בלעדי

בית הדין חקר ואישר את יהדות המשפחה הגרוזינית

לאחר מאמץ משולב ותחקיר בינלאומי של מערכת בתי הדין הרבניים אושרה יהדותה של משפחה גדולה וענפה של עשרות עולים ותיקים מבני העדה הגרוזינית, שהסבתא הייתה מאומצת (יהדות, אקטואלי)

ישי כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

בלעדי: לאחר מאמץ משולב ותחקיר בינלאומי של מערכת בתי הדין הרבניים אושרה יהדותה של משפחה גדולה וענפה של עשרות עולים ותיקים מבני העדה הגרוזינית.

הפרשה החלה כאשר צעירה אשדודית ממוצא גרוזיני נרשמה לנישואין ונדרשה להציג אישור יהדות ורווקות כמקובל.

מברר היהדות המקומי ראיין את המבקשת והתברר לו כי סבתה, אם אמה, היתה מאומצת שמוצאה לא ידוע - ולכן הוא לא יכל לאשר את יהדותה. משמעות אי האישור היתה לא רק לעיכוב נישואיה הקרובים אלא היא הטילה בספק את יהדותם של כל בניה, בנותיה, נכדיה וניניה של אותה סבתא מאומצת.

בית הדין הרבני באשדוד, בראשות האב"ד הגאון רבי יצחק רבינוביץ - המיומן בענייני ברור יהדות בעדה הגרוזינית - נכנס לעובי הקורה. תחילה הוא הסתייע בארגון שורשים אבל אלה הגיעו למסקנה כי היכולת לברר עניין זה הינה מוגבלת ביותר עד בלתי אפשרית אפילו, לאור מגבלת הזמן הקיימת. לכן הועבר התיק לבית הדין הרבני בחיפה ל'טיפול נמרץ'. בבית הדין בחיפה מכהן כאב"ד הרב יצחק אושינסקי וחבר בו הרב אברהם זרביב המומחה ליהדות גרוזיה.

לאחר חקירה מאומצת התברר כי הסבתא הופקדה על ידי הוריה הביולוגיים בילדותה כבת יחידה לזוג הורים חשוכי ילדים. ההורים הביולוגים והמאמצים התגוררו כותאיסי בגרוזיה והסתירו את עניין האימוץ בסוד. לימים הילדה גדלה, נישאה, נולדו לה חמישה ילדים, נכדים ונינים – וכולם עלו ארצה. אף אחד מהצאצאים לא ידע כי הסבתא היתה מאומצת והידיעה נפלה עליהם כרעם ביום בהיר. הסבתא עצמה אמרה כי אין לה מושג מי הם הוריה הביולוגיים.

בית הדין הרבני הטיל על הרב שמעון בצקאשווילי מקרית אתא לחקור את הנושא לעומק ולרדת לשורשיו. הרב ראיין את קשישי העדה ופנה למספר רבנים נוספים של הקהילה הגרוזינית והם גבו פרטים מזקני העדה אודות ההורים המאמצים וההורים הביולוגיים. לאחר חקירה ודרישה קפדנית התברר כי ההורים הביולוגיים הינם יהודים גם כן, ואמה הטבעית של הסבתא המאומצת היתה יהודיה כשרה.

הרב שמואל פניקאשווילי, רב העדה הגרוזנית בטירת הכרמל, ששימש כרב העיר כותאיסי עד עלותו ארצה סיפר כי הכיר היטב את ההורים המאמצים. לדבריו הם היו מקפידים על מצווה קלה כבחמורה וידע בוודאות כי הם אמצו ילדה יהודייה ממשפחה יהודית קשת יום שלא היתה להם יכולת לגדל אותה. דברי הרב הוצלבו עם מספר עדויות נוספות של קשישים ואומתו.

בסופו של דבר הצליחו לאתר גם את האם הביולוגית עצמה, שגם היא עלתה ארצה. הרבנים הגרוזיניים והדיין הרב זרביב נסעו לביתה שם פגשו קשישה יהדויה שאישרה כי היא מסרה את בתה לאימוץ. בית הדין קבע כי הסבתא רבא, האם הביולוגית, היתה כאמור יהודיה כשרה – וזאת בהתבסס על 6 עדים. כמו כן נמצאו עדים שאימתו את תהליך האימוץ בו נשבעו ההורים הביולוגים וההורים המאמצים על ספר תורה שלא לגלות את דבר האימוץ.

ממצאי התחקיר קבעו כי הסבתא הביולוגית הינה יהודיה כשרה וכל צאצאיה, כמו גם הכלה שנרשמה לנישואין, הם יהודים כשרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר