דמיון או מציאות

מדען רוסי יעבור ניתוח להחלפת ראש

ניתוח החלפת ראש נשמע כמו משהו שלא ניתן לבצע, אך נירוכירורג איטלקי סבור כי ניתן לבצע אותו עבור מדען רוסי שחולה בניוון שרירים מתקדם שמאיים על חייו (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ולרי ספירידונוב (צילום מסך)

ניתוח החלפת ראש, נשמע הזוי לחלוטין וכמדע בדיוני אך מתברר שהמדע מתקדם וייתכן וניתוח כזה אפשרי. חולה ניוון שרירים הודיע כי נקבע תאריך לניתוח השתלת הראש, בו יחובר ראשו לגוף של אדם השרוי במוות קליני, זאת בתקווה שהמהלך יאפשר לו שוב לנשום ולהתהלך בכוחות עצמו. כיום מצבו הולך ומידרדר, ורופאיו כבר הודיעו שלא ישרוד עוד זמן רב.

ולרי ספירידונוב, מדען מחשבים מרוסיה, מרותק לכיסא הגלגלים בשל מחלת ניוון שרירים קשה. לאחר חיפוש של שנים, הוא איתר את הנוירוכירורג האיטלקי ד"ר סרג'יו קנאברו, שהביע הסכמה לבצע את הניתוח הלא ייאמן, בו ייכרת ראשו ויחובר לגוף אחר, כך מדווח ב-ynet.

אמנם עדיין לא נבחר התאריך המדויק לכך או המרכז הרפואי שיסכים לתת חסות למהלך יוצא הדופן, אך השניים הודיעו כי הכוונה היא שהפרוצדורה תבוצע בדצמבר 2017.

הניתוח ידרוש את השתתפותם של עשרות אנשי צוות, והוא צפוי לארוך שעות ארוכות. הסרת ראשו של ספירידונוב תכלול ניתוק זהיר של חוט השדרה וכלי דם מרכזיים, בזמן שלבו יהיה מחובר למכונת לב ריאה. בתוך כך יהיה צורך לנתק גם סיבי עצב מרכזיים.

לאחר הניתוק יחובר ראשו לתורם הנמצא במוות קליני ואף הוא יהיה מחובר למכונת לב ריאה. תחילה יחוברו העורקים והוורידים המרכזיים, ולאחריהם סיבי העצב, עמוד השדרה ורקמות רבות נוספות. חיבור חוט השדרה יבוצע בדבק ביולוגי הקרוי פוליאתילן גליקול.

"אני רוצה לעזור לכמה שיותר אנשים. לא נותר לי עוד זמן רב לחיות", אמר ספירידונוב במסיבת עיתונאים. בתוך כך הוא פועל לגיוס כספים למימון הניתוח היקר והמורכב שעלותו מוערכת בכ-19 מיליון דולרים.

אם הניתוח יעבור בהצלחה, הוא עשוי לסייע למאות אלפי משותקים ברחבי העולם, ויהווה אולי את פריצת הדרך הגדולה ביותר שידע עולם הרפואה.

ניסיון השתלת הראש הראשונה בוצע לפני 45 שנים על קוף. ד"ר רוברט ווייט ביצע את ההשתלה, בה חובר ראשו של קוף לגוף של קוף אחר. הקוף מת 8 ימים לאחר ההשתלה, לאחר שהגוף דחה את הראש המושתל. ניסיון נוסף בוצע על עכבר לפני כשנה, בסין, שלאחריו גם כן מת העכבר.

המדען הרוסי מבין היטב את הסיכונים שבניתוח המורכב, אך ככל הנראה ההבנה שבמצבו הוא לא ישרוד בכל מקרה מביא אותו למוכנות לקחת את הסיכון הגדול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר