שוב תוקפים

האמריקאים מגנים בחריפות את תוכניות הבניה בירושלים

מחלקת המדינה האמריקאית יצאה בגינוי חריף של ישראל על תוכניות הבניה בירושלים ועל הריסת הבתים הפלסטיניים. על רקע הבחירות בארה"ב לטראמפ רק נותר לומר להם תודה (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(חיים זך, פלאש90)

הממשל הדמוקרטי בראשותו של הנשיא ברק אובמה ממשיך לחשוף את פרצופו בנוגע ליחסו לישראל מה שמשחק לידיו של המועמד הרפובליקני המיליארדר דונלד טראמפ שהצהיר לא אחת שיעמוד לימינה של ישראל.

ארה"ב גינתה בחריפות את המשך הבנייה במזרח ירושלים בעקבות הודעת הממשלה, מיום ב', על תכניות להקמת מאות יחידות דיור במה שוושינגטון מכנה "התנחלויות במזרח ירושלים". ארה"ב אף מגנה את העלייה במספר הריסות "מבנים" מעבר לקו הירוק כשהם מתכוונים להרס בתי המחבלים שנעשה בשבוע האחרון. ניסוח כה חריף של גינוי הפעילות הישראלית בשטחים לא נשמע בזירה הדיפלומטית מזה חודשים רבים כשהממשל מתעלם מהעובדות בשטח ומכך שירושלים היא בירתה של ישראל.

הגינוי פורסם כמה ימים לפני שיחות מכריעות שינהל בוושינגטון מ"מ ראש המל"ל, יעקב נגל, לסגירת הקצוות של הסכם על חבילת סיוע חדשה לישראל. נגל צפוי לקרוא לבני שיחו לבטל איסור מתוכנן בחבילה החדשה להוציא כרבע מסכום הסיוע השנתי לרכש בתעשיות הביטחוניות בישראל. איסור כזה אינו קיים בחבילת הסיוע הנוכחית והוא נועד כדי שישראל "תבזבז" את כל דמי הסיוע על יצרנים אמריקאיים.

בהודעה לעיתונות של משרד-החוץ האמריקאי, שפורסמה אמש (ד'), נאמר: "אנו מודאגים עמוקות מדיווחים שממשלת ישראל פרסמה מכרזים לבניית 323 יחידות דיור בהתנחלויות במזרח ירושלים, וזאת בעקבות הודעה (רשמית) על תכניות ל-770 יחידות דיור בהתנחלות גילה".

"אנו מתנגדים בתקיפות לפעילויות ההתנחלויות, ששוחקות את עניין השלום", נאמר בהודעת מחלקת המדינה האמריקאית. "צעדים אלה של השלטונות בישראל הם הדוגמאות האחרונות של מה שמצטייר כהאצה מתמדת של פעילויות ההתנחלויות; האצה זו פוגעת בסיכויים להשגת פתרון של שתי מדינות".

"רק בשבועות המעטים שחלפו ראינו דיווחים על קידום תכניות ל-531 יחידות דיור במעלה אדומים, 19 בהר חומה, 120 ברמות ו-30 בפסגת זאב; על תכנית להעניק מעמד חוקי, באופן רטרואקטיבי, להאחזות ליד רמאללה; ועל פרסום מכרזים ל-42 יחידות דיור בקריית ארבע", מדגישה ההודעה האמריקאית.

"אנו אף מודאגים מהעלייה במספר הריסות מבנים פלסטיניים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים", נאמר עוד בהודעה. "(פעולות ההריסה) מותירות עשרות משפחות פלסטיניות, לרבות ילדים, ללא קורת גג. יותר מ-650 מבנים פלסטיניים נהרסו השנה, ויותר מבנים פלסטינים נהרסו השנה בגדה ובמזרח ירושלים מאשר בכל 2015".

"כפי שהדגיש דו"ח שפרסם באחרונה הקוורטט, (הפעילויות האלה) הן חלק מתהליך מתמשך של החרמת קרקעות, הרחבת התנחלויות ומניעת פעילויות פיתוח של הפלסטינים", מציינת הודעת הממשל. "(תהליך זה) צופן בחובו סיכון של קידום מציאות של מדינה אחת (לשני עמים), מדינה של כיבוש ועימות נצחיים. אנו מוסיפים להיות מוטרדים מכך, שישראל מוסיפה לקיים דפוס של פעולות פרובוקטיביות ובלתי מועילות, ודבר זה מעורר תמיהות רציניות לגבי מחויבותה הסופית של ישראל להסדר עם הפלסטינים, הסדר של שלום שיושג באמצעות מו"מ".

הודעה זו של הממשל הדמוקרטי יכולה להרגיז יהודים רבים בארה"ב שבאופן מסורתי הצביעו למפלגה הדמוקרטית אך התנהלותו של אובמה בשנים האחרונות יכולה להרחיק אותם לזרועותיו של טראמפ. אמש דווח כי הנשיא לשעבר ביל קלינטון הסתובב בוועידת המפלגה הדמוקרטית כשסיכת הילרי בעברית מוצמדת לדש החליפה שלו. ככל הנראה מדובר בקריצה לקהל היהודי של המפלגה אם כי כאמור נראה שאובמה לא הולך לעשות חיים קלים בנושא.

הדמוקרטים יוכלו לתקן את הרושם השלילי במידה ויחתמו על הסכם חבילת סיוע נדיב במיוחד שיפצה על הקשיים וייתן להם את האפשרות לנפנף בו מול המצביעים היהודים ותומכיהם. גם נתניהו יודע את זה ולכן מפעיל לחץ על הממשל לסיים את הנושא ולחתום על הסכם חדש אפילו בטרם הבחירות למרות הסיכוי שטראמפ ינצח ואולי ייתן לישראל יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר