אחרי חמש שנים

ועדת השחרורים תדון שוב בבקשתו של קצב לשחרור מוקדם

ועדת השחרורים תדון היום שוב בבקשתו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, המרצה את עונשו בכלא מעשיהו, לשחרור מוקדם זאת למרות שהוא מתעקש שלא להודות ולא להביע חרטה (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: פלאש 90)

ועדת השחרורים שליד השב"ס תדון היום (רביעי) שוב בבקשתו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, לשחרור מוקדם. הדיון יתקיים בעקבות עתירתו נגד החלטת הוועדה בפברואר האחרון, ולאחר שבית המשפט המחוזי בלוד הורה לוועדה לבחון תכנית שיקום של הרשות לשיקום האסיר שחזרה בה מהחלטתה הראשונית שלא לאפשר לקצב שחרור מוקדם. פרקליטות מחוז מרכז צפויה להתנגד לשחרור המוקדם.

אם ועדת השחרורים תקבל את הבקשה והפרקליטות לא תבקש עיכוב ביצוע על מנת לערער על כך, ישוחרר קצב, שמרצה שבע שנות מאסר בגין הרשעתו, באופן מיידי. אם בקשתו תידחה, ייתכן שיחודש הליך החנינה.

הפרקליטות מתנגדת בטענה שקיצור העונש לא מהווה זכות של כל אסיר, אלא רק של מי שהוכיח כי הוא ראוי לו. הפרקליטות לא תוכל להסכים לשחרורו משום שהוא עבריין שלא עבר טיפול בכלא, טרם הביע חרטה על מעשיו ולקח אחריות, ובנוסף קיים נושא אמון הציבור שהוועדה פירטה לגביו כשיקול חשוב בפעם הקודמת.

לחוות הדעת החדשה של רשות שיקום האסיר יצטרפו גורמי טיפול נוספים שצפויים לתמוך בכיוון הכללי של חוות הדעת. כולל חוות דעת של המחלקה לבריאות הנפש שבודקת כל אסיר וקובעת אם נשקפת ממנו מסוכנות. יש סיכוי סביר כי זו תחזור על דעתה בדיון הקודם בוועדה, שלפיה לקצב מסוכנות נמוכה.

התוכנית שהוכנה לקצב על ידי הרשות לשיקום האסיר כוללת לימודים תורניים וטיפול קבוצתי. היא הוגשה לוועדה אף שקצב לא עבר שיקום במהלך מאסרו, לא הודה במעשיו ולא הביע חרטה בפני קורבנותיו. יש לציין כי בדרך כלל לא מוגשות תכניות שיקום לאסירים שלא החלו הליך שכזה בעת תקופת מאסרם.

הקריטריונים לקבלת שחרור מוקדם הם בדרך כלל התנהגות טובה במאסר, היעדר מידע על כוונות האסיר לבצע עבירות פליליות מחוץ לכלא או מעורבותו, אי התנגדות המשטרה, הודאה והבעת חרטה, והשתתפות בתוכנית שיקום במהלך המאסר. כמו כן, השחרור מותנה בתוכנית שיקום לאחר השחרור אותה יעבור האסיר מחוץ לכלא, בזמן שיהיה מוגדר כאסיר ברישיון, ועד לסיום תקופת המאסר שהופחתה ממאסרו. אם אסיר לא עומד בתוכנית השיקום מחוץ לכלא, וחוזר לבצע עבירות פליליות, הוועדה יכולה לבטל את השחרור המוקדם ולהחזירו לכלא להמשך ריצוי המאסר שהופחת לו.

כזכור, נמצא קצב בכלא מעשיהו כבר כמעט חמש שנים מתוך 7 השנים שנגזרו עליו בפסק הדין כשהסוגיה המשמעותית ביותר באפשרות לשחרורו המוקדם היא חוסר מוכנותו של הנשיא לשעבר להודות במעשיו ולהביע עליהם חרטה. התנהגותו זו הביאה להפגנות נגד שחרורו של ארגוני הנשים שטוענים כי שחרור מוקדם שלו יהווה אות שניתן לפגוע בנשים ולא לשלם את מלוא המחיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר