פיתוח ישראלי מאפשר טיפול בילדי ADHD כבר מגיל 4

עד היום טיפלו בילדים עם בעיות קשב וריכוז רק מגיל 6. פיתוח ישראלי חדש מאפשר טיפול בילדים כאלו כבר מגיל 4 באמצעות גישה שממוקדת דווקא בהורים (הורים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

פריצת דרך בטיפול בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז: גישה חדשנית שפותחה באוניברסיטת חיפה מסייעת בשיפור תפקוד ילדים הלוקים ב-ADHD, כבר מגיל 4, שנתיים לפני הגיל המותר לטיפול בריטלין וקונצרטה. מחקר חדש שנערך באוניברסיטה הראה שיפור ניכר בתפקודם של הילדים המטופלים.

עד לפני מספר שנים התפיסה הייתה שניתן לטפל בבעיות של קשב וריכוז רק סביב גיל 6. לאחרונה קבע משרד הבריאות האמריקאי כי ניתן לטפל בהפרעה כבר בגיל 4 שנים. אולם, למרות שקימות בעולם גישות טיפול רבות, ככל הידוע לא תוארה עד היום שיטה טיפולית לא תרופתית שהוכחה כיעילה בשיפור התפקוד היום יומי של הילדים כבר בגיל 4 שנים.

גישת ההתערבות (POET) ממוקדת בהורים כמי שאחראים על הטיפול, מסביר ד"ר איתי גל ב-ynet. הגישה פותחה במסגרת עבודת הדוקטורט של כרמית פריש בהנחיית פרופ' שרה רוזנבלום מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה ופרופ' עמנואל תירוש מהפקולטה לרפואה בטכניון, כשלמחקר שבחן אמפירית את האפשרות לטפל בילדים כבר בגיל 4 הצטרפה גם ד"ר צופיה דויטש-קסטל מהמכון להתפתחות הילד במכבי שירותי בריאות.

במחקר השתתפו 72 משפחות, בהן ילדים בגילאי 4-7 שנים, הסובלים מתסמיני ADHD. מתוך המטופלים, 39 משפחות עברו טיפול שנמשך 8-10 מפגשי הדרכת הורים, ו-33 משפחות עברו אותו לאחר המתנה של 8-12 שבועות מרגע האבחון.

מהממצאים עלה כי בצד שיפור בתפקודים הניהוליים של הילדים ובתסמינים שלהם ל-ADHD, הילדים שעברו את ההתערבות שיפרו באופן מובהק את היכולות התפקודיות היום יומיות שלהם. כך למשל, שיפרו הילדים את יכולת הישיבה ליד שולחן לאורך הארוחה, אכילה עם כלי אוכל, התארגנות עצמאית בבוקר ואת היכולת לשחק באופן עצמאי או עם אחים וחברים. כמו כן, התקצר משך הזמן שנדרש להירדמות שלהם בלילה וחל שיפור בתפקודי הלמידה שלהם.

וכך מתבצעת השיטה: המטפלים פוגשים את הילד ומבצעים הערכה של אופן ביצוען של משימות אותן מבצעים ילדים בני גילו, מעריכים את תסמיני הפרעת קשב ואת חסרי הילד בתפקודים שונים של חיי היום יום. בכל מפגש מנתחים המטפלים מטרה תפקודית אחת ומנסים להבין מדוע הילד מתקשה בה. כך למשל בהקשר לארוחת הערב, מבררים המטפלים היכן המשפחה יושבת לאכול, מה מוגש על השולחן, מה נמצא בסביבת הילד שאולי מסיח את דעתו, אילו גירויים גורמים לו לקום מהשולחן, על איזה כיסא יושב הילד והאם ההורים רואים חשיבות רבה שהילד יסיים לאכול או שלא יקום כלל.

לאחר זיהוי האלמנטים המרכזיים המשפיעים על ביצוע המשימה ומה חשוב להוריו, מנסים המטפלים תכנית הכוללת חמש אסטרטגיות ליישום בבית, עד למפגש הבא. בתוכנית כתובה, מצוינים האתגרים הניהוליים של הילד, מוסברת המשמעות שלהם ומתוארות חמש פעולות המוצעות להורים לביצוע.

"המטרות הן שההורים ילמדו לעזור לילד לתפקד טוב יותר אבל שגם יבינו מה האתגרים שלו, ואלו אסטרטגיות עוזרות לו לצלוח את המשימה", הסבירה החוקרת כרמית פריש. "אנחנו מקווים שהגישה החדשה תוביל לכך שילדים לא יצטרכו לחכות לגיל שש לצורך אבחון וטיפול. הטיפול בילד והשינוי בתחושות ההורים יביאו גם לשיפור הדימוי העצמי של הילדים, יפחיתו סיבוכים רגשיים בגיל מאוחר יותר וישפרו את תפקוד הילדים ביום יום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר