מוות בעריסה

מדענים שבדים: מכסים את התינוק בעגלה? אתם מסכנים אותו

נושא המוות בעריסה מעסיק רופאים רבים שמנסים להבין את גורמי הסיכון וסיבתם. מחקר חדש גילה גורם נוסף שמגדיל את הסכנה - מחסור באוויר טרי לתינוק כשהוא מכוסה בעגלה (הורים, משפחה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

אחת התופעות הטרגיות והמלחיצות ביותר לכל הורה היא "המוות בעריסה". למרות התפתחות הרפואה אין עדיין מידע ברור על הסיבות לתופעה שמביאה למותם של 40 תינוקות מידי שנה וכיצד למנוע אותה כשמידי פעם עולות השערות שונות

השערה חדשה עליה מדווח ynet טוענת כי חשוב להשאיר את העגלה מאווררת. בדיקה שנערכה בשוודיה מצאה כי כיסוי עגלת התינוק בבד מגבירה את הטמפרטורה סביב התינוק, חוסמת את האוורור ועלולה לסכן את חייו. הממצאים פורסמו על ידי העיתון Svenka Dagbladet.

כיסוי עגלת התינוק בבד היא מנהג שכיח ברחבי העולם, וגם בישראל. ההורים עושים זאת לרוב בימיו הראשונים של הרך הנולד, ולמשך כמה חודשים כדי להגן עליו מקרני השמש ולכאורה להגן עליו מפני זיהום האוויר או מחלות מדבקות. אבל בדיקה שנערכה בשוודיה, גילתה כי הטמפרטורה בתוך העגלה שבה נמצא התינוק עולה ב-15 מעלות כאשר פתח העגלה מכוסה בבד, בהשוואה לעגלות שלא כוסו.

ד"ר סוואנטה נורגרן, רופא ילדים משוודיה, הגיב לממצאים בעיתון ואמר: "כיסוי העגלה לא רק מגביר את הטמפרטורה, אלא פוגם בסירקולציית האוויר. הכיסוי מונע מההורה לראות את הילד באופן רציף, וכל אלה מגבירים את הסיכון של התינוק להפסיק לנשום".

המומחים בשוודיה המליצו להורים לדאוג לאוורור תקין, ובכל מקרה לוודא שהסדין אינו מכסה את פניו של הילד ומאפשר גם זווית ראייה טובה ורציפה עליו.

צפו: הנחיות משרד הבריאות

הנחיות אלו יעילות גם לגבי המיטה של התינוק, יש להיזהר משמיכה גדולה מידי שמכסה את פניו של התינוק ויכולה לגרום לאותן תופעות כפי שמתריע משרד הבריאות.

עד כה המליץ ארגון הבריאות העולמי, וכמוהו גם משרד הבריאות הישראלי, להשכיב את התינוק לישון על גבו (בעוד שבשעות הערות, ותחת השגחת ההורים, יש להשכיב אותו על הבטן במטרה לחזק את שרירי הגב).

בנוסף, הוזהרו ההורים מפני שינה משותפת עם הילדים, לאחר מקרים טראגיים שבהם הורים מחצו או חנקו למוות את תינוקם בזמן השינה מבלי ששמו לב לכך.

בשנים האחרונות עולה משמעותית הסיכון לתמותה אצל תינוקות הישנים בסביבת עצמים, ובכלל זה בובות, דובי, כרית או שמיכה. ההנחיות קובעות כי על התינוק לשכב במיטתו כשהיא ריקה מעצמים שעלולים לחנוק אותו או לחסום את נתיב הנשימה שלו.

משרד הבריאות הישראלי גם ממליץ להורים לתת לתינוקות מוצץ במהלך השינה עד גיל שנה כאמצעי למניעת מוות בעריסה. ההנחיה תפורסם בקרוב באתר המשרד, וההמלצות יופצו באמצעות האגף לבריאות הציבור לטיפות החלב בארץ ולציבור ההורים.

ההחלטה על שימוש במוצץ התקבלה על ידי המועצה לבריאות הילד, הממליצה למשרד הבריאות בנושאים שונים. על פי ההמלצה יש להתחיל את השימוש במוצץ רק אחרי שההנקה קיימת ומוצלחת משום שהשימוש בו מבלבל את הילד בהנקה.

ההמלצה הישראלית תואמת את המלצת האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים בנושא. בנובמבר 2005 המליצו המומחים האמריקנים להשכיב תינוקות עד גיל שנה לישון עם מוצץ בפה בלילה וביום. המומחים קבעו כי על סמך מחקר אמריקני רחב היקף, תינוקות שמוצצים מוצץ בשנתם מצויים בסיכון מופחת למוות בעריסה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר