הצליח לו: עבריין תנועה סדרתי חמק ממאסר

למרות 79 הרשעות התעבורה הקודמות של הנאשם, בית המשפט המחוזי בחיפה החליט להתחשב בסיכויי השיקום שלו, וביטל את עונש המאסר שהוטל עליו. במקום, הוא ירצה עבודות שירות וישתתף בהליך טיפולי למניעת עבירות תעבורה (משפט)

עו"ד יורם פלץ | כיכר השבת |
המשיך לנהוג למרות שלא חידש את רשיונו. אילוסטרציה (צילום: unsplash)

הנאשם, מהנדס בניין ובעל חברה קבלנית, לא חידש את רישיון הנהיגה שתוקפו פג לפני כשמונה שנים ולמרות זאת המשיך לנהוג כאילו כלום לא קרה, עד שבשנת 2015 נתפס על חם והוגש נגדו כתב אישום שייחס לו עבירות של נהיגה ללא רישיון תקף וללא כיסוי ביטוחי.

ביצעתם עבירת תנועה?

פנו ל-עורך דין תעבורה

הנאשם הודה במעשיו והורשע בעבירות שיוחסו לו. בהתאם, רישיונו נפסל למשך שנתיים, ולראשונה בחייו נגזרו עליו שישה חודשי מאסר בפועל, בשל הפעלת עונש של מאסר על תנאי שהוטל עליו עקב עבירות תעבורה קודמות בהן הורשע.

האיש סירב להשלים עם גורלו, והגיש לפני מספר חודשים ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה.

המערער, גבר בן 42 ואב לארבעה ילדים, ביקש לבטל את עונש המאסר, ולהטיל עליו במקום עבודות שירות. לדבריו, הוא נאלץ לנהוג ברכב לאחר שהנהג שלו היה על סף עילפון. עוד הוא סיפר שאם יישלח למאסר העסק שבבעלותו – שחולץ ממשבר כלכלי קשה רק באחרונה – יקרוס שוב.

המערער הוסיף וטען כי העונש שהוטל עליו סותר לחלוטין את המלצת שירות המבחן לשלוח אותו לעבודות שירות בלבד.

לסיכום, המערער הביע רצון עז להשתקם ולהשתתף בהליך טיפולי שימנע ממנו לבצע עבירות תעבורה בעתיד, ובד בבד יאפשר לו להמשיך ולפרנס את משפחתו.

המדינה ביקשה לדחות את הערעור, תוך שציינה כי המערער נהג ללא רישיון בתוקף במשך שנים. המדינה הדגישה את העובדה שמדובר בעבריין תנועה סדרתי, שעברו התעבורתי כולל לא פחות מ-79 הרשעות קודמות, לרבות בעבירות נהיגה ללא רישיון בתוקף ובזמן פסילה.

לטענתה, תסקיר שירות המבחן לא בחן את השלכות העונש על ביטחון הציבור, וכעת הגיע הזמן להעניש את המערער באופן שירתיע אותו מביצוע עבירות נוספות.

הזדמנות להשתקם

השופטת רונית בש קיבלה את עמדת המדינה במובן הזה שגם היא סברה כי המערער הוא עבריין תנועה סדרתי שהביע זלזול בשלטון החוק, וביצע את העבירות חרף העובדה שידע שהוא רחוק עבירת תעבורה אחת מהפעלת התנאי שנגזר עליו בהליכים הקודמים.

מנגד, השופטת הסבירה כי אין להתעלם מתסקיר שירות המבחן, לפיו המערער עשה מאמצים רבים כדי להשתקם ממשבר כלכלי. כמו כן השופטת הסבה את תשומת לב המדינה לכך שבאף אחת מההרשעות הקודמות לא שולב המערער בטיפול שיסייע לו להימנע מביצוע עבירות תעבורה.

"הנה כי כן, נכונותו של המערער להירתם להליך טיפולי למניעת עבירות תעבורה מצדיקה את אי מיצוי הדין עם המערער, כמו גם נסיבותיו האישיות של המערער והודאתו בעובדות כתב האישום, המגלמת בחובה לקיחת אחריות", כתבה השופטת והחליטה לקבל את הערעור.

השופטת הסבירה כי בהתחשב בנסיבותיו של המערער עדיף להמיר את עונש המאסר מאחורי סורג ובריח, לעבודות שירות ובמקביל לשלוח אותו לקבוצה טיפולית ייעודית לעברייני תנועה.

לפני סיום השופטת הזהירה את המערער לבל יתחכם והורתה לו לבצע את עבודות השירות כראוי ולהשתתף כמצופה ממנו בכל המפגשים של קבוצת הטיפול. אם לא יעשה זאת – בפעם הבאה ייגזר עליו עונש חמור.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין דיני תעבורה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין יורם פלץ עוסק בדיני תעבורה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר