לדבר כל השנה ועכשיו הרבה יותר", הם אומרים ל'כיכר השבת' (בעולם)

נפתלי טרבלסי | כיכר השבת |
שוק בטורקיה. ארכיון (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה שאירע בסוף השבוע הפך את ארדואן לשליט הכל יכול של טורקיה על כל תושביה, ביניהם על פי ההערכות יותר מעשרת אלפים יהודים חברי הקהילה היהודית שמתגוררים עדיין בטורקיה וחוששים מאד שמצבם יוחמר.

עם היוודע דבר האירועים ניסינו ליצור קשר עם הקהילה היהודית בטורקיה ועם שליחי חב"ד במדינה אך ככל הנראה הם חששו לדבר על האירועים מחשש שתופנה נגדם אצבע מאשימה.

כל מי ששוחחנו אתו אמר ל"כיכר השבת" כי "הייתי שמח לדבר אך אני לא יכול". ניסינו גם להתקשר למוסדות יהודיים בטורקיה כדי לשוחח עם אנשים מהקהילה. לאחר ניסיונות רבים ענה לנו יהודי מקומי שאמר כי הוא שמח לשמוע שאנו מישראל ומתעניינים על מצב היהודים בטורקיה אבל אמר "אסור לנו לדבר", והוסיף במהירות, "אם כל השנה אנחנו מפחדים לדבר הפעם אנחנו מפחדים יותר, במיוחד עם התקשורת".

יעקב (שם בדוי) שהיה גר בעבר וטורקיה ועלה לארץ בשנים האחרונות אך משפחתו המורחבת נותרה בטורקיה הסביר בראיון ל"כיכר השבת" על מצבה של הקהילה היהודית בטורקיה ועל הפחד לדבר.

"מאותו יום שארדואן נבחר לראשות הממשלה במרס 2003, הוא נוקט במדיניות קשה נגד ישראל וכל מה שיש בו ריח של יהדות. אפילו שכבר הצהיר בעבר כי 'יהודי טורקיה הם אחינו, אך לא ישראל'. אתה מרגיש ברחוב ובעיתונים את השנאה ליהודים ואת האנטישמיות. כל שבוע שבועיים עיתון אחר כותב שהיהודים לוקחים את כל הכסף או שהיהודים אשמים בכל האסונות באזור", מספר יעקב.

"הפחד הכי גדול של יהודי טורקיה שתהיה מלחמה בישראל או מבצע צבאי אז רוב התושבים הטורקים שהם מוסלמיים דתיים מזדהים עם הפלסטינים ואז יש פחד גדול לצאת ולהסתובב בטורקיה", מספר יעקב ואומר, "אני קורא דרככם לכל היהודים שגרים שם לעלות לארץ. אין כמו הארץ של היהודים. אני יודע שלחלק זה יהיה קשה, אפילו קשה מאד, כי לחלק מהיהודים שגרים שם יש פרנסה טובה ומסודרת מאד, אך בכל זאת כל זה לא שווה עם ח״ו ייפגעו יהודים".

אלון ליאל שגריר ישראל לשעבר בטורקיה אמר בראיון ל"כיכר השבת" כי דווקא באיסטנבול ששם נמצאת הקהילה הגדולה של היהודים יש פחות פחד. "באנקרה עיר הבירה זה הפחד הגדול אך שם אין קהילה יהודית".

ליאל מתייחס לניסיון ההפיכה עצמו ואומר כי "ארדואן מחזק את עצמו כמנהיג גדול ובעל השפעה. לא האמנתי שיהיה ניסיון הפיכה בטורקיה", לדבריו כישלון ההפיכה מלמד שהעם הטורקי יחד עם ארדואן ושהוא חושש מפני שינויים גדולים מידי. "רוב הצעירים יצאו להפגין בעד ארדואן מה שמלמד על הלך הרוח במדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר