חשש בתל אביב

בית הכנסת העתיק בלב תל אביב יהרס לטובת בניין מגורים

מתפללי בית הכנסת העתיק "נחלת יצחק" בתל אביב חוששים מהריסתו אחרי עשרות שנות פעילות. לטענת רב המקום, האזור הפך ליוקרתי ומפעילי המקום "הסתנוורו מהכסף" (חרדים, בארץ)

נפתלי טרבלסי | כיכר השבת |
תפילה בבית הכנסת (צילום: באדיבות המצלם)

בית הכנסת העתיק ייהרס? בימים האחרונים הגיש וועד בית הכנסת הוותיק "נחלת יצחק" שבלב העיר תל אביב לבית משפט המחוזי בעיר בקשה לצו מניעה נגד ניסיונות קבוצת רוכשים של שטח בית הכנסת להרוס אותו ולבנות עליו מבנה מגורים, או לחילופין לבנות מבנה מגורים מעליו.

על פי הבקשה שהוגשה לבית המשפט, בית הכנסת הוותיק שנבנה לפני כ-90 שנה, הועבר לידי וועד "קרן תורה ועבודה" לפני כשבעים שנה במטרה להפעיל את בית הכנסת לצמיתות לרווחת המתפללים ללא תמורה. בית הכנסת הועבר לידי קרן תורה ועבודה על ידי הוועד הפועל המזרחי של הציונות הדתית, כשבהסכם ההעברה נכתב כי הוא יתופעל על ידי הקרן ויהיה פתוח לכל המתפללים ללא תמורה.

מבנה בית הכנסת (באדיבות המצלם)
רב בית הכנסת (באדיבות המצלם)

אלא שעל פי הבקשה מבית המשפט, הקרן החליטה למכור את בית הכנסת בשנת 2008 לקבוצת משקיעים. לאחר מאבק משפטי ולאחר צו מניעה שניתן בעבר, הרכישה עוכבה, אך שנתיים לאחר מכן, ב-2010, נמכר בית הכנסת לקבוצת משקיעים בטענה כי הללו לא יפגעו בפעילות בית הכנסת.

למרות זאת, על פי כתב התביעה, בא כוחה של קרן תורה ועבודה אמר בדיון שנערך בשנת 2008 בעניין בית הכנסת כי "מקובל על מרשתי כי כל טרנזציה שתיעשה בנכס תכלול התניה המכפיפה את המשיבה להתחייבותה לקיים את הבניין נשוא ההליכים בתור בית כנסת ובית מדרש לתורה ולתפילה, לצמיתות. מקובל עלינו כי תירשם על הסכמה זו הערה בפנקסי המקרקעין". בסופו של ההליך המשפטי ההתחייבות של א' לפגוע בבית הכנסת לצמיתות עוגנה בהחלטת ביהמ"ש.

עתירה נוספת שהוגשה בסופו של דבר לבית משפט המחוזי, נמחקה, על פי כתב התביעה, "ככל הנראה בגלל סכסוך עם עורך הדין שייצג את העותרים", וכך אושרה עסקת המכירה.

(באדיבות המצלם)

בשנים שלאחר מכן הגישה קבוצת המשקיעים בקשה להקמת שלוש קומות למגורים מעל לבית הכנסת, כשהם מצהירים כי קומה אחת תישאר כבית כנסת ולא תפגע בציבור המתפללים שהצטמצם במהלך השנים. וועדת התכנון האזורית אישרה את תכנית הבניה שכוללת שינוי התב"ע מבית כנסת למבנה מגורים שכולל כניסה נפרדת לבית הכנסת וכניסה נפרדת לבניין המגורים.

עתירה שהוגשה בעבר נגד תכנית הבניה, בטענה כי ועד בית הכנסת שעדיין פעיל מסרב לאישור הבניה, נדחתה לאחר שהוועדה קבעה כי בית הכנסת יוכל להמשיך להתקיים בקומה הראשונה, זאת לאור העובדה כי שבשנים האחרונות ישנו מיעוט מתפללים במקום. עתירה שהוגשה בנושא לבית המשפט נדחתה מאחר וההחלטה הוגדרה סבירה.

כעת, טוענים העותרים כי הרוכשים מבקשים להרוס את הקומה העליונה של בית הכנסת ומבקשים כי הסכם הרכישה יבוטל וכי לא יגעו בכלל בקרקע השייכת לבית הכנסת כמו גם במבנה עצמו. בין היתר מבקשים העותרים להגדיר את בית הכנסת כ'הקדש' על פי חוק ההקדשות ובכך למנוע את האפשרות למכירת המבנה והפיכתו למבנה מגורים.

הרב מנחם אטל, שמכהן כרב בבית הכנסת בעשור האחרון, אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי מדובר בבית כנסת פעיל בו מתפללים כל יום במניין שלוש תפילות ועשרות מתפללים בשבתות וחגים.

הרב אטל מאשים כי לאחר שהאזור הפך ליוקרתי, גורמים בקרן שקיבלה לידיה את בית הכנסת על מנת לתפעל אותו לרווחת הכלל, הסתנוורו מהסכומים המוצעים עבור השטח, ו'בגדו' באמון שניתן להם על ידי הוועד הפועל המזרחי לפני 70 שנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר