מבוכה לישראל

רוסיה הודתה שהמל"ט שחדר לשטח ישראל שייך לכוחותיה

הרוסים הודו כי המל"ט שחדר לשטח ישראל לפני שלוש שבועות וישראל לא הצליחה ליירטו היה של כוחותיהם בסוריה. לטענתם מדובר בטעות מבצעית ולא בפעולה מכוונת (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
היירוט הכושל (צילום: דוברות עיריית צפת)

רוסיה הודתה בפני ישראל כי המטוס ללא טייס (מל"ט) שחדר למרחב האווירי הישראלי ברמת הגולן לפני שלושה שבועות שייך לכוחותיה המוצבים בסוריה כך דווח ב"הארץ". פקיד בכיר בירושלים, שביקש לשמור על עילום שם בשל רגישות הנושא, אמר לעיתון כי הרוסים הבהירו שחדירת המל"ט למרחב האווירי של ישראל לא הייתה מכוונת אלא תוצאה של טעות אנוש של מפעיל כלי הטיס הבלתי מאויש.

חדירת המל"ט הרוסי למרחב האווירי של ישראל הייתה התקרית החמורה ביותר בין צה"ל לצבא הרוסי מאז החליט נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לשלוח כוחות לסוריה בספטמבר 2015 כדי לסייע למשטרו של בשאר אסד. באירוע, שהתרחש ב-17 ביולי, חדר כלי טיס בלתי מאויש כארבעה קילומטרים מסוריה אל תוך שטח ישראל. בצה"ל ניסו ליירט את כלי הטיס הבלתי מאויש שלוש פעמים: תחילה בשיגור שני טילי פטריוט ולאחר מכן על ידי מטוס קרב ששיגר לעברו טיל אוויר־אוויר. כל הניסיונות נכשלו וכלי הטיס שב על עקבותיו לסוריה. כישלון היירוט חשף עד כמה ישראל לא מוכנה לטפל בכלים מסוג זה ויחייב את חיל האוויר לעשות חשיבה מחודשת בנושא.

בעקבות האירוע התקיימו מגעים בין בכירים בצה"ל לבכירים בצבא רוסיה כחלק ממנגנון התיאום שהוקם לפני כמה חודשים. לפי הדיווח כבר בתחקירים שהתקיימו לאחר האירוע העריכו בצה"ל בסבירות גבוהה כי המל"ט שייך לצבא רוסיה, אולם לא היה ברור אם החדירה הייתה טעות או מהלך מכוון, כחלק מגיחה לאיסוף מודיעין או לבדיקת אופן התגובה של מערך ההגנה האווירית של ישראל. פקיד בכיר בירושלים אמר כי במגעים בין צה"ל לצבא רוסיה הבהירו האחרונים כי החדירה למרחב האווירי הישראלי נעשתה בשוגג.

לדברי הפקיד הישראלי הבכיר, תקרית חדירת המל"ט אף היתה נושא מרכזי בשיחת הטלפון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין הנשיא פוטין ב-23 ביולי, שישה ימים אחרי האירוע. בהודעה שפרסם הקרמלין לא זכה הנושא לאזכור ונמסר רק כי נתניהו הוא שיזם את השיחה וכי השניים דנו בהידוק שיתוף הפעולה נגד הטרור ובסוגיות אזוריות.

בתדרוך עם תא הכתבים המדיניים ב-31 ביולי סירב נתניהו להשיב אם המל"ט שייך לצבא רוסיה ואם הוא העלה זאת בשיחתו עם פוטין, אולם לא הכחיש זאת. "אנו מקיימים קשר רצוף עם הרוסים לגבי סוריה", אמר נתניהו. "הסיכונים להתנגשות בין צה"ל לצבא הרוסי לא קטנים, ולכן התיאום בינינו דורש תחזוק מתמיד. גם אני וגם הנשיא פוטין רואים את זה כך, והתיאום הזה יימשך".

אירוע חדירת המל"ט היה חריג כיוון שלראשונה פתחה ישראל באש לעבר כלי טיס שהופעל על ידי הכוחות הרוסיים בסוריה. בחודשים האחרונים התרחשו כמה תקריות שבהן חדרו בשוגג מטוסי קרב רוסיים שפעלו בסוריה למרחב האווירי של ישראל. בכל המקרים עקב חיל האוויר אחרי המטוסים הרוסים, אולם לא פתח באש.

כאמור בחיל האוויר הישראלי ובמערכת הביטחון כולה יצטרכו לתת מענה יעיל יותר בעתיד לנוכח הזמינות של כלי טיס קטנים שיכולים לשאת פצצות ומטעני חבלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר