קבצנים בכותל: הרב זילברשטיין שאל, הגר"ח הכריע

בשנים האחרונות גובר הדיון סביב השאלה האם לאפשר לעניים לאסוף כספי צדקה בכותל המערבי. הנושא הונח לפתחו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין שקיבל את הכרעת הגר"ח קנייבסקי (יהדות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל - פלאש/ 90)

בשנים האחרונות גובר הדיון סביב השאלה האם יש לאפשר לעניים לאסוף כספי צדקה ברחבת הכותל המערבי כאשר מצד אחד מדובר בחסד אך מאידך הדבר מפריע לעיתים למתפללים.

לאחרונה עלה בכלי התקשורת מקרה חמור בו נתבעה קבצנית אם למשפחה מרובת ילדים על כך שאספה כסף ברחבה ללא היתר.

שני מכתבים שנשלחו אל הגאון רבי יצחק זילברשטיין על ידי רב הכותל המערבי הגר"ש רבינוביץ, בענין איסוף הצדקה בכותל. עיקר השאלה התמקדה סביב העובדה שיש אנשים שזו להם התפילה הראשונה בחייהם, ואיסוף הצדקה על ידי העניים מטרידה אותם, וגם גורמת חילול השם.

הרב רבינוביץ מציין במכתבו כי "ברחבת הכותל המערבי ישנם רבים שאינם שומרי תורה ומצוות הבאים להתפלל, ולחלקם זו פעם ראשונה בחייהם והמפגש הראשון עם יהדותם, והם חשים מוטרדים, ויש בזה חילול ה'", עוד הוא מציין כי בכותל יש 'קופות צדקה', כאשר שליש מהכסף שנגבה שם מחולק כל שנה לקמחא דפסחא לעמותות ושני-שליש לשיפוצים ושיפורים במקום.

"השאלה היא", כותב הרב רבינוביץ, "מה צריך לעשות בענין זה, או שמבחינתי שב ואל תעשה עדיף, ובמיוחד שיש בזה חילול ה'".

הרב זילברשטיין השיב, שהעביר את השאלה לגיסו מרן הגר"ח קנייבסקי והוא נרתע מעצם המחשבה לאסור על עניים לאסוף צדקה, שהרי הכותל המערבי הוא מקום שיהודים מגיעים אליו כדי לשפוך צקון-לחשם, ובעיקר מתפללים שם על בניית בית המקדש, והרי חז"ל אמרו (סנהדרין, דף צ"ח עמוד א') שאין ירושלים נפדית אלא בצדקה, שנאמר 'ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה'. ובמסכת בבא בתרא (דף י' עמוד א') נאמר, 'אמר רבי יוחנן, מאי דכתיב מלוה ה' חונן דל, אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאמרו, כביכול עבד לוה לאיש מלוה'. ואם כן, במקום כזה, איך אפשר למנוע את הזכות לתת צדקה?".

"עוד סיפרתי לגיסי שליט"א", מציין הרב זילברשטיין, "שאין יום אחד שאין גויים בכותל המערבי, ועל ידי כך התקיים בנו 'כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים'. סיפרתי לו שכשהגעתי פעם לכותל ביום של שלג, ובקושי היו שם יהודים, הבחנתי בגויים שבאו להתפלל. במקרה אחד, שמעתי כומר שמוצאו ככל הנראה מיוון, מתפלל 'אלוקים תציל את הכלכלה של יוון'. ואם כך, כשעניים מגיעים לבקש צדקה מהגויים הללו, הרי זה חילול ה', כי הרי אסור לבקש צדקה מנכרים! על כך הסכים גיסי ואמר, שאם רואים עני הניגש לבקש צדקה מגוי, יש להזהירו להפסיק, ואם אינו שומע -מותר להרחיקו משם".

"כמו-כן, אם רואים עני המטריד את המתפללים בצורה משמעותית, בצורה לא מכובדת, ועושה זאת קצת בעזות, יש לבדוק אחריו, אם הוא אכן עני, שהרי שלמה המלך אמר (משלי, י"ח כ"ג) 'תחנונים ידבר רש ועשיר יענה עזות', ואם הוא מתנהג בעזות, יש מקום לחוש שמא אינו עני... אבל בכללות, מלבד שתי הדוגמאות הנ"ל, אין זה מנהג יהודי לאסור על עניים לאסוף צדקה, ובפרט בכותל המערבי, ששם צריכים אנחנו במיוחד לזכות הצדקה, כדי להביא את הגאולה".

לאחר התשובה, שב הרב רבינוביץ ושאל את הרב זילברשטיין כי "האיסור החוקי לאסוף כספים קיים מזה שנים רבות, עוד בטרם שהתמניתי לרב הכותל המערבי, ונובע מחילול ה' של מטרידנים. האכיפה נעשית על ידי המשטרה. ובדרך כלל רק נגד מטרידנים. (ההנחיה היא לפעול רק נגד מטרידנים, אך לפעמים יתכן שיש שם שיקול-דעת מוטעה). לצערנו, רוב הקבצנים פונים לגויים. כיון שאני ואנשיי לא פועלים ולא עוקבים אחרי כל פעולה. השאלה היא, האם לדרוש שהמקום יהיה הפקר למרות חילול ה', או שיש לחדד שהפעילות צריכה להיות נגד 'מטרידנים', ושב ואל תעשה?".

הגר"י זילברשטיין השיב לו כי "אם כדבריכם, שרוב העניים מבקשים נדבה מהגויים, יש להזהירם שלא לעשות כן, ואם עושים כן יש להרחיקם. כמו כן, אלו שמתנהגים שלא בדרך ארץ למקום מקודש כזה, וגורמים לחילול השם, יש להזהירם להתנהג כמו שצריך להתנהג בבית ה', ואם אינם שומעים, יש להרחיקם.

"ומה שאתם טוענים, שזה לא קשור אליכם, ומכל מקום אתם יכולים לחדד את הפעילות אצל השלטונות כיצד לטפל בענין זה, ולכן כדאי לחדד ולבקש בדרכי נועם מהמשטרה, ולומר להם שאחד מעמודי העולם הוא חסד, ולא יתכן שבמקום קדוש כזה לא יהיה חסד. אבל בכל זאת, כל מי שגורם לחילול הי, יש להרחיקו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר