לאחר הלידה: סכנה אמיתית מסתתרת מאחורי תופעות מוכרות

עייפות וחולשה, כאבים, שינויים הורמונליים וקוצר נשימה - אלו הן תופעות המוכרות לנשים רבות מהתקופה שלאחר הלידה. כעת, מתברר, כי הן מסתירות לעתים סכנה אמיתית שלא מודעים לה (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

נתונים חדשים מוכיחים: נשים בתקופה שלאחר הלידה, חשופות יותר למחלות שעלולות לסכן את חייהן. האתגר עבור מערכת רפואה בנושא זה גדול במיוחד, מאחר והמחלות הללו נחבאות לעתים מאחורי תגובות גופניות שגרתיות ואופייניות לנשים במצב זה.

הטיעון שעולה כעת, הוא שבכל שנה מתות בישראל, ובעולם כולו, נשים שאת חייהן היה ניתן להציל, אם רק היתה מודעות לסיכון המדובר. על פי הנתונים, שיוצגו ביום שלישי בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, מאות נשים בישראל מגיעות לאשפוז חוזר ולטיפול נמרץ בשבועות הראשונים שאחרי הלידה.

את מסד העובדות יש לבחון מפה: בכל שנה נפטרות בישראל 7-12 נשים, מכל 100 אלף יולדות. בישראל יש בכל שנה יותר מ־170 אלף לידות, כך שמדובר ב-10-20 נשים בממוצע. מחקר בינלאומי קובע, כי היה אפשר להציל כמעט מחצית מאותן נשים.

רוב מקרי המוות או התחלואה הקשה - כמה מפתיע - אינם נרשמים בלידה עצמה או במהלך ההיריון, אלא אחרי הלידה. 40 אחוז מכלל התחלואה של יולדות, וכ-70-80 אחוז מכלל מקרי המוות שלהן, מתרחשים אז.

במחקר שנעשה בארצות הברית לפני כמה שנים התברר, כי שיעור האשפוזים החוזרים של יולדות היה 1.2 אחוז, מתוך 220 אלף נשים שנבדקו ב־11 מרכזים. "זהו שיעור גבוה מאוד, ומשמעותו בישראל - מאות אשפוזים חוזרים בשנה", אומר ל-ynet פרופ' דוליצקי, שמוביל בימים אלה יחד עם צוותו מחקר בבית החולים תל השומר, על נושא האשפוזים החוזרים של יולדות. "אשפוזים חוזרים מציבים בעיה למערכות בתי החולים. וגם בעיה משפחתית, שהרי הבעל לא הולך לעבודה, וצריך להתמודד גם עם הילד. ובינתיים יש גם את עניין המורל של האישה שמאושפזת לאחר לידה. משום כך, חוקרים ממליצים להתייחס מערכתית ורפואית לשבועות הראשונים שלאחר הלידה כתקופה בסיכון גבוה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר