סערה בישיבת "בית מתתיהו"

"שקרן" ו"מכור לנייעס"; זה מה שנאסף על תלמידי הישיבה

תלמידי ישיבת "בית מתתיהו" נחרדו אל מול המסמכים של הצוות הרוחני שהכילו מידע אישי וסודי לצד ביטויים קשים והגדרות לא שגרתיות - 'מתעניין בכדורגל', 'בעל הרהורים' ו'מתחבר לצעירים' (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
היכל 'בית מתתיהו'. ארכיון (צילום: באדיבות המצלם)

סערה בישיבת בית מתתיהו: בימים האחרונים, לקראת סוף זמן קיץ ותחילת ימי בין הזמנים, מצאו הבחורים "מסמכי ויקיליקס" שנאגרו במחשבי ההנהלה ובהם פרטים סודיים על התלמידים וכן פירוט אישי על מצבו הרוחני של כל בחור בישיבה כולל התייחסות לעניינים רגישים.

מבדיקת "כיכר השבת" עולה כי לא ברור עדיין כיצד הגיע המידע המוכמן לידיעת התלמידים והאם האקר מבוגרי הישיבה פרץ לאחד המחשבים או שהנתונים הגיעו בדרך תמימה על ידי נגישות שהשיגו למחשב למטרה אחרת או אז "עלו" על הנתונים אולם כך או כך הדבר הפך לשיחת היום בקרב תלמידי הישיבה ובקרב הבוגרים.

במסמכים מובאים תמלולי שיחות של ישיבות צוות בהם מובאים ביטויים קשים על חלק מבחורי הישיבה וכן פירוט שיחות אישי מה שמלמד לטענת חלק מהתלמידים על מעקבים וחקירות אחריהם.

בין היתר, נכתב על אחד התלמידים כי הוא "חאלמר" (חולם. י"כ), על תלמיד נוסף נכתב כי הוא "עובר בטל", על אחר נכתב כי הוא "בעל הרהורים", על תלמיד נוסף נכתב שהוא "יוצא בלילות", ואחר מוגדר כ"מרביצי".

אחד התלמידים מוגדר כ"שקרן", וחברו כ"מכור לנייעס", על אחר מצויין שהוא "משחק כדורסל" ועל אחד שהוא "מתעניין בכדורגל". על אחד התלמידים נכתב שהוא "מתחבר לצעירים יותר מידי" ועל תלמיד אחר נכתב כי הוא "צופה במכשירים אסורים בקיוסקים".

הקפות שניות בישיבת "בית מתתיהו" • צפו (צילום: יהודה ג.)

התלמידים נפגעו מאוד מכך שגורמים בהנהלת הישיבה אספו עליהם "חומר מפליל" ואינם מבינים לאיזו מטרה אגרו אותו. "גם אם מישהו חושב שצריך לטפל בבחורים בעייתים עדיין לא צריך לעשות מעקבים ולתעד שיחות אישיות, זהו מעבר של קו אדום שאסור שיקרה", אומר תלמיד הישיבה, המעדיף לשמור על אנונימיות מוחלטת, בשיחה עם "כיכר השבת".

חלק מהבחורים חוששים שתיעדו אותם משחקים כדורסל או במקרים אחרים. "אין לאף אחד מושג מה המידע המלא שנאסף ובאיזה דרכים המשגיח השיג אותו ולכן זה גורם לדאגה גדולה", מציין תלמיד נוסף שמספר על הסערה.

כך או כך מסכימים הבחורים כי מדובר בעליית מדרגה בחשדות נגדם וכי הדבר אינו מקובל באף מערכת חינוכית ובפרט שלא בישיבה גדולה. "אם לא סומכים עלינו איזה תחושה זה נותן? כיצד ניתן להתרכז בלימוד? לעשות שטייגען?", תוהים התלמידים.

מנגד, גורמים חינוכיים בישיבה מסבירים ל"כיכר השבת" כי "אין שום בעיה בכך, זה לא משהו מערכתי. מותר למשגיח או לאיש צוות לרשום לעצמו פרטים ומידע על כל בחור ובחור, הן כדי לזכור והן כדי לעקוב אחר התקדמותו הרוחנית, זו האחריות הרוחנית של הישיבה כלפי הבחורים".

לא הצלחנו לקבל את תגובת הישיבה, לכשזו תתקבל - נפרסמה לאלתר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר