פסק הלכה

הגר"ח קנייבסקי: לכתחילה לא כדאי לעבוד ב'מס הכנסה'

מה דינו של עובד ב'מס הכנסה' שתפקידו לדווח על אחרים? מרן הגר"ח קנייבסקי אומר כי אין בזה דין מוסר אך לכתחילה לא כדאי לעבוד שם. ומה דינו של חוזר בתשובה שהפך למחזיר בתשובה? (יהדות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן רבי חיים קנייבסקי (צילום: דוד זר)

הרה"ג רבי אורי הכהן טיגר מירושלים, הביא השבוע את ספרו ''לדופקי בתשובה'' למרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי.

הספר הוא כעין ''משנה ברורה'' ערוך ומסודר על כל הלכות תשובה להרמב"ם עם ביאור ''לדופקי בתשובה'' ועם ביאור הלכה ושער הציון כאשר במשך שלוש שנים, עבר מרן שר התורה על כל הספר, ובחביבות מיוחדת כתב הגהות רבות, הערות והארות, כשכעת כולם נדפסו בספר החדש.

הרב טיגר מצין בהקדמה דבר מאוד פלאי: ''נוכחתי לראות דבר נפלא בהגהות מרן, לאורך כל הספר, בדרך כלל במקום שהנידון הוא על דין עולם הבא ועונשו מצדד מרן שליט"א להקל ככל האפשר", ומביא מספר דוגמאות לכך.

בעלון "דברי שיח" מובא כי אחד הנדונים הכי מרתקים בספר עוסק בגדרו של העובד במשרד מס הכנסה ותפקידו הוא למצוא עובדים שלא מדווחים את ההכנסות כחוק, האם יש בזה איסור של מוסר ממון חבירו ביד אנס שהוא כגוי, או שאין בזה שום בעיה כי דינא דמלכותא דינא.

ומביא שם כי מרן שר התורה סבור בזה שאמנם דין מוסר אין כאן כי דינא דמלכותא דינא אבל לכתחילה כדאי לא לקבל משרה כזו ולאו משנת חסידים היא.

עוד כותב לדון שם בדברי הרמב"ם שכותב שאחד מהתנאים של המחזיר אחרים בתשובה, שיהיה ''חכם גדול וירא שמים מנעוריו'', ולפי זה מי שהוא בעל תשובה והוא חכם גדול אך לא ירא ה' מנעוריו אין ראוי שיוכיח לאחרים כי לא יקבלו את כל דברי תוכחתו ויאמרו לו זכור מעשיך הראשונים, אך מרן שר התורה מפקפק בזה ומצדד כי יתכן שאם נולד להורים שאינם שומרי תורה ומצוות הרי הוא כתינוק שנשבה וממילא כשחוזר בתשובה הוא כקטן שנולד ובודאי נקרא ירא ה' מנעוריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר