האם שווה וניתן להילחם על ניקוד רישיון נהיגה? | עו"ד רוני פאלוך

קיבלתם דו"ח משטרה על עבירת תנועה? אל תמהרו לשלם את הקנס. מה שאתם לא יודעים הוא שלצד הקנס מוצמד לכם ניקוד שנשמר ונצבר למשך שנים. אז מה עושים? עו"ד רוני פאלוך עושה סדר (רכב)

עו"ד רוני פאלוך | כיכר השבת |
שוטר תנועה. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

למחלקת התעבורה במשרדנו מגיעים פעמים רבות שאלות לאחר קבלת דו"ח משטרה (הודעה על תשלום קנס), אשר לכאורה ניתן "לסיימו וזהו..." באמצעות תשלום קנס, השאלה הנפוצה היא האם לשלם את הקנס או להגיש בקשה להישפט, רוב הנהגים בטרם תחלוף מחשבה חדה וחכמה במוחם ממהרים לשלם את דו"ח התנועה, אולם הם אינם מודעים כי בנוסף לסוג ההרשעה אשר יורשע בה הנהג עקב תשלום הדו"ח, יצברו לחובתו נקודות אשר להן השלכות לגבי פסילת רישיון עתידית, וזאת מבלי לזכות בהרשעה מבית המשפט.

במקרים רבים נהג זוכה למזכרת נחמדה מרשויות החוק, אולם אין כל "הזמנה" לצידה, אלא רק תשלום כאמור, בד"כ מדובר בדוחות מסוג עקב שימוש בטלפון נייד, אי ציות לתמרור עצור ואין מתן זכות קדימה, נהיגה ללא חגורת בטיחות, חציית צומת באור אדום ועבירת מהירות וכיוצ"ב. במקרים חמורים יותר יוזמן הנהג לבימ"ש.

נהגים המשלמים את הדו"ח וסבורים כי בכך תמה מערכת היחסים שלהם עם הדו"ח, טועים. שיטת הניקוד מצמידה לצד רוב העבירות ניקוד, אשר במקרים מסויימים ישמרו ויצברו לאורך שנים רבות, נקודות בסיס נצברות לתקופה של שנתיים ימים, אולם אם במהלך השנתיים הנהג יעבור עבירה נוספת, תוארך התקופה לארבע שנים ואף יותר. מי שצבר למעלה מ 12 נקודות מחויב בקורס ריענון "נהיגה נכונה" ומי שצבר למעלה מ 36 נקודות עלול להגיע לכדי פסילת רישיון נהיגה של למעלה מ 3 חודשים וביצוע של מבחני רישוי.

על כן לפני שמשלמים את הדו"ח יש לשקול את הברירה האחרת, ולהגיש בקשה להישפט ולהילחם בבית המשפט לצורך המרת העבירה בעבירה ללא ניקוד או עבירה קלה יותר. גורמים המנוסים בתחום, יודעים לא אחת לבחון את הדו"ח בעין מקצועית, ולאתר לקויות וסתירות בחומר הראיות, וכתוצאה מכך לשנות סעיף אישום שלא יהיו לצידו נקודות.

עוד יובהר כי סוג העבירה עליה תורשע בסופו של דבר יש לה משמעות קריטית לעניין עתיד הרישיון, לאחרונה אושרה ע"י משרד התחבורה ושר התחבורה תקנה חדשה המאפשרת לרשות הרישוי לפסול את רישיון הנהיגה למשך 5 שנים לנהגים אשר עברו 30 עבירות תעבורה במשך 5 שנים או שעברו 5 עבירות חמורות במשך 5 שנים.

עו"ד רוני פאלוך הינו שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין", במשרדם מחלקה בנושאי תעבורה, ומכהן כסגן יו"ר ועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין

אין באמור משום יעוץ משפטי, מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר