'הרפורמה המסוכנת'

מחירי הבריאות יזנקו, תורי הענק יחזרו: נזקי רפורמת ליצמן

הסעיף שעתיד להיות מאושר במסגרת חוק ההסדרים, עשוי להביא לזינוק במחירי הבריאות, לשובם של תורי הענק ולסכנת קריסה, כך מזהירים מומחים בתחום. שר הבריאות: המטרה - להקל (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מחירי הבריאות יזנקו, תורי הענק יחזרו ורופאים ידחו טיפולים - מומחים מזהירים מפני רפורמת ליצמן: הכנסת אמורה לאשר בקרוב במסגרת חוק ההסדרים סעיף שיגרום לייקור משמעותי בשירותי הבריאות הפרטיים במדינת ישראל, בהם מבוטחים על פי ההערכות למעלה משמונים אחוזים מתושבי ישראל - או לעקר את משמעות שירותי הבריאות הרפואיים.

מדובר בהמשך ישיר של מלחמת משרד האוצר בשירותי הבריאות הפרטיים, כולל שירותי הביטוח הפרטי אותו מוכרים כל קופות החולים (ביטוח משלים), אלא שדווקא בעת כהונתו של שר הבריאות ליצמן שלחם בעבר על מספר רפורמות חשובות, הרפורמה הנוכחית שמנוהלת על ידי מנכ"ל משרדו, תגרום ככל הנראה לנזק מיידי של עד אלפי שקלים בחודש.

הרפורמה החדשה שאמורה להיות מאושרת השבוע, קובעת בין היתר הטלת מסים על שירותי הביטוח הפרטיים בשיעור של 9 אחוזים, באופן הדרגתי. משמעות הטלת המס היא העלאת מחירי ביטוחי הבריאות הפרטיים בטווח המיידי, או לחילופין הפחתת השירותים הניתנים בשירותי הביטוח המשלים, באופן שיעקר אותם ויהפוך את הביטוח המשלים לחסר משמעות כמעט לחלוטין.

על מנת להלחם בשירותי הביטוח המשלים, החליט משרד הבריאות בראשות השר יעקב ליצמן, לתמרץ את קופות החולים על ידי הענקת הטבות בתנאי שיפנו את החולים לרפואה הציבורית ולא יעשו שימוש ברפואה הפרטית. במקביל, אישרו משרדי הבריאות והאוצר לקופות החולים להזניק בעד מאות אחוזים את שיעורי ההשתתפות העצמית לחולים העושים שימוש ברפואה הפרטית.

מהם שירותי הבריאות המשלימים?

שירותי הבריאות המשלימים הנם שירותי ביטוח הניתנים על ידי כל קופות החולים (מאוחדת עדיף / שיא, מכבי שלי / מגן כסף / מגן זהב, כללית מושלם, לאומית כסף /זהב), מטרתם היא הענקת ביטוח רפואי עבור שירותי רפואה פרטיים ומשודרגים כמו התייעצות עם רופאים פרטיים בעלי שם, ניתוחים פרטיים וזכויות רפואיות שונות. שוק ביטוחי הרפואה הפרטיים כולל גם מספר חברות ביטוח פרטיות המוכרות פוליסות רלוונטיות.

כיום, למרות המצב הטוב למדי בו נמצאת הרפואה בישראל, רבים מעדיפים בעת צרה ח"ו להיזדקק לשירותיה של הרפואה הפרטית, הקיימת בין היתר בבתי החולים בירושלים שמציעים שירותי רפואה פרטיים או בבתי חולים פרטיים לגמרי, ברמת שירות גבוהה משמעותית מבתי החולים הציבוריים, הפרוסים ברחבי הארץ.

שירותי הביטוח המשלים מאפשרים בחלק מהמקרים לבחור רופאים פרטיים שיבצעו את הניתוח, כשהביטוח חוסך עלויות של עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים. הביטוח גם מאפשר לעתים קרובות לקצר תורים ארוכים הקיימים במערכת הרפואה הציבורית בישראל.

החשש - זינוק במחירי הבריאות, חזרתם של תורי הענק

בימים האחרונים הודיעו קופות החולים על העלאת תעריפי ההשתתפות העצמית של החולים שיפנו לייעוץ רפואי פרטי, המחירים יזנקו ויגיעו למאות שקלים השתתפות עצמית עבור ייעוץ עם רופא פרטי מומחה. במקביל, בקופות החולים יסגרו את רשימת הרופאים עמם ניתן להתייעץ במסגרת הביטוח המשלים, לרשימה מצומצמת.

צעד זה נועד על מנת להפוך את האפשרות של פניית האזרחים לרופאים הפרטיים, או פנייה לרופאים המפורסמים העובדים גם באופן ציבורי וגם באופן פרטי, ללא משתלמת. ובעצם להכריח כל תושב ישראל שלא מחזיק באפשרויות מימון משמעותיות, לעשות שימוש ברפואה הציבורית. רק ברפואה הציבורית.

אלא שמלבד מניעת האפשרות לבחירת רופאים מומחים בעלי שם, הפניית כל המטופלים לרפואה הציבורית עלולה לגרום לעומס רב על מערכת הרפואה הציבורית, שכן כיום רבים פונים לרפואה הפרטית ללא תשלום משמעותי. מה שמגביר את הסיכון ליצירת עומס חסר תקדים על מערכת הרפואה הציבורית היא העובדה כי חוק ההסדרים מתגמל את הרופאים בשכר גבוה יותר עבור עשרת הניתוחים הראשונים שהם מבצעים בכל חודש, זאת על מנת לרצות את הרופאים שצפויים להפסיד כסף רב מהעובדה שפחות חולים ישלמו להם באופן פרטי.

על מנת לחסוך בעלויות נקבע כאמור כי רק עשרת הניתוחים הראשונים יתוגמלו בתעריף גבוה יותר, מומחים עימם שוחחנו מתריעים כי עובדה זו עלולה לגרום לרופאים לדחות ניתוחים, בכדי לזכות בתעריף המוגדל, דבר שעלול לייצר עומס חסר תקדים על הרפואה הציבורית, בצורה שטרם נראתה בישראל גם בימיה הקשים ביותר של הרפואה הציבורית.

מהלך האוצר לקיצוץ השימוש ברפואה הפרטית אמנם עשוי לפנות את זמנם של הרופאים העובדים במקביל גם ברפואה הפרטית וגם בציבורית, אלא שלאור העובדה כי חלק ניכר מתושבי ישראל יעדיפו עדיין לשלם את מחירי הביטוח הגבוהים על מנת לקבל את הרופאים הטובים באופן פרטי, הדבר כאמור עלול לגרום לכך שבמקביל לייקור משמעותי של הרפואה הפרטית, הרפואה הציבורית תהיה בעומס חסר תקדים ובסכנת קריסה באופן שלא נראה בעבר בישראל.

תגובת משרד הבריאות: "המטרה להקל את הביורוקרטיה"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מטרת הרפורמה אשר נכנסה לתוקף ב-1.7.16 הינה להקל על המבוטחים בהיבט הבירוקרטי, ליצור שקיפות ביחס לגובה ההשתתפות העצמית הכוללת הנדרשת של העמיתים ולהפחית עלויות למבוטחים, תוך שמירה על תכניות שב"ן מאוזנות, ללא צורך בהעלאת פרמיות.

בעקבות הרפורמה גביית ההשתתפות העצמית כוללת את כלל מרכיבי הניתוח (בי"ח, שכר מנתח, עלות המשתלים וכו') כך שהמבוטח אינו נדרש מכניסת הרפורמה לתוקף לשלם את העלות בעצמו ולבקש החזר אלא לשלם את ההשתתפות העצמית בלבד הכוללת את כל אגיע הטיפול.

המעבר להסדר החדש הכניס רופאים מנתחים רבים שקודם לא היו ברשימות של הקופות לתחום הייעוץ והוזיל את העלות למבוטח לעומת העלות למבוטח כשבגין ההתייעצות עם הרופא ניתן בעבר רק החזר שכיסה באופן חלקי בלבד את העלות.

משרד הבריאות עוקב אחר יישום מודל ההשתתפויות העצמיות באופן שוטף על מנת לוודא שהנטל על המבוטחים פוחת ונבצע התאמות ככל שיידרש לעשות כן. בכל אופן, לא נאפשר עליית מחירים בשבנים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר