יוחזר פיקוח המחירים על שוק תחליפי החלב לתינוקות

זה קורה לראשונה מאז הוסר הפיקוח מעל חברת מטרנה, יצרנית תחליפי חלב האם, לפני 15 שנים: היום החל תהליך החקיקה להחזרת פיקוח המחירים על מחירי השוק הנצרך כל כך והיקר להחריד (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

תחליפי חלב האם יכנסו שוב תחת פיקוח מחירים - כך אישרה היום (ראשון) ועדת שרים לחקיקה, לקראת מעבר הצעת החוק להליך חקיקה בכנסת. ועדת פיקוח של משרד האוצר ומשרד הכלכלה בחנה לעומק בחודשים האחרונים את נושא מחירי תחליפי החלב וגילו כשל מבני בשוק - המתבטא בנתח שוק גדול מאוד לאחת היצרניות - מה שגורם למחירים גבוהים ותחרות לקויה בין יצרניות תחליפי החלב: בהשוואה למחירי העולם, מחירי תחליפי החלב בישראל גבוהים באופן משמעותי. מהשוואת המחירים עלה, כי תרכובות מזון לתינוקות יקרים בארץ ב-35% מהמחירים בבריטניה ובארה"ב ובכ-62% מגרמניה. על פי בדיקות מחקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעשור האחרון התייקרו המחירים בישראל בכ-20% וכיום עומדת מחירה של אריזת 900 גרם על 78 שקלים בממוצע.

כבר לפני שלושה שבועות קבעה ועדת שרים לחקיקה כי הועדה לפיקוח על המחירים תציג תכנית להורדת מחירי תחליפי החלב. ממסקנות ועדת הפיקוח עלה עוד, כי אף שמחירי חומרי הגלם ירדו, לא גולגלה הירידה הזו לציבור. כלומר, החיסכון בעלויות הייצור הוביל לעלייה ברווחים של החברות, מבלי שהצרכן הישראלי נהנה ממנו. עם זאת, הועדה המליצה להמתין עם הצעת החוק עד נובמבר, ולאפשר לראות כיצד תשפיע כניסת שופרסל לשוק על המחירים. יצויין, כי שופרסל צפויה להשיק מותג פרטי של תחליפי חלב אם בחודש אוגוסט הקרוב.

חברת מטרנה - כך מצאה הוועדה - מחזיקה באופן קבוע בנתח שוק העולה על 50%. נוטרילון של טבע עלה לכ-10%-11%, אבל על חשבון סימילאק שמחזיקה בשאר השוק, ולא על חשבון מטרנה. כלומר, השחקן הדומיננטי עדיין לא נפגע.

מהלך נוסף שהחל בימים אלה הוא בדיקה שעורכת רשות ההגבלים לגבי צו שכבר הוסכם ובין השאר מחייב בתי חולים להציע ליולדות את כל המגוון בשוק. רשות ההגבלים החלה בתהליך איסוף נתונים מול בתי החולים. בניסיון להקטין את הריכוזיות הורה ב-2013 הממונה על ההגבלים לשעבר, דייויד גילה, לבתי החולים לאפשר גישה לכל החברות, מאחר ומחקרים הראו שיש ליולדות נטייה להמשיך ולרכוש את המוצר אותו קיבלו בבית החולים.

לפיכך, ההמלצה של ועדת המחירים היתה לבחון בנובמבר 2016 אם יש התפתחות של תחרות, ואם לא - לשקול פיקוח קל יחסית, במסגרתו מחוייבות החברות לדווח לועדת המחירים על עלויות, רווחים ותימחור. לאחר מכן, אם על בסיס הדיווח יתברר, שרווחיהן מוגזמים, תמליץ ועדת המחירים לקבוע מחיר נמוך יותר ולפקח עליו. אך היום, כאמור, החליטה ועדת השרים לא להמתין ולהחיל כבר בקרוב את צו פיקוח המחירים.

יצויין, כי שר הכלכלה לשעבר, נפתלי בנט כבר הנחה לפני כשנתיים את המפקח על המחירים במשרדו לפתוח בהליכים להורדת מחירים, אולם דבר לא התבצע בפועל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר