בגלל דחיית הקמת התאגיד: המדינה תפסיד יותר ממיליארד שקל

השבוע נודע כי הקמת תאגיד השידור הציבורי תדחה ל-2018 המשמעות הנוספת היא דחיית פינוי המתחם בשרונה שהיה אמור להכניס השנה לקופת המדינה יותר ממיליארד שקל (נדל"ן)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הדמיה (סי טי בי אדריכלים)

עד עתה התמקד הסיקור בדחיית הקמתו של תאגיד השידור בעיקר במשמעות עבור העיתונאים שגויסו לתאגיד ועזבו את מקומות העבודה שלהם למענו, אך מתברר כי לדחייה משמעויות כלכליות גדולות גם לאוצר המדינה.

על פי הדיווח בידיעות אחרונות תיאלץ המדינה לוותר זמנית על 1.06 מיליארד שקל. הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם על קרקע מדינה, והיה אמור לכסות נתח נכבד מעלויות פרויקט "מחיר למשתכן" עד כה, המסתכמות גם הן בכמיליארד שקל.

מדובר בזכייתה של קבוצת הרכישה "מינהל מגורים ישראל" במכרז קרקע רשות השידור בשרונה, מחיר שיא המשקף עלות קרקע ליחידה של יותר מ־3.5 מיליון שקל. המשמעות של דחיית הקמת התאגיד החדש היא שהתשלום על הקרקע למדינה יידחה, ומי שירוויח בסופו של דבר הם הרוכשים המבוססים בקבוצת יונייטד שרונה, הצפויים להרוויח עלויות מימון.

הכסף היה אמור להיות מועבר השנה תמורת הקרקע במתחם רשות השידור בשרונה. כאמור, הדחייה מספקת יתרונות כלכליים גדולים לחברי קבוצת הרכישה יונייטד שרונה מבית מינהל מגורים ישראל. על פי הבהרה שפרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) במסגרת המכרז, ב־2 במארס השנה, התשלום על הקרקע יתבצע רק 30 יום מהודעת רמ"י על כך שהקרקע מוכנה למסירה. משמעות ההחלטה שהתקבלה אתמול היא שהתשלום על הקרקע יידחה בהתאמה. ראוי לציין כי לא צפוי כל עיכוב בלוח הזמנים לביצוע הפרויקט, מאחר שבכל מקרה היתר בנייה צפוי להתקבל רק בעוד כשנה וחצי.

עקב הדחייה יידרשו חברי קבוצת הרכישה להעביר את הכספים רק בשלב מאוחר יותר. בינתיים ערך הקרקע ימשיך לעלות אל מול המחיר שיוותר במקומו. במקביל, גם נחסכות מהרוכשים הוצאות המימון ועלויות נוספות שהיו חלות עליהם אם הם היו קונים את יחידות הדיור מידיו של יזם. מאחר שמדובר בקבוצת רכישה, במקום שהרווחים מהדחייה יועברו לכיסו של היזם, ייהנו מהרווחים הללו מאות הרוכשים בפרויקט.

מקורבים לעסקה אומרים כי ההסכם בין האוצר לרמ"י הוא שאם מפטרים את עובדי הרשות, היא מחויבת לפנות את המבנים עד 15 בנובמבר. אם אין פיטורים, אין תאריך לפינוי המגרש. ההערכות הן שהוא לא יפונה השנה.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "בין שיהיה שינוי במועד ההתחלה ובין שלא, הרשות מצפה לקבל את המתחם ולמוסרו במועדים הקבועים במכרז".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר