עכשיו זה מדעי

המחקר קובע: כבישי ישראל - מהפקוקים במדינות המערב

לא בטוח שהנוסעים היו זקוקים לאישוש מחקרי למה שעיניהם רואות דבר יום ביומו: הצפיפות הבלתי נסבלת בכבישי הארץ. המחקר גם מפתיע עם בשורות טובות לגבי מידת הזיהום בכבישים (תחבורה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

דו"ח חדש של ארגון ה-OECD קובע, כי צפיפות התחבורה בישראל לקילומטר כביש היא הגבוהה ביותר מבין כל המדינות החברות ב-OECD. אף שהדו"ח, שבחן את שיטת "המיסוי הירוק" בישראל, חולק לו שבחים וטוען כי השיטה הייחודית שגובשה פה לפני שבע שנים היא "חדשנית ויצירתית", הוא גם מסיק כי אחת מתופעות הלוואי של המס הירוק הייתה ירידה חדה במס הקנייה הריאלי - בניכוי הטבת המס הירוק - על מכוניות רבות, וכתוצאה מכך גם חלה ירידה במחיר הממוצע של המשפחתיות וזינוק ברכישות רכב חדש.

הזינוק הזה הוביל, לטענת הארגון, לעלייה משמעותית בצפיפות על הכבישים וכתוצאת לוואי לעלייה חוזרת בפליטה הכוללת של חלק מהמזהמים. זאת למרות שהפליטה הממוצעת של כל רכב פחתה.

עם זאת, כאמור, ההשפעה של מהות שיטת המיסוי הירוק על רכישת כלי רכב נקיים יותר הייתה דווקא עצומה - ולחיוב: עד 2014 כ-83% מכלי הרכב הפרטיים הנמכרים בישראל היו מרמות הזיהום הנמוכות לעומת 19% ב-2009.

דו"ח הארגון טוען שמודל חישוב המס הירוק הישראלי ראוי לשמש כדוגמה גם למדינות נוספות, אולם "צריך לנקוט משנה זהירות כדי שהוא לא יהפוך לסובסידיה שמעודדת רכישת רכב". הארגון גם קורא לישראל לנקוט בצעדים משלימים, שיפחיתו את המוטיבציה לשימוש ברכב, כמו האצת ההשקעה בתחבורה ציבורית יבשתית, הקטנת ההטבות למקבלי רכב צמוד ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר