סוער בעיר החרדית אלעד • המסמכים

'בגלל הקרן החדשה': הרבנים נגד כנס על 'זכויות העובדות'

כנס על "זכויות העובדות במערכת החינוך" באלעד, מעורר סערה לאחר שרבני העיר יצאו במכתב נגדו • הסיבה: מעורבות 'הקרן החדשה' • המארגנות: "לצערנו הרבנים לא שמעו את שני הצדדים" (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
רבני אלעד והמכתב נגד הכינוס (צילומים: כיכר השבת)

בעיתון המקומי האחרון בעיר אלעד פורסמה מודעה תמימה, לכאורה, שקוראת לערב 'זכויות עובדות במערכת החינוך'. במודעה שהופיעה תחת הלוגו של ארגון 'מפתח' הפועל בברכת הרבנים ומסייע במציאת תעסוקה לציבור החרדי נכתב כי ינתנו הרצאות מקצועיות על ידי מומחים בנושא זכויות עובדות במערכת החינוך.

בארגון 'מפתח' נתנו את הגיבוי המוחלט, זאת משום שלדעתם מדובר במאבק צודק - מגיע לנשים חרדיות עובדות לדעת את זכויותיהן בכדי שיוכלו לעמוד עליהן מול המעסיקים.

מי שעומדת מאחורי ארגון הערב היא אשה חרדית, פעילת שמאל מקומית - מיכל צ'רנוביצקי, שפנתה למנהל מפתח באלעד, פיני גרוס, שהסכים לשתף פעולה. שילוב הכוחות היה לכאורה טוב לשני הצדדים, צ'רנוביצקי קיבלה כסות ארגונית המוכרת בציבור החרדי ומאושרת על ידי הרבנים מה שיגרום לקהל להגיע ולתת אמון במרצים, וגרוס כיוון שכך ארגונו דואג למען זכויות הנשים החרדיות העובדות.

המודעה על הכנס

אלא שאתמול הגיעו לאוזני הרבנים והעסקנים מידע שמי שעומד מאחורי צ'רנוביצקי בארגון הכנס ומסייע במימון הערב הוא לא אחר מאשר 'העמותה לקידום לימודי כלכלה וחברה'. שם די תמים, אלא שבאתר הבית של העמותה בשם 'המכללה חברתית כלכלית' מוסגר חיש מהר כי מדובר בתנועה שמאלנית.

לא די בכך הרי שתחת קטגוריה 'על המכללה' באתר אחרי שהם מגוללים את האג'נדה של העמותה כתוב כי הם נתמכים בין היתר על ידי הקרן החדשה.

המכללה החברתית כלכלית מודה במימון 'הקרן החדשה'
מתוך הדוחות הכספיים של המכללה

מה שהעלה את החשש בקרב הרבנים ואישי חינוך כי מיכל צ'רנוביצקי שהינה כאמור פעילת שמאל ידועה בעיר ומי שהצהירה בעבר ב"כיכר השבת" כי לא פשוט להגיד "אני שמאלנית" במגזר החרדי ואף ניסתה להתמודד למקום במועצה בעירית אלעד וכשלה והחשש היה כי היא מנסה כעת לעשות פעילות פוליטית מוסווית תוך דאגה לערכי שמאל סוציאליים בעבור נשים חרדיות בתמיכתה של הקרן החדשה.

עיון בדוח הכספי של העמותה מגלה גם הוא שהקרן החדשה וקרן רוזה לוקסמבורג תומכים בעמותה וממנים אותה באופן רשמי.

ההתנערות של הרבנים

אז מה למכללת החברתית החדשה ולאלעד? עיון באתר מגלה כי בין חברי צוות העמותה נמנית מיכל צ'רנוביצקי, שמנסה בכל דרך לקדם תפיסות פוליטיות שמאלניות בתוך המגזר החרדי. בין היתר היא קוראת באמצעות הפייסבוק שלה לחרדים להצטרף ל'צ'ולנט' עם פעיל השמאל אלדד יניב וכן להצטרף לערב מיוחד של 'חרדים למדינה'.

כל זה הביא את רבני העיר לצאת הבוקר נגד האירוע שאמור להתקיים הערב ו'למפתח' להוציא הבהרה ולהתנער מהערב בתמיכת הקרן החדשה.

בשיחה שערך "כיכר השבת" עם פיני גרוס הוא מבהיר כי אין לו מושג האם האירוע אכן יתקיים, אך הוא היה חייב להסיר את חסותו מהכנס. "אני לא יכול לפעול במשותף עם ארגון או מכללה הפועלת בחסות ובמימון הקרן החדשה זאת עוד לפני שאני יודע מה בכלל המסרים שיהיו בכינוס על ידי אותם מומחים", הוא מסביר.

מיכל צ'רנוביצקי באתר המכללה החברתית כלכלית
מיכל צ'רנוביצקי מזמינה את הגולשים למפגש עם אלדד יניב

מארגנות הכנס מסרו בתגובה ל"כיכר השבת": "לצערנו, מנהלי עמותות החינוך החרדיות מנסים לחבל בכנס שכולו מתן מידע לעובדות החינוך החרדיות על זכויותיהן, בעקבות הפחד שלהם מכך שהעובדות שלהן יתוודעו לזכויותיהן במקום העבודה, דבר שאולי עלול לגרום להם להפסיק לנצל את העובדות בשכר ובתנאי העבודה כפי שמתרחש היום וכפי שחשפתם בעבר באתר 'כיכר השבת'.

המימון לכנס מגיע מקרן 'יד הנדיב' שבבעלות משפחת רוטשילד, מכיוון שאין ברשותנו עמותה, הכסף לפעילות זו עבר למכללה החברתית כלכלית שדרכה אנו פועלים. ובכל מקרה המימון לפעילות שלנו באלעד מגיע מקרן "יד הנדיב" של משפחת רוטשילד בלבד.

לצערינו הרבנים שהוחתמו על המכתב לא שמעו וגם לא ניסו לדון ולפסוק לאחר שמיעת שני הצדדים, לא ניתנה לנו הזדמנות להציג את האמת, כך שהם ניזונו ממנהלי המוסדות בלבד. אנו מזמינות את הנשים לכנס המקצועי, וגם מי שלא תוכל להגיע תקבל לביתה חוברת זכויות מפורטת, כל זאת במטרה למנוע את הניצול המתמשך בתחום עבודת הנשים החרדיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר